Tamsa – vairuotojų priešas

Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas teigė, kad prasidėjus rudeniui ypač svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad net ir esant geriems orams, vienas pagrindinių veiksnių, dėl ko sunkėja eismo sąlygos – anksčiau pasitinkanti tamsa.

Saugaus eismo ekspertas pastebėjo, kad anksčiau žmonės dažniausiai į darbą vykdavo jau prašvitus, o ir iš jo grįždavo dar dienos šviesoje. Vis dėlto spaliui jau perkopus į antrą pusę situacija keičiasi ir pradedantys darbą anksčiau iki jo važiuoja tamsiai, lygiai taip, kaip ir tie, kurie darbą baigia vėliau, pavyzdžiui, 18 valandą.

„Mes per mažai vertinam tamsą. Netgi statistikoje atsispindi, kad tamsiu paros metu eismo įvykių įvyksta daugiau. Žmogus nėra kažkoks nakties gyvūnas, todėl ir jo matymas sutemus neišlieka toks pat geras. Patys žmonės tai dažnai pamiršta. Žmonės taip pat dažnai pamiršta, kad ne tik jie mato prasčiau, tačiau ir juos pačius kitiems pastebėti yra sunkiau. Svarbu prisiminti ir biologinį žmogaus laikrodį. Be to, taip jau yra, kad tamsoje suprastėja ir žmogaus reakcija. Tamsoje žmogus labiau „įeina“ į budėjimo režimą, gali atsirasti mieguistumas ir visai nesvarbu, kad laikrodis rodo dar tik 18 ar 19 valandą“, – aiškino A. Pakėnas.

Tiesa, vairavimo instruktorius atkreipė dėmesį, kad pradėjus anksčiau temti neretai vairuotojams koją pakiša ir techniniai veiksniai. Saugaus eismo ekspertas pabrėžė, jog anokia paslaptis, kad dažniausiai pastebimi automobilių techninių trūkumai yra susiję su žibintais, jų šviesos sklaida ar reguliavimu.

„Ir vėl viskas supuola į tamsą. Tamsoje mes prasčiau matome, taip pat ne reto automobilio žibintai tinkamai neapšviečia kelio, o tokių aplinkybių suma tikrai gali tapti ir nelaimių priežastimi. Nereikia galvoti, kad pavojus kyla tik tada, kai pasirodo pranešimai apie plikledį, slidų kelią. Kelio slidumas yra kiek vėlesnio laiko pavojus, tačiau negalima manyti, kad iki tol dalyvauti eisme yra tiek pat saugu, kaip ir šiltesniu metų laiku“, – komentavo saugaus eismo ekspertas.

Pašnekovas aiškino, kad pastebėjus, jog žibintai prasčiau šviečia dėl stiklo nusidėvėjimo – kartais jis tampa netgi matinis – reikėtų pasirūpinti žibintų poliravimu, o prireikus, netgi jų keitimu, kad būtų užtikrintas maksimaliai geras galima kelio apšvietimas tamsiu paros metu.

Vilniuje Mindaugo gatvėje susidurė 3 automobiliai

Svarbių pamokų lietuviai vis neišmoksta

Paklaustas, ar tamsa galėjo turėti įtakos ir minėtam eismo įvykiui sostinėje, A. Pakėnas neabejojo bei pridėjo, kad neįvertindami suprastėjusio reakcijos laiko vairuotojai taip pat vis dar neįpranta ir laikytis didesnio saugaus atstumo.

„Esant prastoms eismo sąlygoms, žiemą ir sutemus, net kai oras yra geras, reikia padidinti atstumą nuo priekyje važiuojančių transporto priemonių. Distancijos nesilaikymas yra gaji problema mūsų gatvėse. Žmonės niekaip neįpranta ir nesupranta, kad laikantis didesnio atstumo galima judėti ne tik saugiau, tačiau ir greičiau. Juk tai, kad prisispausite prie kito automobilio galinio buferio nejudėsite greičiau, be to, tai niekaip nemažins spūsčių. Kai tarp automobilių yra didesni atstumai, tik tada jie gali judėti ir sklandžiau, ir greičiau, tačiau lietuviams taip judėti spūstyje vis dar yra gana nemaža užduotis“, – sakė A. Pakėnas.

Negana to, saugaus eismo ekspertas pabrėžė, kad dar vienas įprotis, kurio vairuotojai Lietuvoje vis negali atsisakyti – naudojimasis telefonu vairuojant. Anot A. Pakėno, šis veiksnys taip pat turi daug įtakos, kodėl vairuotojai net ir lygiame kelyje negeba laiku sureaguoti į kritines situacijas.

