Rizikuoja ne tik bauda

Anot R. Pociaus, nors Lietuvoje nuo praėjusių metų liepos 1 d. veikia įstatymas, leidžiantis su savimi vežiotis tik galiojančią asmens tapatybės kortelę ar pasą, tai nereiškia, kad kiti vairuotojams bei transporto priemonei privalomi dokumentai gali būti netvarkingi.

„Policija savo duomenų bazėje gali lengvai patikrinti, ar sustabdytas vairuotojas turi galiojančias teises, ar jo vairuojama transporto priemonė apdrausta bei turi galiojančią techninę apžiūrą“, – pastebi draudiko atstovas.

Pasak draudimo eksperto, iš tiesų dažnai nutinka taip, kad apie kai kurių dokumentų galiojimą vairuotojai tiesiog pamiršta. Vis tik keliuose nestinga ir tokių, kurie piktybiškai nepasirūpina transporto priemonės draudimu, technine apžiūra ar galiojančiu vairuotojo pažymėjimu. Ir visi jie rizikuoja daugiau nei tik gresiančia bauda, tačiau viskas priklauso nuo aplinkybių.

„Kalbant apie vairuotojams privalomų dokumentų galiojimą, yra nemažai niuansų, lemiančių, ar vairuotojams gresia tik bauda, ar, tarkime, nutikus avarijai draudikas regreso tvarka turi teisę išsireikalauti iš kaltininko pinigų už atlygintą žalą nukentėjusiajam. Tokiais atvejais situacijos nagrinėjimas persikelia į teismo salę ir procesas gali kainuoti daugiau nei padaryta žala“, – aiškino R. Pocius.

Galiojantys dokumentai – mažiau streso

Kaip pasakojo draudiko atstovas, remiantis „Regitros“ duomenimis, Lietuvoje yra daugiau nei 60 tūkst. vairuotojų, tebeturinčių seno tipo negaliojančius vairuotojo pažymėjimus. Prie jų dar būtų galima pridėti dalį pradedančiųjų vairuotojų, kurie po dvejų metų dar nepasikeitė savo pažymėjimų. Kartu kasdien į gatves išvažiuoja šimtai ar netgi tūkstančiai neapdraustų ar galiojančios techninės apžiūros neturinčių transporto priemonių.

Anot R. Pociaus, visų pirma, visi šie vairuotojai dėl vieno ar kelių negaliojančių dokumentų rizikuoja gauti administracinę baudą už Kelių eismo taisyklių pažeidimą. Tačiau didesni nemalonumai gali laukti, jei toks vairuotojas patektų į avariją.

„Kai kuriais atvejais eismo įvykis iškart laikomas nedraudžiamuoju. Pavyzdžiui, taip yra važinėjant su neapdrausta transporto priemone. Patekus į eismo įvykį, kai negalioja vairuotojo pažymėjimas ar yra pasibaigusi techninė apžiūra, situacijos nagrinėjimas gali persikelti net į teismą. Tuomet yra daromos ekspertizės ir vertinimai, gaištamas draudiko, teisėjo, paties vairuotojo ir kitų specialistų laikas“, – aiškino R. Pocius.

Draudimo eksperto teigimu, po avarijos vertinama tikroji transporto priemonės būklė. Net ir turint galiojančius techninės apžiūros dokumentus, automobilis gali būti netvarkingas ir eismo įvykis gali būti laikomas nedraudžiamuoju, pavyzdžiui, dėl nusidėvėjusių padangų. Šiuo atveju galioja ir atvirkštinė situacija, kai transporto priemonė gali būti be galiojančios techninės apžiūros, nors iš esmės tvarkingos būklės. Į tai atsižvelgus ir sprendžiama, ar eismo įvykis bus nedraudžiamasis. Todėl akivaizdu, kad rūpintis automobiliu būtina visuomet.

„Panašus scenarijus gali būti taikomas ir turint negaliojantį vairuotojo pažymėjimą. Tai nebūtinai gali būti esminis faktorius, lemiantis, ar eismo įvykis bus nedraudžiamasis. Tačiau, norint tą įrodyti, tenka nueiti ilgą kelią, reikalaujantį žmogiškųjų ir finansinių sąnaudų. Todėl gerokai paprasčiau tiesiog pasirūpinti galiojančiu vairuotojo pažymėjimu, taip pat ir kitais minėtais privalomais dokumentais“, – patarė draudiko atstovas.

Specialistas detalizavo, kad, pripažinus eismo įvykį nedraudžiamuoju, nukentėjusiajam draudikas arba Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuras atlygintų žalą už patirtus nuostolius, tačiau analogiška suma iš kaltininko būtų išieškoma regreso tvarka. Kasko avarijos atveju taip pat negaliotų, nes būtų traktuojama, jog vairuotojas dalyvavo eisme neturėdamas tam teisės.