Į DELFI redakciją kreipėsi „Yandex. Taxi“ vairuotojas Julius (vardas pakeistas, tikrasis redakcijai žinomas – DELFI), tikindamas, kad ši pavėžėjimo paslaugas teikianti įmonė nesiskaito su darbuotojais ir jau kurį laiką be jokios pateisinamos priežasties nuskaičiuoja jo ir kolegų sukauptas premijas.

Vyras „Yandex. Taxi“ pradėjo dirbti rugpjūčio pradžioje, t. y. po kelių savaičių, kai įmonė žengė į Lietuvos rinką. Jis pasakoja, kad įmonė iš pradžių darbuotojus viliojo premijų gausa: atlikus atitinkamą skaičių užsakymų, pavyzdžiui, per savaitę 10 arba 40, už kiekvieną jų gaunama vieno euro premija.

„Gal viskas ir būtų gerai šioje situacijoje, nes taip jie užtikrina, kad gausime minimalų užmokestį tam tikromis valandom už užsakymą. Pavyzdžiui, jei klientas važiuoja už eurą, tai mes vis tiek gausime 2, 3,5 ar 4,5 Eur, priklausomai nuo dienos meto. Tai šiuo atveju įmonė kompensuoja skirtumą. Tačiau šios premijos kaip kazino: jas suteikia, bet nežinai, kada atims“, – pasakoja Julius.

Jo teigimu, kartais „Yandex. Taxi“ premijas atima už vieną, dienos arba visos savaitės užsakymus. Vyras kelis kartus neteko visos dienos arba atskirų užsakymų premijų ir tai esą įvyko be jokios priežasties. Maža to, jo kolegai vieną kartą nuskaičiavo visos savaitės sukauptus pinigus, kurie sudarė daugiau kaip 120 eurų. Tiesa, darbuotojai bandė kreiptis pagalbos į įmonės atstovus, tačiau jų atsakymai nepadėjo.

Priežasčių neaiškina

„Kai rašome į techninę pagalbą apie problemas, gauname iš anksto paruoštus tekstus, kad viskas įvyko dėl mūsų kaltės. Jų atsakymai yra pasišaipymas iš mūsų. Noriu, kad jų savivaliavimas pagaliau pasibaigtų“, – pasipiktinęs jis.

Vyras pasidalino susirašinėjimu su „Yandex. Taxi“ techninės pagalbos darbuotojais. Viename jų rašoma:

„Gerb.,
Automatiniu režimu veikianti paslauga tikrina, ar vairuotojai nepiktnaudžiauja paslaugos funkcijomis. Sistema automatiškai tikrina informaciją apie visus prie „Yandex.Taxi“ prisijungusių vairuotojų vykdomus užsakymus. Šios patikros vykdomos dėl gana dažnų vairuotojų piktnaudžiavimo paslaugos funkcijomis atvejų, kai siekiama naudos iš užsakymų, kurie faktiškai neįvykdomi, įvykdomi tik iš dalies arba įvykdomi visiškai, bet be kliento.“

Pasak Juliaus, tokie įmonės atsakymai – nieko verti, nes nepaaiškina konkrečių priežasčių. Kitame jam atsiųstame atsakyme rašoma:

„Sveiki,
Kartotinai atlikus jūsų vykdytų reisų patikrą, gautas patvirtinimas, kad buvo piktnaudžiaujama paslaugos funkcijomis. Laikantis taisyklių, už ankstesnę dieną skirtos papildomos išmokos buvo anuliuotos.

