Idėjos autoriai, pasiūlę pasirašyti elektroninę peticiją portale Peticijos.lt, vardija gausybę privalumų, kuriuos suteiktų pakeista tvarka. Gavęs B kategorijos vairuotojo pažymėjimą (leidimą vairuoti lengvuosius automobilius) ir pavairavęs jį dvejus metus, vairuotojas automatiškai gautų galimybę važinėtis motociklu, kurio variklio darbinis tūris siekia iki 125 kubinių centimetrų.

Anot iniciatorių, tokia pati tvarka dabar galioja ne vienoje Europos Sąjungos (ES) šalyje. Gavę B kategorijos vairuotojo pažymėjimus motociklus iki 125 kub. cm. vairuoti gali Čekijos, Italijos, Latvijos, Estijos, Maltos, Slovakijos, Lenkijos, Portugalijos, Ispanijos, Belgijos, Austrijos, Prancūzijos, Liuksemburgo, Didžiosios Britanijos vairuotojai.

Peticijos autoriai pabrėžia, kad pirmiausia toks sprendimas ne vienam vairuotojui leistų sutaupyti laiko ir pinigų, mat nereikėtų gaišti papildomai laiko tam, kad esamas vairuotojo pažymėjimas būtų papildytas dar viena žyma.

Be to, pabrėžia iniciatoriai, sumažėtų spūstys, nes daugiau vairuotojų automobilį galėtų iškeisti į lengvesnę, manevringesnę ir mažiau vietos gatvėje užimančią transporto priemonę.

Tarp vardijamų privalumų – mažesnis stovėjimo vietų poreikis, taip pat – mažesnė aplinkos tarša.

„Teisės“ būtinos

Edvinas Bagdonavičius, pagalbos motociklams kelyje paslaugos „Motohelp.lt“ įkūrėjas, neslepia, kad idėją vertina teigiamai, tačiau dėl kai kurių jos aspektų norėtų diskutuoti.

„Visiems, kas neturi atskirai išsilaikęs „teisių“ motociklui, daugiau nei 49 kub. cm. galios dviratės transporto priemonės vairuoti neleisčiau – tokia mano patirtis“, – akcentuoja jis.

E. Bagdonavičius sako, kad pats išsilaikęs A kategoriją „Regitroje“ neskubėjo sėsti ant galingiausio motociklo, pradžioje pasirinko „ramesnį“.

„Sėdau ant 600 kub. cm ir 72 kW galios motociklo ir tik po pusantro intensyvaus sezono su avarijom, su praktika lenktynių trasoje, persėdau ant 1000 kub. cm ir 112 kW galios motociklo. Galėjau iš karto sėsti ant tokio vos gavęs pažymėjimą, bet neskubėjimas buvo vienas protingesnių sprendimų mano gyvenime“, – neslėpė jis.

Be to, kalbėjo patyręs motociklininkas, tarp 49 kub. cm ir 125 kub. cm. darbinio tūrio dviračių transporto priemonių yra nemenkas skirtumas. Pasak E. Bagdonavičiaus, didžioji dalis mažesnius variklius turinčių transporto priemonių turi ir automatines pavarų dėžes, o tai palengvina važiavimą nepatyrusiems. Didesnio darbinio tūrio motociklai dažniau būna su mechaninėm pavarų dėžėm, tai reiškia, kad tokį motociklą pajusti ir valdyti kur kas sunkiau.

Motociklininkų sezono atidarymas

„Be to, jis dvigubai galingesnis ir kur kas sunkesnis už 49 kub. cm motociklus ar motorolerius. O ir jų maksimalus greitis dažnai siekia 120 km/val.“, – akcentavo pašnekovas.

Pasak jo, dėl pačių vairuotojų saugumo neturint atitinkamo įrašo vairuotojo pažymėjime reikėtų rinktis kur kas menkesnius variklius turinčius motociklus.

