Tačiau ką daryti, jeigu vairuojate elektromobilį arba hibridą? Dėl naujo tipo automobilių, ypač hibridų, kuriuose yra sumontuoti tiek vidaus degimo varikliai, tiek ir elektriniai motorai, sudėtingumo bet koks problemos sprendimas stovint šalikelėje yra gerokai sudėtingesnis, sako popularmechanics.com.

Dauguma hibridinių ir elektrinių automobilių neleis, kad jų brangūs akumuliatoriai visiškai išsikrautų, nes tai jiems pakenktų. O jeigu elektromobilio akumuliatoriai kada nors visiškai išsikraus, teks vykti į automobilių pardavimo saloną ir prijungti juos prie specialios įkrovimo stotelės. Ką jau bekalbėti apie tai, kad reikėtų automobilį patikrinti, kodėl susiklostė tokia situacija.

Tačiau elektromobiliuose yra ir dvylikos voltų akumuliatorių, kurie maitina įvairius priedus – nuo radijo iki vidaus apšvietimo, kaip ir bet kuriame kitame automobilyje. Tiesa, pats žodis „priedai“, čia nelabai tinka, nes tokie 12 voltų akumuliatoriai kontroliuoja ir kai kurias gana svarbias funkcijas, kaip, pavyzdžiui, elektrinę vairo stiprintuvo sistemą. Šių papildomų akumuliatorių „atgaivinimas“ ne daug skiriasi nuo bet kokio kito automobilio akumuliatoriaus „atgaivinimo“ nuo kito energijos šaltinio, jeigu rasite tinkamų įvadų ir imsitės papildomų apsaugos priemonių tokio įkrovimo metu.

Tačiau ką daryti, jeigu hibridiniame automobilyje paprasčiausiai pasibaigė degalai? Ar jo elektrinio variklio galios pakaktų nuvažiuoti iki degalinės? Štai čia reikalai tampa sudėtingesni, nes viskas priklauso nuo to, kaip automobilis naudoja šias dvi galios sistemas.

Hibridinis automobilis
Foto: Shutterstock

Tik keli hibridai gali važiuoti avariniu režimu

Ne visi elektra galintys važiuoti automobiliai veikia taip pat. Pradedant „švelniaisiais“ hibridais baigiant visiškai elektriniais automobiliais: nuo to, kaip automobilis veikia, priklausys jūsų galimybės nuvažiuoti iki degalinės važiuojant tik elektra.

Vadinamieji „švelnieji“ hibridai yra mažiausiai priklausomi nuo akumuliatorių. Tokiuose automobiliuose elektriniai varikliai yra naudojami kaip vidaus degimo variklio pagalbininkai siekiant taupyti degalus ir pagerinti automobilio veikimo parametrus. Tačiau tokie elektriniai varikliai negali vieni patys varyti automobilio.

Visiški hibridiniai automobiliai naudoja vidaus degimo variklį su mažiausiai vienu elektriniu motoru, ir toks automobilis gali važiuoti vien tik naudodamas elektrinius variklis, jeigu to reikia. Egzistuoja dvi pagrindinės visiškų hibridų sistemos: serijiniai ir paraleliniai hibridai. Abiem atvejais hibridų akumuliatorius įkrauna jo vidaus degimo variklis, taip pat regeneracinės ir stabdymo sistemos. Tokios sistemos surenka energiją iš šilumos, kurią stabdžiai išskiria stabdymo metu.

Paraleliniuose hibriduose vidaus degimo varikliai su elektriniais varikliais dalijasi bendra transmisija. Serijiniai hibridai naudoja degalais varomus variklius tik tam, kad įkrautų savo akumuliatorius. O patį automobilį varo tik elektriniai varikliai.

Foto: Gamintojo archyvas

Iš tinklo įkraunami hibridai turi pranašumą – didesnį akumuliatorių, kurį galima pilnai įkrauti, kai automobilis stovi. Todėl toks automobilis gali nuvažiuoti toliau naudodamas tik elektros energiją – iš esmės kaip elektromobilis. Dauguma tokių hibridų yra paraleliniai: kai akumuliatorius nusėda, automobilis vėl ima naudoti vidaus degimo variklį.

Kai kurie hibridai, tokie kaip „Toyota Prius“ ar „Chevrolet Volt“, turi ir serijinių, ir paralelinių hibridų savybių, tačiau šios yra dvi bazinės technologijos, kurių pagrindu veikia visiški hibridai.

Daugelis hibridų gali važiuoti vien tik elektra. Kartais tai įvyksta automatiškai, kai automobilis pajunta, kad greičio pamina yra naudojama ne taip agresyviai. Kai kuriuose automobiliuose galima pasirinkti vairavimo režimą, kai automobilis veikia kaip elektromobilis, kol akumuliatorius neišsenka iki tam tikro lygio.

