Keblumų kyla ir verslams, ir pavieniams vairuotojams

Laurynas Boguševičius, „Deals on Wheels“ įkūrėjas, teigė, kad nauja paramos skyrimo elektromobiliams įsigyti tvarka – mažų mažiausiai diskriminuoja žmones ir verslus norinčius įsigyti elektromobilius. Verslininkas neslėpė pasipiktinimo, kad ne kartą bandė kalbėti su Susisiekimo ministerijos atstovais, tačiau pastabos taip ir liko neišgirstos.

„Dabar yra suformuota diskriminacija verslams. Ir kalbu ne apie automobilius parduodančias įmones, o tas, kurios norėtų įsigyti vieną ar kelis elektromobilius. Susisiekimo ministerijai bandėme paaiškinti, kad ir verslui reikia teikti kompensacijas naudotam elektromobiliui įsigyti, tačiau 2,5 tūkst. eurų subsidija skiriama tik fiziniams asmenims.

Vis dėlto, L. Boguševičius pabrėžė, kad tai dar nėra blogiausia priimtų sprendimų dalis. Anot jo, absurdiška yra tai, jog elektromobilį įsigijęs vairuotojas ir po kurio laiko, pavyzdžiui, dėl pasikeitusios situacijos šeimoje, supratęs, kad jam reikia kito – erdvesnio automobilio, kuris taip pat būtų elektrinis, niekaip legaliai negali keisti turimos transporto priemonės.

„Neįmanoma teisiškai legaliai nei pakeisti, nei grąžinti turimo elektromobilio. Jei žmogus perka naują elektromobilį, jis gali gauti 5 tūkst. eurų paramą, tačiau jei, tarkime, šeimoje gimė trečias vaikas ir turimas automobilis tapo per mažas, tai net grąžinęs gautą kompensacijos sumą tas pats žmogus negalėtų gauti paramos kitam automobiliui įsigyti.

Negana to, netgi grąžinus paramos pinigus, kadangi gavus kompensaciją automobilį reikia išlaikyti 2 metus, kitas žmogus, kuris tą patį elektromobilį galėtų įsigyti, kaip naudotą, nebegali gauti numatytos 2,5 tūkst. kompensacijos naudotam automobiliui įsigyti. Tokiu atveju elektromobilį jau turinčiam žmogui nebelieka būdų jį pakeisti. Ministerijos aiškina, kad tokioms sąlygoms sudaryti nėra lėšų, tačiau priminsiu, kad nuo praeito konkurso Aplinkos ministerija turi neišnaudotus 1,2 mln. eurų, kurių visiškai užtektų tokioms sąlygoms sudaryti“, – aiškino L. Boguševičius.

Laurynas Boguševičius

Svarbiausia – Lietuvoje, net jei neparduotas

„Deals on Wheels“ įkūrėjas taip pat atkreipė dėmesį, kad dėl naujų taisyklių su keblumais susiduria ir elektromobilių pardavėjai. Jis pasakojo, kad atsiveždamas elektromobilius į automobilių saloną, jis nesikreipė dėl verslui galimos gauti paramos, kad ją galėtų gauti elektromobilius įsigyjantys fiziniai ir juridiniai asmenys. Vis dėlto, anot jo, priėmus naują tvarką, visi geri norai nuėjo šuniui ant uodegos.

„Tikėjomės, kad elektromobiliai bus patrauklesni žmonėms, kai jie įsigyjant šią transporto priemonę galės gauti paramą, tačiau paaiškėjo, kad pagal naujas taisykles toji parama nebegalioja, nes elektromobiliai buvo įvežti ir Lietuvoje registruoti praeitais metais arba iki šių metų kovo 23 dienos.

