„Šiandien daugeliu atvejų automobilis yra prabangos prekė. Nors lietuviai perka nebrangius, dažnai naudotus automobilius, jų išlaikymui – remontui, kurui, draudimui – tenka skirti gerokai daugiau lėšų. 2020 m. Eurostato duomenimis, net 10 proc. visų Lietuvos namų ūkių išlaidų atiteko būtent nuosavų automobilių išlaikymui. Tai didžiausias rodiklis ES“, – teigia Marius Hoppenas, automobilių „CityBee“ operacijų vadovas.

Tačiau egzistuoja net keli būdai, kaip vairuotojai gali sumažinti šią išlaidų dalį, teigia M. Hoppenas.

Rekomenduoja derinti įvairias judėjimo priemones

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos duomenimis, nuosavas automobilis vidutiniškai 90 proc. laiko stovi nenaudojamas. Siekiantiesiems sutaupyti patariama įvertinti, ar galėtų automobilį išnaudoti efektyviau.

„Nuo pandemijos pradžios nauji automobiliai pabrango maždaug penktadaliu, naudoti – dar daugiau. Tačiau tuo pačiu metu, įgijome daugiau galimybių dirbti iš namų. Tad verta apsvarstyti, ar namų ūkiui reikalingas daugiau nei vienas automobilis, ar apsimoka šeimai, atostogų kartu išvykstančiai kartą ar du per metus, nuolat turėti didelį automobilį“, – komentuoja ekspertas.

Dėl nutrūkusio tiekimo iš Baltarusijos ir Rusijos brangsta žaliavos, prognozuojama, kad kils padangų, eksploatacinių medžiagų bei automobilių detalių kainos. Pasak M. Hoppeno, dalies šių išlaidų galima išvengti ar jas sumažinti, kelionėms iš taško A į tašką B renkantis derinti kelias skirtingas transporto priemones.

„Ypač daug tokių galimybių turi gyvenantieji mieste. Pavyzdžiui, galima važiuojant į darbą kooperuotis su draugu, o grįžimui ar trumpoms kelionėms rinktis paspirtuką, keliavimą pėsčiomis ar automobilių dalijimosi paslaugą“, – pasakoja M. Hoppenas.

Jo teigimu, dalijimasis automobiliu lemia 11 proc. mažiau nuvažiuotų kilometrų, lyginant su nuosavu.
„Atsisakęs automobilio, dalį atstumų, kuriuos anksčiau būtų įveikęs automobiliu, žmogus nueina pėsčiomis ar važiuoja viešuoju transportu. Taip pat vairuotojui nereikia mokėti už automobilio stovėjimą. Be to, vienas automobilis, skirtas dalijimuisi, atstoja net 12 nuosavų automobilių ir taip prisideda prie tvaresnės ir švaresnės aplinkos kūrimo“, – sako ekspertas.

Rinktis ekonomišką automobilį

Jei nuosavas automobilis jums vis dėlto būtinas – gyvenate ar dirbate užmiestyje, toliau nuo viešojo transporto stotelių ir pan. – tuomet rekomenduojama rinktis ekonomišką automobilį.

„Viena labiausiai brangstančių žaliavų šiuo metu – nafta. Tikėtina, kad ateityje jos kaina dar labiau augs dėl to, kad siekiama atsisakyti rusiškos naftos. Taip pat pastaruoju metu itin pabrangusi ir elektra. Tad dabar renkantis automobilį kaip niekada svarbu įvertinti jo suvartojamą energiją“, – sako M. Hoppenas.

Anot pašnekovo, dėl to verta rinktis naujus benzininius automobilius, kurie ekonomiškiau naudoja kurą.

„Pavyzdžiui, mūsų parko automobilių vidutinis amžius siekia 13 mėnesių ir matome, kad mieste realus jų vidutinis degalų suvartojimas siekia 7–8 l/100 km. Tai yra apie 30 proc. mažiau už dešimties metų senumo automobilius“, – sako M. Hoppenas.

Jis prideda, kad ekonominiu degalų vartojimu pasižymi ir hibridiniai automobiliai. Rekomenduojama apsvarstyti ir elektromobilio įsigijimą, ypač jeigu turite galimybę įsirengti automobilio krovimo stotelę prie savo namų ir dar geriau – jeigu energija jai gaunama iš saulės elektrinės.

Reguliariai prižiūrėti automobilį

Nors daugelis vairuotojų automobilių servise apsilanko tik transporto priemonei sugedus, reguliari techninė apžiūra ir techniškai tvarkingas automobilis padeda taupyti tiek degalus, tiek pinigus, nes leidžia išvengti didelių ir brangių remonto darbų ateityje.

„Laiku nepakeistas oro filtras ar tepalai su filtru, netinkamos padangos, ar netvarkinga stabdžių sistema gali daryti įtaką transporto priemonės degalų sąnaudoms, o kartu ir oro taršai bei eismo saugumui. Todėl bent kartą per metus (ar dažniau) rekomenduojama atlikti kruopščią jų patikrą servise“, – pataria M. Hoppenas.

Vairuoti ekonomiškai

Ekonomiškas vairavimas gali padėti kasmet sutaupyti šimtus degalams išleidžiamų pinigų, padidinti saugumą keliuose ir sulėtinti transporto priemonės dėvėjimąsi, be to – net iki 25 proc. sumažinti į aplinką išskiriamo anglies dvideginio (CO2) kiekį, skelbia Kanados vyriausybė.

Foto: Bendrovės nuotr.

„Kuo greičiau pajudate iš vietos, tuo didesnės automobilio kuro ar energijos sąnaudos. Todėl važinėjant, ypač mieste, skirkite bent 5 sek. tam, kad pagreitintumėte transporto priemonę iki 20 km/val. Taip pat palaikykite pastovų vidutinį greitį: įrodyta, kad, pavyzdžiui, kas 18 sekundžių keičiant greitį nuo 75 iki 85 km/val. degalų sąnaudos gali padidėti net 20 proc. Greitkeliuose, leidžiant eismo sąlygoms, naudokite autopilotą“, – sako M. Hoppenas.

Ekspertas pataria ir atidžiai sekti eismą bei išlaikyti saugų atstumą iki priešais važiuojančios transporto priemonės. Numatydami, kaip elgsis eismo dalyviai, galėsite išlaikyti tolygesnį greitį ir sunaudoti mažiau degalų, be to, toks vairavimo būdas yra saugesnis ir draugiškesnis aplinkai.

„Ekonomiškai vairuosite ir laikydamiesi leistino važiavimo greičio. Pavyzdžiui, važiuodama 120 km/val. greičiu, transporto priemonė sunaudoja apie 20 proc. daugiau degalų nei 100 km/val. O 25 km atstumo kelionėje laikas dėl didesnio greičio sutrumpėja vos 2 minutėmis“, – teigia „CityBee“ operacijų vadovas.

Naudokite ir mažą riedėjimo pasipriešinimą turinčias padangas, kurios energijos sąnaudas gali sumažinti apie 5 proc. Prie viso to įsivertinkite, ar viskas, ką turite transporto priemonėje ir ant jos stogo (bagažinės, laikikliai), jums reikalingi. Aerodinaminis pasipriešinimas, važiuojant greitkeliu, gali padidinti degalų sąnaudas net 20 proc.