Tačiau galimybė nuvažiuoti iki degalinės su tuščiu degalų baku priklauso ne tik nuo to, kiek energijos liko akumuliatoriuje, bet ir nuo to, kaip automobilis naudoja savo dviejų galių šaltinį. Pavyzdžiui, paralelinė hibridinė sistema, naudojama „Porsche Cayenne“ automobiliuose, leidžia važiuoti tik elektra, jeigu degalų bakas yra tuščias.

Kiti hibridai visiškai išsijungia, kai degalų bakas ištuštėja, kaip ir paprastas automobilis (norėdami apsaugoti savo sudėtingas hibridines sistemas).

Hibridinis automobilis
Foto: Shutterstock

Kai degalų nebuvimas yra privalumas, o ne problema

Su degalų bako ištuštėjimo problema nesusiduria elektriniai automobiliai, kurie yra varomi tik didelio pagrindinio akumuliatoriaus, maitinančio vieną ar kelis elektrinius variklius. Priekiniais ratais varomas „Nissan Leaf“ , pavyzdžiui, priekyje turi tik vieną variklį. O visais ratais varomas „Tesla Model 3“ turi po variklį ant kiekvienos ašies. Specialius kontrolės įrenginys valdo, kaip automobilis paskirsto energiją iš akumuliatoriaus, o taip pat automobilio variklių greitį.

Regeneracinė stabdymo sistema padeda tą akumuliatorių įkrauti, tačiau pilnai elektrinį automobilį vis tiek būtina prijungti prie elektros tinklo, tik taip pilnai įkrausite akumuliatorių. Automobilyje esantis elektros konverteris keičia elektros energiją į tokį formą, kurią elektromobilio akumuliatorius gali saugoti ir naudoti.

Elektromobiliuose taip pat yra dvylikos voltų papildomas akumuliatorius, maitinantis visus automobilio priedus, nepriklausančius varančiajai sistemai. Vietoj alternatoriaus, kaip įprastuose degalais varomuose automobiliuose, dvylikos voltų akumuliatorius yra įkraunamas automobilio pagrindinės varomosios sistemos akumuliatorių.

Tokiu atveju neįmanoma likti „tuščiu baku“, tačiau vis tiek galima įstrigti kur nors su išsikrovusiu dvylikos voltu akumuliatoriumi. Tokiu atveju teks automobilį užvesti naudojant išorinį akumuliatorių.

Foto: Edvard Blaževič

Automobilio užvedimo pagrindai

Gera žinia ta, jog dvylikos voltų akumuliatoriaus daugumoje elektromobilių ir hibridinių automobilių „prikėlimas iš numirusių“ iš esmės nesiskiria nuo to, kaip tai daro turintieji tradicinius automobilius. Visuomet pasiskaitykite automobilio vadovą ir įsitikinkite, kad jūsų automobilis neturi specifinių poreikių, ir ar nereikia imtis specifinių atsargumo priemonių.

Verta žinoti, pavyzdžiui, kad „Hyundai Ioniq“ ir „Kia Niro“ automobiliuose tradiciniai dvylikos voltų akumuliatoriai yra pakeisti ličio jonų baterijomis, todėl jų avarinio užvedimo procedūra yra visiškai kitokia.

Daugelyje elektromobilių tiesiog reikia susirasti laidų prijungimo vietą ir atitinkamai prijungti pliusą prie pliuso bei minusą prie minuso. Taip pat svarbu neliesti nieko, kad yra prijungta prie oranžinio laido, nes ši spalva rodo, kad pajungti aukštos įtampos komponentai, kurių automobilyje tikrai nesinorėtų sugadinti.

Taip pat svarbu nemanyti, kad visuomet reikėtų naudoti laidus, kurie yra prijungti prie jūsų automobilio akumuliatoriaus, bandant užvesti automobilį avariniu būdu, nes kartais taip galima padaryti rimtos žalos. Naudokite laidus, kurie nurodyti automobilio vadove. Pavyzdžiui, „Tesla“ automobilyje, jeigu išsikrovė dvylikos voltų akumuliatorius, prieiti prie jo reikia atidarius priekinę bagažinę ir pašalinus kelias plokštes.

Elektromobilio baterija
Foto: Shutterstock

Jeigu akumuliatorius nėra pažeistas, tuomet galima privažiuoti kitu automobiliu su dvylikos voltų akumuliatoriumi. Šiuo metu svarbi detalė yra ta, kad tai neturėtų būti elekromobilis, kadangi elektromobiliuose naudojamos dvylikos voltų sistemos nėra pritaikytos užvesti kitą automobilį. Tai darant galima sugadinti elektromobilį.

Nors tai turėtų būti akivaizdu visiems, kam svarbi jų automobilio išvaizda, tačiau pasirūpinkite, kad jūsų automobiliai nesiliestų, kai užvedinėsite vieną nuo kito naudodami užvedimo laidus. Užgesinkite abiejų automobilių variklius ir prijunkite laidus. Jeigu mėginsite užvesti elektromobilį, įsitikinkite, kad jis nėra įjungtas į elektros tinką įsikrauti.

