Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas pasakojo, jog pagrindinė didelio avaringumo priežastis ir yra jaunas vairuotojų amžius. Pašnekovas aiškino, jog jaunas žmogus dar neturi gerai išvystyto saugumo jausmo, todėl jų priimama rizika yra didesnė.

„Jauniems vairuotojams sunku įsivaizduoti, kas gali būti blogai, juk jie vairuoti moka. Čia ir kyla didžiausios problemos, nes atsiranda ne tik tolerancija didesniam greičiui, bet ir noras lėkti greičiau“, – sakė vairavimo mokytojas.

Įtaką daro aplinkiniai

A. Pakėnas atkreipė dėmesį ir į tai, kokia aplinka supa jauną vairuotoją. Anot pašnekovo, aplinkinių nuomonės ir reakcijos jaunam žmogui turi didelę įtaką, todėl neretai nedidelę vairavimo patirtį turintys vairuotojai nevengia pasipuikuoti, o tai neretai baigiasi skaudžiau nei tikėtasi.

„Atsisėdęs prie automobilio vairo tas žmogus nori save išreikšti ir parodyti, kad jis yra toks pat suaugęs, gali vairuoti ir priimti sprendimus. Tačiau tie sprendimai tikrai dažnai būna ne kaip suaugusio žmogaus. Pažiūrėkite, juk būna ir suaugusiųjų, kurie vis dar nori pasipuikuoti, todėl nereikia stebėtis, kad tokio dėmesio siekia jaunas žmogus“, – aiškino A. Pakėnas.

Vairavimo mokytojas tikino, jog labai svarbu, kad artimieji jaunam vairuotojui padėtų suprasti, kad kelyje svarbus yra ne jo įvaizdis, o saugumas. Instruktoriaus teigimu, dažnas vairuotojas nesupranta, kad pervertina savo galimybes, todėl reikia raginti vairuotojus mokytis iš svetimų klaidų, nes savos gali būti itin skaudžios.

Artūras Pakėnas

Galimybė pasirodyti

Vairavimo instruktoriui antrino ir psichologai. Medikai teigė, jog itin dažnai, ypač jauni vairuotojai, greitį supranta, kaip galios ir pranašumo išreiškimo būdą, todėl neretai viršija savo galimybių ribas bei patenka į avarijas.

Vytauto Didžiojo universiteto Psichologijos katedros docentė Laura Šeibokaitė diskusijos „Rinkis saugų greitį“ metu pastebėjo, jog jauniems žmonėms kartais tinkamai įvertinti situaciją net neįmanoma, mat kaktinė smegenų dalis, atsakinga už svarbių sprendimų priėmimą ir jų suvokimą, vystosi iki 25 metų. O būtent vairuotojų grupė iki 25-erių metų ir yra avaringumo statistikos viršuje.

„Remiantis tuo, apskritai rekomenduočiau žmogui vairuoti pradėti nuo 25-erių metų“, – sakė docentė.

Kaltas greitis

A. Pakėnas taip pat papildė, jog bene visos jaunų vairuotojų klaidos yra padaromos dėl per didelio greičio. Mat greičiau važiuojant lieka mažiau laiko priimti tinkamus sprendimus, stabdymo kelias su kiekvienu papildomu kilometru taip pat didėja, manevruoti tampa sunkiau.

Be to, keičiantis eismo sąlygoms nėra įvertinama, kad automobilio valdymas taip pat kis. Vairavimo instruktorius pabrėžė, jog patirties trūkumas labai dažnai tampa skaudžios patirties priežastimi.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.