Tikrinami visi vairuotojų įvykdomi užsakymai. Tikrinamas jų autentiškumas, vykdymo trukmė ir kita specifinė informacija apie reisą. Tada, naudojant algoritmą, nustatomi paslaugos naudojimo sąlygų pažeidimai. Išsamesnio paaiškinimo, kaip veikia algoritmas, pateikti negalime. Negalime nurodyti ir konkrečių užsakymų numerių. Ši informacija – komercinė paslaptis, kurios atskleidimas gali paskatinti tolesnius pažeidimus. Dėkojame už supratingumą.“

Susisiekus su kitu „Yandex. taxi“ darbuotoju Tomu (vardas pakeistas – DELFI), aiškėja, kad tokių atvejų yra daugiau. „Vadovybė nepateikia jokios informacijos, dėl ko ir kaip atima premijas. Tokių atvejų ne vienas, jų daug“, – tvirtina jis.

Susirašinėjimas

Visgi „Yandex. Taxi“ atstovai DELFI atsiųstame komentare aiškina, kad bet kuriuo atveju stengiamasi teisingai išsiaiškinti vairuotojo klaidas.

„Įvertiname tokių vairuotojų skundus ir kartu su atitinkamu šalies partneriu išsiaiškiname, kas įvyko ir ar tai turi būti išspręsta. Mes visada aiškiai pasakome priežastis: jei mūsų technologijos aptiko vairuotojo apgaulę, mes informuojame apie tai jį ir jo autoparką“, – tikina „Yandex. Taxi“ komunikacijos skyriaus vadovė Natalija Zhuravlova.

Ji taip pat priduria, kad Lietuvoje nėra itin daug atvejų, kai „Yandex. Taxi“ sistema nesąžiningai elgtųsi su vairuotojais dėl sistemos klaidų. „Retai kas nors nutinka dėl mūsų klaidų, tačiau po tyrimo viskas ištaisoma“, – teigia ji.

Visgi ji atsisakė plačiau paaiškinti kurį nors piktnaudžiavimo atvejį dėl asmenų duomenų saugumo ir neva tai paskatintų kitus vairuotojus sukčiauti. „Nežinome, kas ir kodėl nutiko konkretaus vairuotojo atveju: klaidingai ar dėl pasikartojančių sukčiavimo ar netikrų užsakymų atvejų. Net jei ir žinotume jo vardą, negalėtume atskleisti to žiniasklaidai“, – komentuoja įmonės atstovė.

Vairuotojų sukčiavimo schemos

„Yandex. Taxi” Lietuvoje turi penkis partnerius – autoparkus, kurie teikia pavėžėjimo paslaugas. Tarp jų tokios įmonės kaip „Autosteka“, „Ekipažas“, „Pavežėk.lt“ , „VB taksi“ ir kt. DELFI pavyko susisiekti su vienu didžiausių „Yandex. Taxi“ autoparko „VB taksi“ atstovu Arturu Pokunovu.

Jo įsitikinimu, kaltas ne įmonės sistemos, o patys darbuotojai, kurie išranda įvairių sukčiavimo schemų.

„Važiuoja vairuotojas pas keleivį, sustoja, bet keleivis dar neišlipa. Tuomet vairuotojas programėlėje nurodo, kad keleivis išlipo ir kelionė baigta. Taip jis gauna premiją. Kitas atvejis: važiuoja keleivis ir kur nors paprašo sustoti. Tada vairuotojas keleivio prašo iškviesti jį dar kartą, kad skaičiuotųsi dar viena kelionė. Visus šiuos atvejus sistema mato. Ir už tą dieną, kai buvo sukčiaujama, nuima visas premijas“, – vairuotojų gudravimo atvejus pasakoja A. Pokunovas.

Autoparko vadovas priduria, kad „Yandex. Taxi“ administracija atrado būrį vairuotojų, kurie kvietė patys save, ir už tai kiekvieną dieną jiems įmonė nuskaičiuodavo premijas.

„Kartais aptinku iškvietimą iškart toje pačioje vietoje, kur ir vyko užsakymas: vairuotojas nevažiavo iki keleivio, nebuvo jokio laukimo, tad, galimai, keleivis kvietė iš automobilio. Buvo ne vieną kartą, kai vairuotojas savo draugo prašo iškviesti jo automobilį ir jis tuščias nuvažiuoja“, – toliau vardija jis.

