Ką visa tai reiškia NT rinkodaros vadovui?

Vienareikšmiškai – išaugusią konkurenciją. Net vieno mėnesio būstų pardavimų pauzės užtenka, kad pardavimai atsiliktų nuo plano. Vystytojams reikės įplaukų ir apyvartinių lėšų: kad kompensuotų praradimus ir užtikrintų tolimesnį projektų įgyvendinimą. Prasidės specialūs pasiūlymai, akcijos, kiekvienas klientas bus aukso vertės. Kliento nebereikės pritraukti: jį reikės atimti iš kito.

Dauguma žmonių šiandien apsiperka tik online. Link to persiorientuoja daug skirtingų verslų, dabar interneto parduotuvių aukso amžius. Perėjimas prie elektroninės komercijos, vadinamas vienu pagrindinių teigiamų Covid-19 krizės aspektų, turės įtaką sėkmingam verslui ilgalaikėje per-spektyvoje. Deja, NT sričiai šis aspektas sunkiai pritaikomas, bent tokiais mastais, kaip NT vystytojai buvo įpratę pastaraisiais metais.

Ar įmanoma parduoti NT be gyvo kontakto?

Reikia pripažinti, kad NT verslas patiria nuostolius ne dėl to, kad yra blogai pasiruošęs šiam netikėtam smūgiui ar buvo pasiekęs neproporcingai aukštą kainų lygį, o dėl to, kad karantino metu NT rinkai sudėtinga užtikrinti vadinamąjį pardavimų grandinės uždarymą.

Kol kas per mažai duomenų apie karantino laikotarpiu pasirašytas sutartis, kai visus būsto pardavimo žingsnius vystytojas būtų įvykdęs nuotoliniu būdu, kad būtų galima pasakyti: įmanoma, drąsiai. Įmanoma kažkiek – tokių sandorių yra buvę ir iki karantino: mano praktikoje buvo atvejų, kai internetu būstą nusipirkdavo emigrantai ar ilgesniam laikui į užsienį išvykę tautiečiai. Bet paprastai vykdant tokius pardavimus sudalyvaudavo ir pirkėjui artimas asmuo, kuris atvažiavęs į vietą transliuodavo vaizdą kitame žemės kampelyje esančiam pirkėjui.

Kaip prisitaiko rinkodaros biudžetai?

Į susiklosčiusią situaciją NT įmonės reaguoja trejopai: vienos visiškai sustabdė reklamą, kitos sumažino biudžetus, trečios nieko nepakeitė. Daugelis konsultantų pasakytų: dabar pats metas naudotis situacija ir už tą pačią kainą pasiekti daugiau vartotojų nei anksčiau, ilguoju laikotarpiu po krizių laimėdavo tos įmonės, kurios reklamos nestabdė... Bet kiekvienas rinkodaros vadovas supras, kad net gaudamas daug pigių kontaktų iš tiesų investuotum į neapibrėžtumą, nes jų beveik neįmanoma paversti pardavimais – o dėl „kada nors“ leisti pinigus sunkiai kyla ranka, ir tiems reklamos būdu sužvejotiems klientams pasiūlymas nebūtinai atrodys aktualus po kurio laiko.

Oksana Vaitkienė
Foto: Asmeninio albumo nuotr.

Pasaulinės rinkos tyrimų bendrovės „Gartner” kovo pabaigoje atlikta apklausa parodė, kad 65% rinkodaros vadovų yra pasirengę mažinti rinkodaros biudžetus dėl COVID-19 sukeltos situacijos. Dar 34 proc. prognozuoja, kad jų įmonės pardavimai smuks, 10 proc. kalba apie skaudžius padarius, 2 proc. teigia, kad įmonė bus priversta stabdyti veiklą. Tyrime dalyvavo 176 marketingo vadovai.

Įdomu būtų šio tyrimo rezultatus palyginti su Lietuvos rinkodaros vadovų planuojamais veiksmais. Tik panašu, kad pas mus, ko gero, ir planai, ir sąlygos verslui keičiasi kasdien. Gali būti, kad dar nespėjus suskaičiuoti apklausos rezultatų atsakymai jau būtų pasikeitę.

Vis dėlto esu tikra, kad net tos įmonės, kurios dabar karpo NT rinkodaros biudžetus, po karantino juos pasistengs grąžinti į anksčiau buvusį ir gal net aukštesnį lygį, nes konkurencija po šio sąstingio išaugs dar labiau. Be to, norint parduoti reikės ne tik aktyvinti pardavimus, bet ir komunikaciją.

Taigi, ką gali padaryti rinkodara šiuo sunku laikotarpiu? Susikurti lanksčius veiksmų scenarijus, paruošti A, B, C planus ir nuolat vertinti situaciją, kad galėtų greitai reaguoti į pirmuosius rinkos gyvybės ženklus.