Tokie duomenys rodo, kad eismo įvykiai, kai žmonės nepaiso ženklinimo ir kitų eismo dalyvių pirmenybės, yra netgi dažnesni nei tie, kurie įvyksta nesilaikant saugaus važiavimo greičio.

„Tikra epidemija. Gegužę ketvirtadalis visų eismo įvykių yra būtent susiję su važiavimu sankryžose nesilaikant pirmenybės taisyklės“, – konstatavo Marija Kazanovič, Lietuvos Kelių policijos tarnybos (LKPT) vyresnioji specialistė.

Vienas ryškesnių atvejų, kurį prisiminė pareigūnė, Šakių rajone įvykusi avarija, kai jauna vairuotoja iš šalutinio kelio į sankryžą išvažiavo neįsitikinusi, jog tą daryti saugu, ir nepraleido pagrindiniu keliu važiavusio automobilio.

Per susidūrimą buvo sužeisti net keturi vaikai: 1-erių, 2-ejų, 3-ejų metų mergytės ir 2-ejų metų berniukas. Be to, pabrėžė pašnekovė, vaikai automobilyje buvo vežami , nepasodinti į vaikiškas kėdutes.

Apsižvalgyti triskart

Nors įprastai sankryžose yra aiškiai pažymėta, kur šalutinis kelias, kur – pagrindinis, M. Kazanovič akcentavo, kad visais atvejais išvažiuodamas iš šalutinio kelio vairuotojas turėtų įsitikinti, kad tą daryti saugu.

„Reikia apsižvalgyti. Ne kartą, o du ar tris, į sankryžą įvažiuoti atsargiai, įsitikinti, kad nevažiuoja jokia transporto priemonė, pavyzdžiui, kad pagrindiniu keliu nevažiuoja dviratis ar paspirtukai“, – akcentavo pareigūnė.

Ir nors lygiareikšmių sankryžų, kuriose nėra pirmumą nurodančių ženklų, Lietuvoje ne tiek ir daug, verta prisiminti, kad tais atvejais, kai sankryžoje susikerta lygiareikšmiai keliai, vairuotojams derėtų vadovautis vadinamąja „dešinės rankos taisykle“. Šioji nurodo, kad pirmenybę turi tas, kuris artėja iš dešinės pusės.

Foto: DELFI / Paulius Garkauskas

Dešiniosios rankos taisyklė galioja ne tik sankryžose. Pavyzdžiui, jeigu į antrą eismo juostą vienu metu rikiuojasi automobiliai iš pirmos ir trečios juostų, pirmenybę turi tas, kuris rikiuojasi iš pirmos. Taisyklė galioja ir įvažiuojant bei išvažiuojant iš greitėjimo ar lėtėjimo juostų – įvažiuojantis į lėtėjimo ar greitėjimo juostą turi praleisti iš šių juostų išvažiuojančius automobilius.

Kaip pasukti į kairę

Posūkiai į kairę – dar vienas skaudžių nelaimių Lietuvos keliuose šaltinis. Šį pavasarį garsiai nuskambėjo atvejis, kai Panevėžyje sukdamas į kairę vairuotojas nepastebėjo ir nepraleido pagrindiniu keliu važiavusio motociklininko. Pastarasis nuo patirtų sužalojimų žuvo.

M. Kazanovič akcentavo, kad dažniausiai avarijos sukant į kairę įvyksta tada, kai posūkį darantys vairuotojai nepraleidžia priešinga kryptimi važiuojančių transporto priemonių. Nemaža dalis avarijų nutinka ir todėl, kad nepastebima mažesnių, sunkiau pastebimų motociklų ir dviračių.

Taisyklės, kaip elgtis sukant į kairę ir nepakliūti į avariją, pasak M. Kazanovič, nėra. Ji patarė vairuotojui įdėmiai žvalgytis, būti budriam ir neskubėti – į kairę sukti tik tada, kai yra visiškai tikras, kad niekam nesukliudys ir neužkirs kelio.

„Juk ne veltui laikome vairavimo egzaminus ir turime vairuotojo pažymėjimus. Tas pažymėjimas preziumuoja, kad žmogaus sugebėjimai yra užtektini ir jis geba įvertinti greitį, atstumą ir manevrą atlikti saugiai“, – kalbėjo pareigūnė.

Į kurią juostą įsukti

Nemažai konfliktinių situacijų kyla tuomet, kai sukantys į kairę užsidegus žalios spalvos šviesoforo sekcijai susiduria su tais, kurie iš priešingoje kryptyje esančios gatvės suka į dešinę, naudodamiesi prie šviesoforo pakabinta metaline lentele su rodykle į kairę.

Avarijos atliekant tokius manevrus nutinka tuomet, kai į kairę sukantis vairuotojas nusprendžia pasirinkti pačią pirmą, dešiniausią, eismo juostą, į kurią įvažiuoja į dešinę sukantis vairuotojas.

Visgi čia vairuotojams derėtų prisiminti KET taisykles nurodančias, kad jeigu į kairę sukama iš vienintelės tą daryti leidžiančios juostos, galima rinktis bet kurią reikiamą juostą manevro pabaigoje. Kitaip tariant, vairuotojas neprivalo pasirinkti antros ar trečios eismo juostos, gali sukti tiesiai į pirmąją. Tad vairuotojai, sukantys į dešinę vadovaudamiesi metaline lentele prie šviesoforo turėtų į tai atkreipti dėmesį ir paisyti važiavimo pirmumo.

Kiek kitokia situacija tuomet, jei sukti į kairę leidžiama iš dviejų ar daugiau juostų. Sukant į kairę tokiu atveju, vairuotojas privalo pasirinkti tą juostą, iš kurios suka. Tai yra, jei vairuotojas suka iš kairiausios juostos, atlikęs manevrą jis taip pat privalo atsidurti kairiausioje juostoje.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.