„Juk užtenka ir jaunimėlio, kurie būdami 15-os metų išsilaiko egzaminus, nusiperka 49 kub. cm. motorolerius, pakeičia pusę variklio dalių ir pasidaro 70-125 kub. cm. variklius, o po to dėl patirties stokos gydosi žaizdas po skaudžių avarijų“ – sakė E. Bagdonavičius.

„Visiška nesąmonė“

Išgirdęs apie pasiūlymą nuostabos neslėpė ir Algirdas Radzevičius, „Vairuok.lt“ A ir B kategorijos vairavimo instruktorius. Pasak jo, motociklas yra visiškai kitokia transporto priemonė nei automobilis, o šiuolaikiniai 125 kub. cm. darbinio tūrio variklius turintys motociklai – užtektinai galingi, kad sėdus ant tokio iki nelaimės būtų netoli.

„Buvau šoke pamatęs pasiūlymus. Taip, jeigu norime sulaukti didesnio skaičiaus žuvusių kelyje, tai, žinoma, darykime, įteisinkime. Užteks vieno vakaro statistikai pasikeisti“, – karštai kalbėjo pašnekovas pridūręs, kad galiausiai dėl avarijų liktų kalti motociklininkai, kuriems ir taip Kelių eismo taisyklės (KET) numato daugiau ribojimų.

Anot instruktoriaus, mokantis vairuoti automobilį nereikia daugelio savybių, kurios būtinos motociklininkui. Pavyzdžiui, sakė jis, atėjusiems mokytis ir pirmą kartą sėdantiems ant motociklo netgi užduodamas klausimas, ar žmogus moka vairuoti dviratį, mat svarbu net ir tai, ar būsimas vairuotojas išlaiko lygsvarą.

„Kitokie valdymo principai, kelyje esi labiau pažeidžiamas, turi susitelkti ne tik į vairavimą ir savo veiksmus, bet ir į tai, ką kiti daro vairuotojai. Ir keista matyti tokius pasiūlymus, kai šiaip taisyklės motociklininkams griežtinamos“, – akcentavo A. Radzevičius.

Tik su papildomomis pamokomis

Saugaus eismo ekspertas ir „Amplius.lt“ vairavimo mokyklos vadovas Artūras Pakėnas teigė, kad nieko blogo tokiame pasiūlyme nemato, tačiau visgi siūlytų, kad tokį poreikį turintiems vairuotojams būtų skiriamos ir papildomos pamokos.

„Nemanau, kad toks sprendimas būtų blogas, tačiau važiuodami automobilyje žmonės labiau atsipalaiduoja, o važiavimas motociklu reikalauja didesnio dėmesio ir susikaupimo. Taip pat kaip ir važiuojant dviračiu, motociklininkui reikia išlaikyti pusiausvyrą, turi būti ir visai kitokia orientacija eisme, todėl kiekvienas norintis važiuoti motociklu, turėtų turėti bent kelias pamokas“, – sakė A. Pakėnas.

Artūras Pakėnas ir Ieva Gervinskaitė
Foto: A.Brazaičio nuotr.

Saugaus eismo ekspertas pastebėjo, kad pamokos svarbios dėl to, kad vairuotojas ne tik mokėtų transporto priemonę valdyti, bet ir suprastų, kaip ji elgiasi vienose ar kitose situacijose. A. Pakėnas teigė, jog automobilių vairuotojai atsisėdę ant motorolerio ar motociklo, kai kuriuos veiksmus atliktų neteisingai, o tai galėtų sukelti pavojų eismo saugumui.

„Automobilio vairuotojas pirmą kartą atsisėdęs ant motociklo, galvos, kad posūkyje reikia sukti vairą, tačiau reikia ne vairą sukti, o pasilenkti visu kūnu link žemės“, – pastebėjimais dalinosi instruktorius.

Visgi A. Pakėnas abejojo, kad toks mokymas pasiteisintų, o jei ir pasiteisintų, tai ne visus metus. Mat norintys gauti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, vairuoti gali mokytis nepaisant eismo sąlygų, tačiau papildomos pamokos motociklu žiemą, būtų sunkiai realizuojamos.