Tai visiškas absurdas, parinkta visiškai atsitiktinė data ir nuspręsta, kad iki jos registruotiems automobiliams įsigyti nebeskiriama jokia parama. Neslėpsiu, dėl to tikrai pikta. Galėjau piktybiškai imti siūlomą paramą, imti iš valstybės pinigus, tačiau turėdamas kilnesnių minčių, skatindamas elektromobilių populiarumą Lietuvoje, likau durniaus vietoje“, – pasipiktinimo neslėpė verslininkas.

L. Boguševičius pasakojo, kad dabar „eDOW“ salone yra apie 10 elektromobilių, kurie registruoti metų laikotarpyje skaičiuojant nuo praeitų metų birželio iki šių metų birželio. Jis teigė, kad tai yra demonstraciniai automobiliai, tačiau kartais kai kurie žmonės ieškodami naujo automobilio nori įsigyti būtent tą, kuris jau yra salone. Viskas atrodytų, kaip ir gerai, automobilis be jokių sunkumų gali būti parduodamas, tačiau vien dėl Susisiekimo ministerijos priimtų naujų taisyklių, tokį elektromobilį įsigyjantis žmogus nebegali gauti netgi naudotiems elektromobiliams skiriamos kompensacijos, nors parama norimam automobiliui niekada nebuvo paimta.

„Bandžiau aiškintis, kuo remiantis buvo nuspręsta nebeteikti kompensacijos tokiais atvejais, iš Susisiekimo ministerijos gavau atsakymą, kad šis elektromobilis jau registruotas Lietuvoje, todėl nebėra prasmės jo įsigijimui skirti paramą. Tai iš tiesų skamba absurdiškai, nes tai nėra skatinimas persėsti į elektromobilius, o kaip tik jų skaičiaus didėjimo ribojimas. Negalėdamas gauti paramos žmogus nebepirks to automobilio, už kurį negali gauti kompensacijos, jis rinksis kitą – pigesnį, gal net nebe elektromobilį, o nepardavęs turimo automobilio aš klientams nepasiūlysiu ir neatvešiu kito modelio, todėl vietoje kelių elektromobilių rinkoje turėsime tą patį vieną“, – kalbėjo L. Boguševičius.

Vadovaujasi nauja programa

„Delfi“ susisiekus su Susisiekimo ministerija ir paklausus, kodėl įsigyjant šalyje ilgiau nei 6 mėnesius registruotą elektromobilį verslas negali gauti subsidijos, nors anksčiau už tą elektromobilį subsidija nebuvo išduota, ministerijos atstovai teigė, kad tai susiję su Lietuvos įsipareigojimais.

„Lietuva, gavusi 50 mln. eurų Modernizavimo fondo lėšų elektromobilių įsigijimui skatinti, įsipareigojo Europos investicijų bankui (EIB) ir Europos Komisijai (EK) elektromobilių skaičių Lietuvoje padidinti 13 500 vnt. ir atitinkamai sumažinti CO2 išmetimus.

EIB elektromobilių skatinimo schema buvo patvirtinta 2022 m. kovo 23 d., todėl Lietuvos įsipareigojimas šalyje padidinti elektromobilių skaičių yra vertinamas būtent nuo tos dienos. Modernizavimo fondo lėšos negali būti naudojamos kompensuoti už anksčiau įsigytus elektromobilius, nes ankstesni įsigijimai nepadidina elektromobilių skaičiaus Lietuvoje nuo minėtos datos ir neprisideda prie įsipareigojimo EIB vykdymo (elektromobilių skaičiaus padidinimo ir CO2 sumažinimo).

Be to, nuo 2021 m. gegužės 17 d. iki š. m. birželio 1 d. tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys, per praėjusius metus įsigiję naują ar naudotą elektromobilį, galėjo teikti prašymą ir už įsigytą elektromobilį gauti tokio pat dydžio kompensaciją iš Klimato kaitos programos lėšų“, – teigiama Susisiekimo ministerijos komunikacijos skyriaus pateiktame komentare.

Panašų atsakymą ministerija pateikė ir į klausimą, kodėl žmogui grąžinus gautą kompensaciją už naujo elektromobilio įsigijimą, kitam tą patį automobilį įsigyjančiam žmogui nesuteikiama parama skirta perkant naudotą elektromobilį.

