Kelius prižiūrinčios bendrovės ramina, kad gatves ir kelius druska barsto nuo ankstyvo ryto, tad daug kur kelio danga yra šlapia, o ne apledėjusi, visgi snaigės daugeliui yra priminimas, kad jau derėtų pasikeisti vasarines padangas į žiemines.

DELFI primena, kad tą padaryti gali ne visi vairuotojai, o tik tie, kurių žieminės padangos nedygliuotos. Pastariesiems teks luktelėti lapkričio 1 d., kada eksploatuoti žiemines padangas su dygliais jau bus leidžiama ir Kelių eismo taisyklėse.

Įvertinti gebėjimus

Be to, pasak daugelio vairavimo ekspertų, pirmiausia kardinaliai pasikeitus oro sąlygoms svarbu įvertinti savo patirtį ir gebėjimus, ne tik prisiminti, kad automobilis turi naujas žiemines padangas.

UAB „Rokata“ vairavimo mokyklos direktorius ir teorijos mokytojas Rimas Semaška DELFI yra pabrėžęs, kad svarbu pasirinkti saugų greitį, atstumą iki priešais esančio automobilio, įvertinti savo automobilio technines savybes.

Svarbu ir tai, kad tie, kuriems kasdien tenka keliauti tarp miestų, važiuoti didesnius atstumus, įvertintų, kad sąlygos tame pačiame kelyje gali skirtis bei keistis kelis kartus.

„Klaipėdoje gali lyti lietus, o Vilniuje snigti ir pustyti. Itin atidiems reikėtų būti važiuojant per tiltus ir viadukus, nes jų dangos temperatūra paprastai būna žemesnė nei kelio dangos. Net ir esant neslidžiai kelio dangai, ant tiltų ir viadukų gali susiformuoti slidūs ruožai“, – DELFI yra pasakojęs klimatologas dr. Donatas Valiukas.

Anot jo, reikėtų prisiminti ir tai, kad stebuklingų žieminių padangų nėra. Esant sniegui, ledui ar šlapdribai, net ir važiuojant leistinu greičiu, sustabdyti automobilį nėra paprasta. Nė vienos rūšies padangos neužtikrina staigaus automobilio sustojimo slidžiame kelyje.

Pavyzdžiui, esant temperatūrai žemiau nulio, ant kelio dangos paviršiaus limpantis vanduo akimirksniu virsta plonu ledo sluoksniu ir susilieja su tamsia kelio danga. Toks ledas yra nematomas ir pavojingas, o automobilį, turintį kieto mišinio ar universalias padangas, sustabdyti itin sunku.

Išauga avarijų skaičius

Draudikai statistikos neslepia: kiek bebūtų perspėjimų vairuotojams apie tai, kai važiuoti pasikeistus oro sąlygoms, dažniausiai iškritus pirmajam sniegui avarijų skaičius, ypač techninių, kai apdaužomi buferiai, aplankstomos skardos, skaičius išauga.

„Pirmasis gausus sniegas yra pats pavojingiausias vairuotojams – jie būna pamiršę vairavimo žiemą įgūdžius ir turi iš naujo įprasti prie atsargesnio važiavimo bei nuosaikesnių manevrų kelyje“, – DELFI yra pasakojęs Artūras Juodeikis, „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento direktorius.

Anot „Lietuvos draudimo“ atstovo, vairuotojai turėtų atminti, kad važiuojant sniegu padengta kelio danga stabdymo atstumas gali išaugti iki 2 kartų ir daugiau, palyginti su šlapia kelio danga.

Be to, reikia įvertinti, kad tam tikri manevrai automobiliu tampa sudėtingesni ir jiems prireikia daugiau laiko. Pavyzdžiui, pajudėti iš vietos dėl ant sniego prasisukančių ratų dažniausia trunka ilgiau, todėl vairuotojai turėtų atidžiai apskaičiuoti tiek savo, tiek kitų eismo dalyvių greitį ir nesudaryti netikėtos kliūties.

Trys taisyklės

Kęstutis Taškūnas, draudimo bendrovės BTA klientų aptarnavimo ir vadybos departamento direktorius, ne kartą pelnęs geriausio Lietuvos vairuotojo titulą, yra ne kartą pabrėžęs, kad vieno recepto, kaip saugiai vairuoti pasikeitus oro sąlygoms nėra, tačiau didžiausios klaidos, kurių galima išvengti, akivaizdžios – per didelis greitis ir per mažas atstumas nuo kitų transporto priemonių.

„Visiems, kurie klausia, kaip saugiai vairuoti per šlapdribą ar sniegą, visada sakau, kad svarbiausia – išvengti ekstremalių situacijų, tuomet ir sukti galvos kaip elgtis, kai mašina slysta, tiesiog nereikės“, – yra sakęs K. Taškūnas.

Anot eksperto, sningant, krentant šlapdribai ir staigiai šąlant svarbiausia išlaikyti itin pagarbų ir saugų atstumą nuo kitų transporto priemonių. Tik taip užsitikrinama, kad pakaks erdvės ir laiko netikėtam manevrui ar staigiam stabdymui.

Kitas dalykas, apie kurį nepagalvoja vairuotojai, greitis. Vėlyvą rudenį ar žiemą už kelio ženklus svarbesnis sveikas protas. Anot K. Taškūno, privalu ne aklai vadovautis ženklais ir rinktis ne leistiną, o saugų greitį. Net jei jis siektų 30–40 km/val., pabrėžė žinovas.

Trečioji taisyklė – tolygus ir sklandus manevravimas ir jokių staigių judesių prie vairo.

„Norint vairuoti saugiai, būtina vairuoti ramiai ir tolygiai tiek vasarą, tiek žiemą. Tačiau žiemą staigių manevrų kaina gali būti itin didelė. Tiesa, jei laikotės pirmų dviejų taisyklių – saugaus atstumo ir greičio – staigių judesių žiemą kelyje tikėtina jums ir neprireiks“, – yra minėjęs K. Taškūnas.