Dažnai problemų kyla tada, kai vairuotojai pamiršta, ką reiškia šalia geležinkelio pervažų esantys šviesoforai. Pasirodo, pasitaiko atvejų, kad vairuotojai neįvertina pavojaus, kai mato, jog šviesoforas nedega arba mirksi balta šviesa, kas ne visada reiškia, kad kirsti bėgius yra saugu.

Kaip ir kada sustoti

Kelių eismo taisyklės (KET) nurodo, kad baltas mirksintis signalas leidžia važiuoti tik įsitikinus, jog prie geležinkelio pervažos neartėja traukinys. Nepaisant to, matydami mirksintį signalą neretai vairuotojai vengia visiškai sustoti ir tik sumažina greitį. Tačiau saugaus eismo ekspertai primena, kad sustoti yra privaloma ir, tik apsidairius bei įsitikinus, kad saugu, galima važiuoti toliau.

Dauguma aiškiai supranta, kad raudona šviesa draudžia eismo judėjimą, būna atvejų, kai vairuotojai pasimeta pamatę mirksintį raudoną šviesoforo signalą ir nusprendžia dar bandyti „suspėti“ kirsti pervažą. Svarbu žinoti, kad ir pakaitomis mirksintys du raudoni šviesoforo signalai, ir vienas reiškia tą patį – važiuoti per pervažą draudžiama.

Be to, svarbu ne tik sustoti, bet ir tai padaryti taisyklingai. Kai kurios geležinkelio pervažos turi užtvarą, tad vairuotojai turi sustoti prieš jį, o jei užtvaro nėra, vairuotojai turėtų sustoti prieš STOP liniją ar ženklą. Jei tokių nėra – ne mažesniu, kaip 10 metrų atstumu nuo pirmojo bėgio.

Taisyklės kaip ir gatvėje

Saugaus eismo ekspertai vairuotojams pataria atkreipti dėmesį ne tik į tai, kas dedasi pačioje pervažoje ar ant geležinkelio bėgių, bet ir kas vyksta kitoje jų pusėje. Specialistai aiškino, kad vairuotojai dar ne visada prisimena, kad į sankryžą įvažiuoti draudžiama, kai už jos yra kliūtis, o lygiai tokia pat tendencija pastebima geležinkelio pervažose.

Žmonės pamatę, kad užtvaras pakilo, arba sulaukę eismą leidžiančio šviesoforo signalo, puola važiuoti per bėgius, tačiau tuojau turi sustoti nepamatę, kad iš karto už pervažos – kliūtis, kamštis ar pan. Į tokią situaciją praėjusių metų vasarą pakliuvo Jiesios pervažą kirtęs vairuotojas, nepastebėjęs, kad iš karto už pervažos esančioje stotelėje keleivių išleisti sustojo autobusas ir visiškai užtvėrė kelią.

Negana to, kol automobilio vairuotojas stovėjo pervažoje ir laukė, kol autobusas pasitrauks, pasigirdo signalas ir nusileido pervažos užtvarai – žmogus įkliuvo ant bėgių. Vairuotoją išgelbėjo tik greita pervažos operatorės reakcija – ši pakėlė užtvarą ir automobilis galėjo išvažiuoti atbulomis bei pasitraukti artėjančiam traukiniui iš kelio.

Artėjant prie pervažos apie tai vairuotojus įspėja ženklai, todėl saugaus eismo specialistai pataria tinkamai įvertinti eismo sąlygas, sulėtinti greitį, sustoti ir, tik įsitikinus, kad važiuoti saugu, kirsti pervažą. Be to, svarbu prisiminti, kad draudžiama lenkti lėčiau judančius eismo dalyvius ne tik pervažoje, bet ir 100 metrų iki jos.

Nepamiršti aplinkinių saugumo

Šalia pervažų pastebima ir dar viena problema – šalia bėgių pastatyti automobiliai. Ekspertai ragina prisiminti taisykles ir neapsunkinti kitų eismo dalyvių matomumo, mat 50 metrų atstumu iki pervažos ir už jos, sustoti ir stovėti – griežtai draudžiama.

Visais atvejais prieš važiuojant per geležinkelio pervažą patariama imtis visų įmanomų saugumo priemonių. Reikėtų prisiminti ne tik tai, kad pervažose visais atvejais pirmenybę turi traukinys, bet ir tai, kad automobiliui sustoti yra lengviau nei bėgiais važiuojančiai transporto priemonei. Skaičiuojama, kad kai kuriais atvejais traukinio stabdymo kelias siekia net 1 km.

Ką daryti įstrigus ant bėgių

Visgi pasitaiko atvejų, kai net visų saugumo priemonių ėmęsis vairuotojas užstringa ant bėgių ne savo noru. Tokiais atvejais svarbu paskubėti imtis veiksmų, leisiančių išvengti nemažos nelaimės.

Jei važiuojama su keleiviais, privaloma juos išlaipinti ir pasirūpinti, kad šie saugiai nutoltų nuo bėgių. Tuomet privaloma imtis visų įmanomų veiksmų, kad transporto priemonė būtų patraukta nuo bėgių.

Jei to padaryti niekaip nepavykta, svarbu perspėti apie pavojų artėjančio traukinio mašinistą – parodyti šiam stabdymo signalą. Tą padaryti reikėtų šitaip: šviesu paros metu sukti ranką, joje laikant ryškiaspalvį gerai matomą daiktą, pavyzdžiui, šviesą atspindinčią liemenę. O tamsiu paros metu reikėtų sukti ranką joje laikant žibintą, žibintuvėlį, kitą šviesą skleidžiantį daiktą.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.