Gali prireikti keisti ne tik padangas

A. Pakėnas taip pat vairuotojams pataria kuo anksčiau apsvarstyti, kokios automobilio dalys turės būti keičiamos. Dažnai vairuotojai galvoja, kad prieš žiemos sezoną reikia pasikeisti tik vasarines padangas ir „apauti“ automobilį žieminėmis, tačiau vairavimo instruktorius pataria, ta pačia proga įvertinti ir ypač svarbias automobilio sistemas.

„Kadangi keičiant padangas ratus reikės nuimti, tai tuo reikėtų pasinaudoti ir taip pat įvertinti stabdžių sistemos veikimą bei būklę. Patikrinti stabdžių diskų ir trinkelių nusidėvėjimą, o pastebėjus, kad likutis nėra pakankamas, nepatingėti juos pasikeisti naujomis dalimis ir taip užtikrinti, kad stabdžių sistemos veikimas nepakiš kojos lemiamu momentu“, – sakė A. Pakėnas.

Saugaus eismo ekspertas patarė atsižvelgti ir į žieminių padangų kokybę bei nebandyti taupyti savo ir artimųjų saugumo sąskaita.

„Žieminės padangos yra labai svarbios. Visi norime kuo daugiau sutaupyti, o atsižvelgiant į dabartinę situaciją, šis noras gali būti dar stipresnis. Tačiau padangos yra vienintelis automobilio sąlytis su kelio danga, todėl siūlyčiau rinktis taip, jog ištikus netikėtumui netektų gailėtis, kad pasirinkimas buvo padarytas stengiantis sutaupyti“, – komentavo saugaus eismo ekspertas.

Eismas Kaune visiškai paralyžiuotas: susidūrė dar keturi automobiliai

Svarbu įvertinti pavojų visumą

Danielius Braškys, Draudimas.lt žalų specialistas taip pat dalijosi įžvalgomis, kad rudens metu padidėja rizika keliuose susidurti ir su laukiniais gyvūnais.

„Ruduo yra gyvūnų migracijos metas, tad jaučiamas gan didelis susidūrimų padidėjimas šiuo laikotarpiu. Vairuotojams rekomenduojama pasirinkti saugų važiavimo greitį, kad atsiradus kliūčiai sugebėtų suvaldyti automobilį ir išvengti kliūties, prireikus laiku sustabdyti transporto priemonę, ypatingai į tai reikėtų atkreipti dėmesį tamsiu paros metu. Taip pat vairuotojams reikia būti itin atidiems vietovėse, kurios yra paženklintos kelio ženklais „Laukiniai gyvūnai“.

Pastebėjus šalia kelio esančius laukinius gyvūnus, jokiu būdų nerekomenduojama mirksėti šviesomis, naudoti garsinį signalą ar kitaip „baidyti“ gyvūnus, kadangi išgąsdinto gyvūno elgesys gali būti neprognozuojamas. Taip pat vairuotojams, dažnai važiuojantiems keliais, kuriuose pastebimas didesnis laukinių gyvūnų aktyvumas, kaip alternatyvą galima naudoti Lietuvos policijos rekomenduojamus įrenginius „ultragarso švilpukus“, kurie tam tikrais atvejais padeda ir baido laukinius gyvūnus“, – komentavo D. Braškys.

Draudimo bendrovės atstovas atkreipė dėmesį, kad rudens metu, daugiausia didmiesčiuose, ženkliai padaugėja smulkių autoįvykių, kuriems įtakos turi staiga po vasaros padidėjęs eismo srautas. Dėl to vairuotojams rekomenduojama būti atidesniems, ypatingai „piko“ valandomis būti budresniems, esant galimybei pasirinkti alternatyvų, mažiau važinėjamą maršrutą.

D. Braškys, kaip ir A. Pakėnas, pabrėžia ir tamsos įtaką eismo saugumui. Mat tiek tamsa, tiek ir prastesnės oro sąlygos tampa priežastimi, kodėl sumažėja kelio matomumo atstumas, o kartais ir vairuotojo reakcija.

„Negana to, dėl tokių eismo sąlygų tampa sunkiau pastebėti pėsčiuosius ar dviratininkus, todėl rekomenduojama atkreipti dėmesį į transporto priemonės valytuvų, stabdžių sistemos, priekinių žibintų būklę, kurie tikrai daro didelę įtaką matomumui ir stabdymo keliui.

Taip pat labai svarbu atkreipti dėmesį į besikeičiančią oro temperatūra, sekti orų prognozes ir atsižvelgiant į vyraujančią temperatūrą ir prognozes, nelaukiant žieminių padangų sezono, kuris yra numatytas pagal KET, laiku pasikeisti padangas, kadangi, anot specialistų, vasarinių padangų efektyvumas pradeda mažėti ties 7 laipsnių oro temperatūra. Tokiu atveju net ir atsiradus nedideliam „šaltukui, transporto priemonės su žieminėmis padangomis stabdymo efektyvumas bus kur kas geresnis“, – patarė draudimo bendrovės atstovas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją