Net jeigu elektromobilių parkas sudaro mažą dalį Lietuvoje važinėjančių automobilių, nekyla abejonių, kad kiekvienais metais jų tik daugės, teigiama pranešime žiniasklaidai.

Remiantis Susisiekimo ministerijos duomenimis, kiekvieną mėnesį į Lietuvos kelius išrieda bent po 20-40 naujų elektromobilių. Pokyčiai vien elektra varomų transporto priemonių rinkoje prasideda nuo kelių pagrindinių aspektų. Pirmasis – nuolat pingančios ir tobulėjančios elektromobilių technologijos. Šiai dienai keliuose jau yra elektromobilių, kuriais galima patogiai važiuoti ne tik trumpus, bet ir didelius – net 300 km viršijančius atstumus vienu įkrovimu. Vis daugiau kilometrų padeda nuvažiuoti tobulėjančios elektromobilių baterijos. Mažėjant jų savikainai, elektromobiliai vis labiau konkuruos su įprastiniais automobiliais.

Kada nuostoliai didžiausi

Šiandien vidaus degimo variklį turinčio automobilio ir elektromobilio draudimo kainą lemia du veiksniai: kaip dažnai automobilis, jo vairuotojas patenka į eismo įvykius ir kiek kainuos remonto darbai, jeigu taip nutiktų.

Į eismo įvykius elektromobiliai patenka taip pat statistiškai dažnai, kaip ir įprasti automobiliai, tačiau dažnai elektromobilį suremontuoti brangiau. Pirmiausia dėl to, kad elektromobilių rinka dar jauna ir ne visų elektrinių modelių gamintojai turi kompetentingų atstovų Lietuvoje jų aptarnavimui ir remontui.

Anot draudimo bendrovės „Compensa Vienna Insurance Group“ žalų departamento vadovo Mindaugo Balinsko, elektromobilio remonto kaina priklauso nuo modelio, jo įrangos, smūgio stiprumo ir vietos, kur transporto priemonė apgadinta. Pavyzdžiui, elektromobiliui užvažiavus ant kliūties kelyje, gali būti apgadintas ne tik dugnas (kaip įprastai būtų su automobiliu), bet ir pati baterija – tuomet remonto kaštai stipriai išaugtų.

Tokios pačios, skaudesnės nei įprastai, pasekmės lauktų elektromobilių vairuotojų, stipraus smūgio į ratą metu, kai gali būti apgadinti ne tik važiuoklės elementai, bet ir ratą sukantis variklis. Kita vertus – galimi ir priešingi atvejai, kuomet smūgio kaktomuša – tiesiai į automobilio priekį – metu, nebus apgadintas elektromobilio vidaus degimo variklis, kurį taisyti būtų itin brangu, kadangi jo ten tiesiog nėra.

Išmanios sistemos gali atnešti pokyčių

Nors patys elektromobiliai ir jų technologijos, draudžiant juos privalomuoju vairuotojų civilinės atsakomybės ar „Kasko“ draudimais, nėra išskirtiniai, vis dėlto ateityje ekspertai įžvelgia ir rizikų, ir galimybių. Pavyzdžiui, pastebima, kad vairuotojų asistentų technologijos vystymasis tiesiogiai susijęs su mažesniu įvykių keliuose skaičiumi. Todėl technologijos paprastuose ir elektriniuose automobiliuose ateityje neaplenks ir draudimo bendrovių bei jų siūlomų produktų.

„Elektromobiliai draudimo rinkoje siejasi su kita sparčiai plėtojama inovacija – vis tobulėjančiais vairuotojo asistentais, kurie, nors kol kas tik dalinai, tačiau jau gali perimti vairuotojo funkcijas. Tikimasi, kad ateityje žmogaus-vairuotojo gali net nebereikėti. Būtent šių technologijų plėtra gali keisti saugumo situaciją keliuose, o tuo pačiu siūlomus ir draudimo produktus“, – sako M. Balinskas.