Teisingai sujunkite laidus: pliusą prie pliuso bei minusą prie minuso. Taip pat atsargiai imkite laidus visuomet laikydami už guma padengtų dalių ir niekada nelieskite metalinių dalių.

Jeigu viskas yra tinkamai sujungta, užveskite energijos šaltiniu pasirinktą automobilį. Leiskite jam veikti kelias minutes ir tuomet šiek tiek padidinkite apsukas, kad variklis paspartėtų. Kartais užvedamas automobilis užsiveda iš karto po to, tačiau jeigu ne, palaukite kelias minutes ir mėginkite dar kartą.

Hibridinis automobilis
Foto: Shutterstock

Svarbu visuomet perskaityti automobilio vadovą, kaip tiksliai reikia restartuoti automobilį. Daugumos elektromobilių ir hibridų užvedimo procedūros yra gana paprastos, tačiau yra ir kelios specifinės išimtys. Pavyzdžiui, „Toyota“ rekomenduoja „Prius“ automobiliuose leisti dvylikos voltų akumuliatoriui įsikrauti maždaug penkias minutes prieš mėginant vėl užvesti automobilį, kad būtų įkrauta automobilio hibridinė sistema.

Palaukite, kol užsidegs užrašas „Ready“, rodantis, kad hibridinė sistema buvo restartuota, o tuomet atjunkite laidus. „Tesla Model 3“ automobiliuose vėl atsiradusi galimybė naudotis vidiniu liečiamu ekranu rodo, kad dvylikos voltų akumuliatorius yra pakankamai įkrautas.

Atjunkite avarinio užvedimo laidus priešinga tvarka, nei prijungėte, ir voilà! Vėl galite važiuoti. Jeigu esate tikri, kad neatėjo laikas keisti dvylikos voltų akumuliatoriaus, leiskite savo automobiliui kurį laiką paveikti neišjungtam, kad jis visiškai įsikrautų.

Kita galimybė, jeigu nenorite ieškoti antro automobilio, kuris padėtų užvesti jūsiškį, yra automobilyje visuomet turėti nedidelį vadinamąjį galios šaltinį. Tokiu atveju vieninteliai laidai, kurių jums reikės, bus tie, kuriais prijungtas jūsų esamas akumuliatorius. Pirmiausia prijunkite laidą su pliuso ženklu, o tuomet – su minuso. Tuomet įjunkite galios šaltinį ir leiskite akumuliatoriaus 15 minučių įsikrauti. Jeigu pavyko užvesti automobilį, iš pradžių atjunkite minusą, o tuomet – pliusą.

Naudojant išorinį galios šaltinį būtina visuomet pasirūpinti, kad jis... būtų įkrautas.

Automobilio vilkimas
Foto: Shutterstock

Blogiausiu atveju – vilkimas

Joks regeneracinis stabdymas neišgelbės jūsų elektrifikuoto automobilio, jeigu galios šaltinis yra tuščias, o jūs esate už daugybės kilometrų nuo artimiausios degalinės ar įkrovimo stotelės. Blogiausias variantas bet kokiam hibridui vis tiek yra tuščias degalų bakas ir išsikrovęs akumuliatorius. Jeigu nieko negalite padaryti, automobilį teks vilkti.

O čia ir prasideda visas „malonumas“. Elektrifikuoto automobilio ratų sukimas vis tiek įjungia regeneracinę stabdymo sistemą, kuri gali perkaisti, jeigu mėginsite tokį automobilį vilkti tuomet, kai kurie nors ratai yra ant žemės. Daugumą tokių automobilių tenka vežti evakuatoriumi ar kokia kita platforma, kai ratai neliečia žemės.

Užvažiuoti ant evakuatoriaus taip pat yra problema. Paprastai reikia įjungti automobilio neutralią pavarą, kad viskas būtų atjungta ir automobilį būtų galima užtempti. Tačiau „Prius“ automobiliuose nėra įprastinės neutralios pavaros. Tokiu atveju reikia automobilį pakelti ant nedidelių platformų su ratukais, kad nesisuktų paties automobilio ratai.

„Tesla Model 3“ turi specialų transportavimo režimą, leidžiantį automobiliui laisvai riedėti. Tiesa, vis tiek reikės „gyvo“ dvylikos voltų akumuliatoriaus, nes toks režimas aktyvuojamas naudojantis centriniu liečiamu ekranu.

Kokį elektrifikuotą automobilį bevairuotumėte, jo atgaivinimas išsikrovimo atveju gali tapti tikru galvos skausmu, ypač jeigu tektų kviesti evakuatorių. Tokiu atveju vadinamoji „atstumo baimė“ – baimė dėl atstumo, kurį gali nuvažiuoti elektromobilis ir todėl nenoras tokį pirkti, galbūt yra visai neblogas dalykas.