Viena iš priežasčių, kodėl kambarys sostinės mikrorajone yra geresnė alternatyva nei nuosavas būstas yra paramos ribojimas. Vyriausybės nustatytos paramos sąlygos yra orientuotos į regionų plėtrą, todėl jaunas žmogus, nusprendęs kurti savarankišką gyvenimą ir norintis investuoti į nuosavą būstą bet kuriame iš didžiųjų Lietuvos miestų, to padaryti paprasčiausiai negalės.

Galima sutikti, kad būsto statybos ar paieška regione yra ne tik paprastesnis, bet ir pigesnis procesas. Tačiau tendencijos rodo, kad piliečiai, o ypač jauni žmonės, dažniau renkasi keltis į tankiau apgyvendintas savivaldybes dėl lengvesnių įsidarbinimo, platesnių paslaugų ir užimtumo galimybių.

Neretai pradėję studijuoti didžiuosiuose šalies miestuose piliečiai čia susiranda darbus, dalis imasi savo verslų ir kurias naujas darbo vietas. Vis tik tai neužtikrina pakankamos gyvenimo kokybės, kadangi didžiuosiuose miestuose įsigyti būstą yra ganėtinai sudėtinga, be to, susiduriama su finansiniais sunkumais, nes miestuose būstai brangesni.

Dėl gyventojų įpročių dalis regionuose esančių būstų lieka neužpildyti ir neatlieka savo paskirties bei nekuria pridėtinės vertės gyventojams. Todėl nepaisant augančio poreikio įsigyti būstą valstybės kuriami įrankiai būsto klausimais visapusiškai neišpildo piliečių poreikių.

Kitas svarbus aspektas yra amžiaus ribojimas, su kuriuo susiduria jaunas žmogus, norintis įsigyti ar nuomoti būstą, pasinaudojant valstybės teikiamomis lengvatomis. Dabartinis reguliavimas numato, kad kiekvienas iš sutuoktinių ar asmenų, sudariusių registruotos partnerystės sutartį, privalo būti ne vyresni nei 36 metų.

Gali atrodyti, kad amžiaus riba yra ganėtinai lanksti, tačiau teisiniame reguliavime nėra atsižvelgiama į tai, kad sutuoktinių ar partnerių amžius gali skirtis. Galiojantys teisės aktai apriboja žmogaus pasirinkimo laisvę ir įpareigoja ne tik sukurti šeimą ar sudaryti partnerystę iki atitinkamo amžiaus, bet ir pasirinkti partnerį, kuris atitinka įstatymo numatytas amžiaus ribas.

Galiausiai, neretai jaunam žmogui paprasčiausiai trūksta žinių apie tai, kokiomis lengvatomis jis gali naudotis siekiant įsigyti ar nuomoti būstą, kokią paramą teikia valstybė. Lietuvoje susiduriama su mažu jaunų asmenų ir visuomenės finansiniu raštingumu, todėl net ir norintieji investuoti į asmeninį būstą negali priimti jų poreikius geriausiai atitinkančio finansinio sprendimo.

Atsižvelgiant į anksčiau išdėstytas priežastis Lietuvos jaunimo organizacijų taryba (LiJOT) – didžiausia skėtinė jaunimo organizacijų sąjunga – priėmė poziciją dėl būsto nuomos ar įsigijimo jauniems asmenims Lietuvoje.

Šioje pozicijoje išdėstytos rekomendacijos, dėl kurių susitarė beveik septynios dešimtys Lietuvos jaunimo organizacijų. Jauni žmonės numatė, kaip būtų galima spręsti problemas, su kuriomis susiduria jaunas asmuo, siekiantis pasinaudoti valstybės teikiama parama būsto nuomai ar įsigijimui.

Vienas iš galimų sprendimų – suteikti lygias galimybes visiems jauniems asmenims renkantis būstą. Regionų plėtra yra reikalinga, ypač atsižvelgiant į Lietuvos demografinius rodiklius, tačiau tai negali būti ribojantis veiksnys tais atvejais, kai kalbama apie Konstitucijoje įtvirtinta teisę į gyvenamąją patalpą. Todėl teikiant subsidijas turėtų būti atsižvelgiama į jauno žmogaus poreikius, o lengvatinės sąlygos taikomos ne tik tiems asmenims, kurie renkasi būstą regione, bet ir tiems, kurie siekia nuomotis ar įsigyti būstą didžiuosiuose miestuose.

Taip pat lankstus požiūris į sutuoktinių ar partnerių amžių padidintų asmenų galimybę investuoti į būstą pasinaudojant valstybės teikiama parama. Nors jauno žmogaus sąvoka negali būti begalinė ir turėtų būti taikomi apribojimai, taikant lengvatinės nuomos ar būsto įsigijimo sąlygas turtėtų būti atsižvelgiama, kad tik vienas iš asmenų atitiktų šiuo metu taikoma ribojimą – 36 metų amžiaus ribą.

Tačiau tam, kad būtų įgyvendintos ankstesnės rekomendacijos, svarbu užtikrinti ne tik nuolatinį jaunų asmenų informavimą apie valstybės teikiamą paramą. Būtina sudaryti galimybes piliečiams nuolatos konsultuotis dėl subsidijos paraiškos teikimo ar dėl vėlesnių paskolos mokėjimo etapų. Tokių konsultacijų įgalinimas prisidės prie finansinio raštingumo gerinimo šalyje bei padės priimti apgalvotus bei piliečių poreikius atliepiančius finansinius sprendimus.

Trumpai tariant, populiaru sakyti, kad jaunimas – mūsų ateitis. Tačiau ir jaunam žmogui turi būti užtikrinta galimybė susikurti ateitį ir ją kurti ten, kur norisi – nesvarbu, ar tai regionas, ar sostinės senamiesčio mikrorajonas. Lygių galimybių užtikrinimas ir lengvatinių sąlygų pritaikomumas šiandienos aktualijoms yra pirmas žingsnis, kuris paskatins jaunus žmones investuoti į savo būstą ir išsikraustyti iš Galinos kambario Fabijoniškėse.