„Tai vibracija, kuri paprastai yra jaučiama stabdant automobilį: kaip vairo šoninis drebėjimas, pedalų pulsavimas ar net drebančios kėbulo grindys. Stiprumas gali būti įvairus – nuo sunkiai pastebimos iki stipriai jaučiamos vibracijos. Kad ir ką jaustume, aišku viena: laikui bėgant padėtis tik blogės, o tai gali nepataisomai sugadinti stabdžių diskus“, – sakė automobilių technologijų įmonės „Delphi Technologies“ Lenkijos departamento atstovas Tomaszas Hurtas.

Padėtis savaime nepasitaisys

Pagrindinė vibracijos stabdant priežastis yra stabdžių disko storio pokyčiai (DTV). Efektyviam stabdymui būtina sąlyga – disko storis visose jo dalyse turėtų būti toks pat. Kitaip tariant, abu trinties paviršiai – išorinis ir vidinis – turėtų būti lygiagretūs vienas kitam. DTV išraiška kaip tik ir apibrėžia nominalaus disko storio pokytį, reiškiantį, kad šie paviršiai nebėra lygiagretūs.

Esant disko storio netolygumams, stabdžių trinkelės bus spaudžiamos tose vietose, kuriose diskas yra plonesnis, ir atstumtos ten, kur diskas storesnis. Šie impulsai per apkabos cilindrus ir per stabdžių skystį bus perduodami stabdžių pedalui arba vairui – prasidės stabdžių vibraciją.

Disko storio pokyčius gali lemti daugybė veiksnių, pradedant disko montavimo klaidomis bei baigiant prasta gamykline diskų kokybe ir vairuotojo elgsena.

Ką padaro nešvarumai

Viena pagrindinių priežasčių, kodėl stabdžių disko storis tampa nevienodas, yra nešvarumų ar rūdžių kaupimasis tarp stebulės ir disko tvirtinimo paviršiaus. Disko storio netolygumus gali sukelti net mažiausia purvo ar rūdžių dalelė. Net viena tokia dalelė, kurios skersmuo atitinka žmogaus plauko storį (apie 0,05 mm), gali sukelti daugiau nei 0,1 mm siekiantį ašinį mušimą, matuojant stabdymo paviršiaus vidurinėje dalyje. Dėl didelio mušimo besisukantis diskas klibės ir dėl to susidėvės netolygiai.

Sumontavus naujas stabdžių trinkeles, važiuojant pirmuosius pusantro šimto kilometrų derėtų pasistengti nestabdyti pernelyg greitai. Tai padės trinkelės trinties paviršiui tolygiai priglusti prie disko paviršiaus. Priešingu atveju netolygiai bus pasiskirstyta šiluma – kai kurios disko dalys gali perkaisti. Jeigu temperatūra tose vietose viršys 650 laipsnių Celsijaus, pasikeis ketaus struktūra, o tai lems disko konstrukcijos pokyčius – dėl to jis dėvėsis netolygiai.

Diskų perkaitimas ir stringančios apkabos

Stabdžių diskų įkaitimas ir atvėsimas yra būdinga jų eksploatacijos savybė. Tačiau tam tikromis aplinkybėmis, pavyzdžiui, ilgesniu atstumu leidžiantis ir stabdant nuokalne, disko temperatūra gali pakilti daugiau nei 650 laipsnių, ir tai gali lemti disko struktūros bei jo storio pokyčius.

Stringančios apkabos nėra labai dažna problema, tačiau tai irgi gali neigiamai paveikti stabdžių diską. Surūdiję arba pažeisti cilindrai ir kreipiamieji varžtai trikdo sklandų apkabos korpuso judėjimą ir prispaudžia trinkeles prie disko netgi tada, kai nestabdome. Dėl netolygaus trinkelių kontakto su disko paviršiumi ima kaisti tam tikri disko taškai – tai irgi turi poveikį netolygaus disko dėvėjimuisi.

Guolių ir ratų montavimo įtaka

Kartais stabdant galima jausti vibraciją, tačiau tai nebūtinai lemia disko storio pokyčiai. Viena iš priežasčių gali būti itin susidėvėję ratų guoliai – dėl jų laisvumo diskas gali svyruoti.

Stabdžių vibracija galbūt ir nėra didžiausias techninis iššūkis, tačiau automobilių serviso technikams tai gali sukelti galvos skausmą, juolab, kad pagrindinė priežastis, kodėl ši vibracija atsiranda – netinkamas stabdžių diskų montavimas. Pavyzdžiui, per kietai priveržiant varžtus diskas gali būti deformuojamas. Disko susilietimo su rato stebule plokštumos deformacijas gali sukelti ir netinkamai prieš priveržimą nustatyta disko padėtis.

Kaip tinkamai elgtis su stabdžių diskais?

„Delphi Technologies“ atstovas taip pat įvardijo, ko galima tikėtis autoservise, kai kreipiamasi dėl vibracijos stabdant, ir ką galėtų padaryti pats vairuotojas:

  • Prieš montuodamas stabdžių diską autoserviso darbuotojas pirmiausia turėtų patikrinti disko storį. Matavimo vienoje vietoje rodiklis tikrai nebus tinkamo vertinimo pagrindas. Stabdžių disko mikrometru derėtų disko storį išmatuoti 10 mm atstumu nuo išorinio krašto aštuoniose vienodais tarpais viena nuo kitos nutolusiose vietose. Rezultatus derėtų palyginti su specifikacijoje nurodytais gamintojo leistinais nuokrypiais.
  • Autoserviso darbuotojas turėtų įvertinti, ar stebulės ir disko tvirtinimo paviršiai yra idealiai švarūs: be rūdžių ar kitokių nešvarumų, įskaitant riebalus. Diskas valomas audiniu, naudojant tinkamą tirpiklį, stebulė – vieliniu šepetėliu.
  • Sumontavus diską, prie stabilaus reguliuojamo pagrindo pritvirtintu ciferblatiniu matuokliu patikrinamas šoninis disko mušimas. Atitinkamos markės ir modelio automobiliui yra nustatyti skirtingi leistini mušimo nuokrypiai. Jeigu mušimas viršija leistinas ribas, patikrinama, ar teisingai sumontuotas diskas, jeigu įmanoma – nuimamas diskas ir ciferblatiniu matuokliu patikrinamas rato guolis ir stebulė.
  • Autoservise turi būti įvertinta, ar švarus apkabos laikiklis, ar sutepti, nesurūdiję, laisvai juda kreipiamieji varžtai. Varžtai priveržiami, užtikrinant tinkamą priveržimo laipsnį, o nauji stabdžiai priderinami, atsižvelgiant į gamintojo instrukcijas.
  • Patarimas vairuotojams: neperkaitinkite stabdžių diskų. Derėtų vengti keleto ilgų stabdymų vienas po kito, kai važiuojama dideliu greičiu, ir ilgo stabdymo važiuojant stačiomis nuokalnėmis. Pastaruoju atveju geriau naudoti ne stabdžius, o žemesnę pavarą.
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (58)