Tiesa, jis priduria, kad iš pradžių tokių pažeidimų buvo nemažai: per porą dienų nors vienam darbuotojui nuskaičiuodavo premiją, tačiau dabar tokių atvejų sumažėjo: esą per pastarąsias dvi savaites tik vienas vairuotojas neteko 22 eurų. Be to, kaip atstovas tikina, pinigai nuskaičiuojami tik už tą dieną, kai buvo sukčiaujama, bet tikrai ne už savaitę ar visą mėnesį.

Anot A. Pokunovo, autoparkas žino tik patį faktą, kad premijos nuskaičiuotos, o visa tai daro „Yandex. Taxi“ administracija Rusijoje. „Kokiu būdu jie tai daro, nežinau. Jie turi savo algoritmą, kuris automatiškai viską skaičiuoja. Joks žmogus nesėdi ir nestebi“, – dėsto jis.

„Niekaip neįsitikinu, tik galiu spėlioti. Pačios situacijos negaliu komentuoti, nes neįsivaizduoju, kas tai buvo per užsakymas. Galiu maždaug tik numatyti pagal kelionės maršrutą: kur buvo iškvietimas, kiek jis važiavo, koks tai buvo užsakymas. Bet ar tikrai tas užsakymas, negaliu šimtu procentu pasakyti“, – kaip įsitikina pažeidimų tikrumu, aiškina „VB taksi“ atstovas.

Be to, jis priduria, kad tuo atveju, jei vairuotojas negali pats išspręsti problemos su administracija, visuomet išsiaiškinti padeda ir autoparkas.

Į redakciją kreipęsis vairuotojas Julius dirba su „Pavežėk.lt“ autoparku. Jo teigimu, jų teikiama pagalba apsiriboja tik rašymu tuo pačiu techninės pagalbos kontaktu, o iš to naudos – jokios.

Sukčiautojai keičia platformas

Verslo vystymo konsultantas Arnoldas Služmanas beveik metus dirbo įvairiose pavėžėjimo platformose, tarp kurių ir „Yandex. Taxi“. Vyras siekė išsiaiškinti įmonių verslo modelius ir savo patirtį aprašė „Verslo.guru“ svetainėje. Jo įsitikinimu, tarp darbuotojų buvo itin paplitę atvejų, kai iškvietimus vykdė patys vairuotojai, kad tik gautų premijų.

„Buvo tokia schema, kai „Yandex“ paskelbė, kad nesvarbu už kiek važiuos keleivis, jei tai yra mažiau nei 6 eurai, tai skirtumą kompensuoja pati įmonė. Jei keleivis važiuoja už eurą, jie prideda penkis. Tai vairuotojai, matydami, kad kuo toliau, tuo darbo yra mažiau, pradėjo patys kviesti save iš papildomų įrenginių ir tokiu būdu bandė apgauti algoritmą.

Schema aptinka, kad tas pats numeris ar įrenginys, nepaisant to, kad pakeista SIM kortelė, visada yra šalia įrenginio, kuris veža ir neva atlieka pavėžėjo vaidmenį“, – kaip algoritmas aptinka sukčiavimą aiškina A. Služmanas.

Visgi, jo nuomone, dažniau vairuotojai mėgina apgauti sistemą nei tai daro „Yandex. Taxi“.

„Patys pirmieji Lietuvoje atsirado „Taxify“ ir „Uberis“, kai šiose platformose vairuotojai buvo pagauti sukčiaujant, labai daug vairuotojų buvo išmesti. Tuomet jie eina į kitą platformą: juos taip pat pagauna ir išmeta. Iš to didelio platformų pasirinkimo sumažėja iki tam tikro rato, tad pradedi pats save smaugti ir akiplėšiškai draskyti akis, kad aš nesukčiauju – man tai priklauso. Nes tu nebeturi kito pajamų šaltinio. Manau, kad bus vienas iš šių atvejų“, – vairuotojų pasipiktinimą komentuoja jis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (299)