Vį „Regitra“ duomenimis, praėjusiais metais Lietuvoje buvo išregistruoti 172 728 M1 klasės automobiliai. Iš jų daugiau nei 25 tūkst. išregistruoti baigus eksploatavimą ir pranešus apie sunaikinimą ir tai didžiausia dėl šios priežasties išregistruotų automobilių dalis per pastaruosius kelerius metus.

Pasak Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovo Vladimir Jankoit, gyventojų sąmoningumas auga, todėl vis daugiau vairuotojų su savo transporto priemonėmis atsisveikina taip, kaip ir priklauso – perduoda jas teisėtiems atliekų tvarkytojams ir gauna pažymėjimą apie transporto priemonės sunaikinimą. Tačiau V. Jankoit įspėja, kad kartais ir sąmoningi gyventojai gali apsigauti.

„Atsidarius populiarius skelbimų portalus matyti daugybė skelbimų apie superkamus senus automobilius, supirkėjai sakosi galintys dosniai sumokėti ir patys atvykti automobilį išsivežti. Tačiau tokiu atveju reikia būti atidiems ir įsitikinti, kad automobilį pasiims teisėti atliekų tvarkytojai. Legaliai veikiančios įmonės ENTP sutvarkys pagal visus aplinkosauginius reikalavimus. Nelegalai atsirinks tik vertingas dalis, o beverčių ir tų, už kurių pridavimą reikia sumokėti, likimas neaiškus. Jos gali atsidurti pamiškėje, gali būti neteisėtai sudegintos ir pan.“, – teigė V. Jankoit.

Paaiškino, į ką atkreipti dėmesį

Vasario mėnesį Aplinkos apsaugos instituto užsakymu „Vilmorus“ atlikta apklausa parodė, kad 75 proc. gyventojų teigia žinantys jų savivaldybėje legaliai veikiančius atliekų tvarkytojus, kuriems gali priduoti statybines, automobilių remonto, elektronikos, baterijų, cheminių medžiagų ir pan. atliekas. Tačiau paklausti, ar žino, kaip įvertinti, ar paslaugas teikiantis šių atliekų tvarkytojas veikia legaliai, daugiau nei pusė (51,5 proc.) apklaustųjų prisipažino to nežinantys.

Todėl V. Jankoit pataria, kaip įsitikinti, kad atliekų tvarkytojas veikia teisėtai: „Jeigu atliekų tvarkytojas skelbime nurodo tik savo telefono numerį, prašo atsiskaityti tik grynaisiais pinigais, vengia išduoti atliekų surinkimą išduodančius dokumentus, galima įtarti, kad toks subjektas veikia neteisėtai arba savo veiklos apimtis slepia. Jeigu turite automobilį, kuris tikrai nebevažiuoja ir tikrai nebėra tinkamas eksploatuoti, visada iš supirkėjų prašykite dokumento apie sunaikinimą – tik taip būsite tikri, kad transporto priemonė nebus išardyta, išparduota dalimis, o likusios atliekos nenuguls kur nors pamiškėje“.

V. Jankoit taip pat priminė, kad ENTP ardymu užsiimti gali tik leidimus šiai veiklai turintys fiziniai ir juridiniai asmenys, o pagal ES direktyvą, kuri galioja ir Lietuvai, beveik visos ENTP atliekos turi būti panaudotos pakartotinai, panaudotos bei perdirbtos, nes teisėtai pašalinti galima vos 5 proc. šių atliekų.

Priminė apie galimą žalą gamtai ir žmonėms

„Transporto priemonių atliekų perdirbimas yra itin svarbus procesas, nes taip yra taupomi gamtos ir energijos ištekliai, o aplinka saugoma nuo taršos. Netinkamai tvarkomos šios atliekos gali sukelti rimtų aplinkosauginių problemų. Pavyzdžiui, tereikia vieno litro panaudotos ir netinkamai pašalintos automobilių alyvos, kad būtų užterštas milijonas litrų vandens. Toksiški yra ir nebenaudojami akumuliatoriai, nes jų sudėtyje yra sunkiųjų metalų ir korozinių medžiagų“, – teigia Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) atstovė Vitalija Sičiūnienė ir ragina gyventojus atsakingai rinktis autoservisus bei automobilių ardytojus bei ENTP supirkėjus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)