„Kaip minėta, kompensacijų už įsigytą elektromobilį skyrimo tikslas – padidinti elektromobilių skaičių Lietuvoje, siekiant mažinti CO2 išmetimus ir didinti energijos vartojimo efektyvumą. Jei fizinis ar juridinis asmuo parduoda savo įsigytą elektromobilį ir grąžina už jį gautą kompensaciją, tai kažkam kitam įsigijus šį elektromobilį, tokių transporto priemonių Lietuvoje nepadaugėja, lieka tiek pat. Tokiu atveju nepasiekiamas tikslas ir įsipareigojimas šalyje padidinti elektromobilių skaičių, todėl grąžintos kompensacijų lėšos nėra pakartotinai skiriamos įsigijusiems naudotą elektromobilį“, – komentavo Susisiekimo ministerijos atstovai.

Citroen C4 X

Pastabų nesulaukė

Susisiekimo ministerija taip pat pažymėjo, kad viešai derinant kompensacijų už įsigytus elektromobilius skyrimo tvarką, nebuvo gauta verslo atstovų pastabų – nei dėl įsipareigojimo gavus kompensacinę išmoką išlaikyti elektromobilį 2 metus, nei dėl kompensacijų teikimo Lietuvoje jau registruotų elektromobilių savininkams.

„Taip pat atkreipiame dėmesį, kad elektromobilių kompensavimo tvarka prieš patvirtinant buvo papildomai pristatyta ir aptarta susitikime su socialiniais partneriais, kurio metu į visus iškeltus klausimus ir pateiktus siūlymus buvo sureaguota ir atsakyta.

Šiuo metu elektromobilių įsigijimas skatinamas Modernizavimo fondo lėšomis. Birželio 2 d. paskelbtas kvietimas fiziniams ir juridiniams asmenims teikti prašymus kompensacijoms už įsigytus elektromobilius gauti. Tam iš Modernizavimo fondo iki 2026 m. pabaigos skirta 50 mln. eurų. Tikimasi, kad tai leis paskatinti daugiau kaip 14 tūkst. elektromobilių įsigijimą.

Be to, siekdama paskatinti viešąjį sektorių ir juridinius asmenis įsigyti elektromobilių, Susisiekimo ministerija yra numačiusi dar 79 mln. eurų iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo (RRF) priemonės lėšų. Tikimasi, kad tai leis paskatinti daugiau nei 22 tūkst. elektromobilių įsigijimą. Šią finansinę paramą planuojama pradėti teikti dar šiais metais“, – komentavo Susisiekimo ministerijos atstovai komunikacijos skyriaus pateiktame komentare.

Ministerijos atstovai taip pat pabrėžė, kad iki š. m. birželio 1 d. kompensacijos už įsigytus elektromobilius buvo mokamos iš Klimato kaitos programos lėšų. Tai buvo reglamentuota Aplinkos ministerijos parengtu ir patvirtintu teisės aktu, tačiau nuo š. m. birželio 2 d. kompensacijos už įsigytą elektromobilį mokamos iš Modernizavimo fondo lėšų, t. y. naudojamas kitas lėšų šaltinis ir galioja kiti Lietuvos įsipareigojimai dėl šių lėšų panaudojimo.

„Nuo 2021 m. gegužės 17 d. iki š. m. birželio 1 d. tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys, per praėjusius metus įsigiję naują ar naudotą elektromobilį, galėjo teikti prašymą ir už įsigytą elektromobilį gauti tokio pat dydžio kompensaciją iš Klimato kaitos programos lėšų.

Taigi kompensacijos už įsigytus elektromobilius yra teikiamos nenutrūkstamai, o verslo įmonės, žinodamos buvusias ir naujas kompensavimo sąlygas, turėjo įsivertinti rizikas“, – skelbiama Susisiekimo ministerijos komentare.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)