Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto grupės vadovas Vladislavas Kondratovičius laidoje „DELFI Garažas“ pasakojo, kad dviejų metų stažo apribojimą taikyti nuspręsta pastebėjus, kaip stipriai išplito pavėžėjimo paslauga.

„Jei prieš dvejus metus šios paslaugos filosofija buvo tokia, kad pakeliui važiuodamas pasiimi žmogų pavežti, dabar tai tapo verslu ir profesija. Ir vežti keleivius yra pakankamai didelė atsakomybė, todėl nėra gerai, kad šiandien juos vežti gali ir tie, kurie neturi patirties, – sakė pašnekovas. – Natūralu, kad žmonėms, kurie tą paslaugą perka, reikia papildomų garantijų.“

V. Kondratovičius prisipažino, kad važiuoti su pavėžėju, neseniai gavusiu vairuotojo pažymėjimą, teko ir pačiam – patirtis nei vienam istorijos dalyviui nebuvo jauki.

Svarbu ne „klevas“

Artūras Pakėnas, vairavimo mokyklos VšĮ „Amplius LT“ vadovas, pabrėžė, kad toli gražu ne „klevo“ lapas apsprendžia, kaip žmogus vairuoja. Žinoma, sutiko jis, didelio stažo neturintis vairuotojas bus silpniau paruoštas, tačiau niekas nedraudžia vos gavus vairuotojo pažymėjimą šį pasidėti į stalčių ir po poros metų ateiti dirbti su tariamai reikalingu stažu.

„Kur kas didesnė problema ta, kad šitie žmonės nėra ruošiami profesionaliai ir jie nesuvokia savo darbo, kaip profesijos. Turiu net nuotrauką pasidaręs ir mokiniams rodau, kaip vienas pavežėjų ant savo galinio lango buvo užsiklijavęs lipduką „Nepyk, aš juk dirbu“. Jie susireikšminę tiek, kad jeigu dirba, tai gali daryti bet ką, bet kaip, o visi kiti, matai, bedarbiai, šiaip sau važinėja“, – piktinosi A. Pakėnas.

Anot jo, reguliuojant pavežėjų veiklą, trūksta ne tik formalaus vairavimo stažo įvertinimo, bet ir profesinio paruošimo.

„Jei jau manome, kad žmones vežti yra atsakinga, tai galbūt būtų galima ir kursus organizuoti, kuriuose žmonės galėtų padirbėti, pasimokyti, susipažinti su miestu, išmokti psichologijos, finansinių veiklos aspektų. Ir tą reikėtų daryti periodiškai“, – įsitikinęs A. Pakėnas.

Kvalifikacija – pažymėjimas

Tačiau V. Kondratovičius įsitikinęs, kad apie pavėžėjų ar taksi vairuotojų kvalifikacijos kursus nėra prasmės kalbėti, mat jų kvalifikaciją įrodo gautas vairuotojo pažymėjimas. Jei vairuotojas kelyje elgiasi blogai, nekultūringai, pažeidžia Kelių eismo taisykles (KET), reiškia, vairavimo mokykloje negavo bazinių žinių, kurios reikalingos vairuotojui.

„Apie kvalifikaciją nebuvo galvota iš pradžių ir todėl, kad pavėžėjimo samprata buvo kitokia. Žinoma, reikia stebėti situaciją ir analizuoti, kaip ji keičiasi, tačiau rimtesnės pavėžėjimo platformos jau dabar gali matyti, kaip elgiasi jų vairuotojas, ar jis viršija greitį ir tokiam nedrausmingam žmogui gali uždrausti naudotis platforma – akcentavo V. Kondratovičius.

Anot jo, prie pavėžėjų įvertinimo turėtų prisidėti ir klientai. Jeigu vairuotojas pažeidžia KET, yra agresyvus, nedrausmingas, pasak Susisiekimo ministerijos atstovo, reikėtų palikti ne tik komentarą ar įvertinti paslaugą teikusį asmenį prastu reitingu, bet ir susisiekti su įmone.

Nauja tvarka apima ne tik nurodymą, kad dvejų metų stažo neturintys vairuotojai negalės vežti keleivių. Numatyta, kad pavėžėjais galės būti tik tie, kurie dirbs turėdami individualios veiklos liudijimą – įmonėms teikti pavežėjimo paslaugos nebus galima.

Taip pat pavėžėjimo paslauga galės būti užsakoma tik naudojantis specialia platforma, ne skambučiu. Skambutis į „centriuką“ reikš, aiškino V. Kondratovičius, tai, užsakoma taksi paslauga.

Skirtumų bus ir kalbant apie paslaugos apmokėjimą. Naudodamasis pavėžėjimo paslauga klientas iš karto žinos galutinę jos kainą ir ši keistis negalės. Taksi atveju paslaugos kaina priklausys nuo „skaitliuko“ rodmenų. Be to, pabrėžė ministerijos atstovas, taksi vairuotojai galės naudotis viešajam transportui skirtomis eismo juostomis, taip pat – taksi automobilį bus galima susirasti gyvai pamačius stovint taksi skirtose stovėjimo vietose.

Pasak V. Kondratovičiaus, tikimasi, kad nors naujajai tvarkai dar turės pritarti Seimas, tikimasi, kad ji įsigalios nuo šių metų lapkričio 1 d.