Kelių eismo taisyklės (KET) nurodo, kad motociklų vairuotojai gali sezoną pradėti ne nuo balandžio 1-osios, kaip visi, bet nuo kovo 1-os dienos. Ir nors kovo pradžioje motociklininkų gatvėse masiškai nepadaugėja, vairavimo mokyklos „Vairuok.lt“ instruktoriaus ir motociklininko Algirdo Radzevičiaus teigimu, proga pasivažinėti kovą pasinaudoja net pusė dviračių transporto priemonių gerbėjų. Išties didelio aktyvumo galima tikėtis maždaug nuo kovo 20 d.

„Dabar vis dar laikosi įšalas, naktį oro temperatūra būna neigiama, todėl ir asfaltas vis dar yra slidus. Dėl šių priežasčių motociklininkai nesistengia pulti važinėti. Vis tik už visus kalbėti negaliu, yra ir skubančių išvažiuoti jau pirmomis dienomis“, – sakė instruktorius.

Kalbėdamas apie pavojus, A. Radzevičius labiausiai akcentavo automobilių vairuotojus, kurie per žiemą spėja pamiršti apie sunkiau kelyje pastebimus motociklus, todėl pavasarį patys motociklininkai yra priversti itin didelį dėmesį skirti vairuotojų manevrams. Dar svarbiau, jog motociklininkai tinkamai įvertintų kelio būklę, mat čia dažnai pavojaus galima ir nepastebėti.

„Po žiemos sezono motociklininkams yra patartina kurį laiką ypatingai atsargiai važiuoti, apsiprasti su motociklu, nes dažnai, kad ir kokius įgūdžius beturėtum, juos vis vien reikia prisiminti. Taip pat ir aplinkiniai vėl turi priprasti prie motociklininkų aktyvumo. Žinoma, ypatingai didelis dėmesys, prieš sėdant ant motociklo, turi būti skiriamas oro sąlygoms, nes jos itin didelę įtaką daro stabdant, o jų neįvertinus, motociklas gali nuslysti“, – aiškino A. Radzevičius.

Motociklo avarija prie Seimo

Priklauso ir nuo motociklo

Patardamas, kaip nuspręsti ar diena kelionei motociklu yra tinkama, vairavimo instruktorius pirmiausia patarė atsižvelgti į oro temperatūrą. Jei asfaltas sausas, o aukštesnė temperatūra, apie 8-9 laipsnius, laikosi bent 4-5 valandas, mieste važiuoti yra saugu. Visgi, anot A. Radzevičiaus, net ir tokiu atveju reikėtų vengti atokesnių, kaimuose ir miškuose esančių kelių, kur yra daugiau įšalo. Prieš išvažiuodami iš namų, motociklininkai turėtų įvertinti ir vėjo gūsius, kurie taip pat gali sukelti pavojų saugumui.

Instruktorius taip pat priminė, jog ankstyvą pavasarį reiktų atsižvelgti ir į motociklo klasę, o galingesnių plieninių žirgų savininkai vis tik turėtų palaukti balandžio.

„Supermotociklu, mūsų dar vadinama „britva“, kuris yra galingas, patarčiau pradėti važinėti tik balandžio mėnesį, kai iš tiesų prasideda sezonas. Kiti, tokie, kaip „Enduro“ ir bekelės motociklai, turi kitokią važiavimo sistemą ir jų padangos yra kitokios, todėl su tokiais galima išvažiuoti ir kovo mėnesį. Su motociklais gali būti smagu, tačiau reikia nepamiršti, kad tai yra labai pavojingas dalykas, todėl į tai reikia žiūrėti labai atsakingai“, – patarė A. Radzevičius.

Motociklininkams, anot instruktoriaus, taip pat itin pavojingos yra duobės, nes į ją įvažiavęs motociklas pašoka, pradeda pavojingai svyruoti ir kyla avarinė situacija. Smėlio taip pat reiktų vengti, nes stabdant, jei nėra ABS sistemos, jis gali pradėti čiuožti, o dviratę transporto priemonę tokiu atveju yra gerokai sunkiau suvaldyti nei automobilį. Tai priežastys, dėl kurių, akcentavo pašnekovas, labai svarbu pasirinkti saugų greitį.

Motociklo avarija

Sėdintiems automobiliuose reikia atidumo

A. Radzevičius taip pat patvirtino, kad dažnai savo saugumu nepasirūpina patys motociklininkai. Jo teigimu, ne paslaptis, kad nemaža dalis entuziastų mėgsta važiuoti greičiau, o tai padidina galimybes įvykti nelaimei. Jis įvardijo ir kitą problemą – išvažiuodami iš šalutinio kelio ar keisdami eismo juostas mieste, automobilių vairuotojai dažnai motociklininkų nepastebi ir sukelia jiems grėsmę.

„Atidumas visada mums atneša geresnius rezultatus, kad ir kokia transporto priemone važiuotume, todėl automobilių vairuotojams patarčiau kamščių metu palikti tarpus tarp automobilių, nes motociklininkai kamščius gali, ir dažniausiai nori, aplenkti. Nepamirškite, kad kitaip nei automobiliai, motociklininkų aprangos neturi oro kondicionieriaus, todėl karštą dieną būti su visomis apsaugomis yra labai sunku“, – sakė motociklininkas.

Taip pat reikėtų vengti staigiai atidarinėti automobilio dureles. Prieš darant bet kokį manevrą, anot vairavimo mokytojo, geriau kelis kartus apsižvalgyti, nes vieno karto tiesiog gali būti per mažai, o per skubėjimą vairuotojai greta esančio motociklininko gali ir nepastebėti

Elgiasi atsakingai

Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovai džiaugėsi, kad didesnę laisvę gavę motociklininkai elgiasi atsakingai ir į gatves išvažiuoja įsitikinę, kad tai yra saugu.

„Nuo KET naujovės įsigaliojimo neigiamų tendencijų nepastebėjome. Tikėtina, kad motociklų vairuotojai atkreipia dėmesį į važiavimo sąlygas, savo vairavimo įgūdžius ir, būdami sąmoningi, be reikalo nerizikuoja, į kelią išvažiuoja tada, kai geras oras ir yra palankios eismo sąlygos. 2017 m. ir 2018 m. kovą nebuvo užfiksuota eismo įvykių, kuriuose būtų nukentėję žmonės“, – sakė Kelių policijos atstovė Daiva Žilinskė.

Pareigūnų manymu, kiekvienas motociklininkas, po žiemos sezono turėtų ne tik pasikartoti KET, bet ir uždarose aikštelėse prisiminti ir praktinius įgūdžius. Mat nors žmonės per paskutinius dvejus metus nenukentėjo, pačių eismo įvykių būta: 2017 m. užfiksuoti penki, o 2018 m. keturi eismo įvykiai, kuriuose buvo apgadintos tik transporto priemonės. Pareigūnai atskleidė, kad visi įvykiai fiksuoti kovo mėnesio pabaigoje.

Svarbi detalė

Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Vidmantas Pumputis priminė, kad prieš trejus metus, kai buvo priimta nauja vasarinių padangų naudojamo tvarka motociklininkams, buvo svarstoma ją pritaikyti visiems, tačiau įvertinus, jog motociklininkams žiemines padangas įsigyti yra sunkiau, naujovės pritaikytos tik jiems.

V. Pumputis, kaip ir vairavimo instruktorius A. Radzevičius, pabrėžė, kad sušvelninti reikalavimai priimti su keliomis sąlygomis – motociklininkai privalo įvertinti kelio dangą, oro sąlygas ir į gatves išvažiuoti tik įsitikinę, kad tai yra saugu. Mat nustatytos tvarkos laikymąsi prižiūri ir pareigūnai, o jeigu eismo įvykio atveju kelio danga būtų slidi, būtų anuliuotas motociklo techninės apžiūros galiojimas.

Dar kartą svarstys dėl automobilių

Susisiekimo ministerijos atstovas neatmetė versijos, jog šio galimybės visiems išvažiuoti į gatves vasarinėmis padangomis svarstymas bus atnaujintas, mat Latvijoje ir Estijoje vasarinių padangų eksploatavimo sezonas visiems vairuotojams trunka nuo kovo 1 d. iki lapkričio 30 d., o Lenkijoje tokia tvarka iš vis nėra nustatyta, tad įsitikinę, kad yra saugu, lenkai su vasarinėmis padangomis gali važinėti ir žiemą.

„Dalinai sutinkame, kad keičiasi sąlygos ir kovo mėnuo pagal prognozes šiais metais nebus toks sudėtingas, tačiau permainingas oras sukelia tam tikrų nepatogumų – automobilio vairuotojas negalėtų operatyviai pasikeisti padangų jei iškristų krituliai. Visgi dabartinis sprendimas nėra kategoriškas. Lauksime šių metų duomenų ir jei bus pagrindas bei pagrįsti argumentai, prie svarstymo bus galima grįžti ir spręsti, ar galima visiems vairuotojams sutrumpinti žieminių padangų naudojimo laikotarpį“, – sakė V. Pumputis.