Pirmasis žingsnis naujo pirkinio link – pasirinkimas, kokio tipo, markės ir modelio automobilis domina. Tuomet prioritetas skiriamas dyzelinį, benzininį, hibridinį, o gal ir elektrinį variklį turinčiai transporto priemonei. Galiausiai atsižvelgiama net ir į tokias detales kaip kėbulo ar interjero spalva.

Sudėliojus savo pageidavimus, pradedamas paieškos procesas. Vieni keliauja į automobilių turgų, kiti paieškas pradeda internete. Priklausomai nuo to, kur ir kaip žvalgysitės, net ir neturėdami specifinių žinių galite pasinaudoti LRT.lt kalbintų ekspertų patarimais, kurie padės atskirti grūdus nuo pelų.

Nuotraukas nagrinėkite atidžiai

Vis dažniau naudoti automobiliai parduodami specializuotuose internetiniuose portaluose. Tai patogu ir perkančiam, ir parduodančiam, nes automobilį išsirinkti galima net nekėlus kojos iš namų. Tačiau prekeiviai internete ne visada automobilį pateikia taip, kaip tikisi pirkėjas.

Pardavėjai turi kelias skirtingas taktikas. Kai kuriais atvejais specialiai padaromos tik kelios paviršutiniškos nuotraukos – taip pardavėjai siekia sudominti klientą ir priversti jį paskambinti. Pasitaiko ir tokių pardavėjų, kurie automobilį nufotografuoja iš visų kampų, o papildomose nuotraukose stengiasi pateikti kuo daugiau parduodamos transporto priemonės privalumų.

Kai kuriais atvejais automobiliai parduodami atviromis kortomis – iš arti nufotografuojamos net ir smulkios detalės, kurių iš tolo galbūt nesimatytų. Tai gali būti tik tam tikru kampu matomi kėbulo įbrėžimai, stiklo įtrūkimai, įplyšę sėdynių apmušalai ar tiesiog apie gedimus pranešančių lempučių „girlianda“ prietaisų skydelyje“, – internetinių pardavėjų tipus įvardija „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Nagrinėjant dominančio automobilio nuotraukas, būtina atkreipti dėmesį į detales. Žinoma, pirmiausiai įvertinamas bendras automobilio vaizdas, tačiau įsigilinus į smulkmenas, galima pamatyti elementus, kurie gali parodyti realesnį vaizdą nei blizgantis kėbulas.
Automobilių turgus (asociatyvi nuotr.)

„Ką dažniausiai galima identifikuoti, tai tarpus tarp detalių arba skirtingus detalių atspalvius. Įvairūs kėbulo netikslumai bei neatitikimai gali reikšti, kad automobilis nekokybiškai suremontuotas. Kėbulo korozija taip pat lengvai pastebimas defektas.

Variklio skyriaus nuotraukoje galima pastebėti skysčių prasisunkimą, netvarkingai pravestus elektros laidus. Atkreipkite dėmesį, kad jei bendra automobilio būklė iš nuotraukų neatrodo įtartina, bet variklio skyrius – pernelyg švarus, tai gali reikšti, kad buvo bandoma paslėpti skysčių prasisunkimo žymes.

Automobilio interjero nuotraukose kartais matosi odometro parodymai ir pasitaiko tokių atveju, kai jie nesutampa su skelbimo aprašyme pateikta rida. Galima pastebėti ir pernelyg skirtingą vidaus detalių nusidėvėjimą. Pavyzdžiui, vairas visiškai nudėvėtas, o sėdynė kaip nauja. Arba atvirkščiai. Tokie dalykai gali išduoti, kad buvo keistas vairo ratas, galbūt dėl suveikusios oro pagalvės“, – pasakoja ekspertas.

Galiausiai atkreipkite dėmesį net ir į padangas, nes būna atvejų, kai visų keturių raštai skiriasi. Tai ne tik draudžiama, bet ir pavojinga. Bet kokiu atveju M. Buzelis pataria, kad, išsirinkus labiausiai patikusį variantą, jį pravartu pasitikrinti servise arba techninių apžiūrų stotyje, nes po gražia išvaizda gali slėptis rimti techniniai trūkumai.

Švarus variklis – bėgti ar imti?

Išsirinkus vieną ar keletą labiausiai patikusių variantų, galima keliauti jų apžiūrėti. Tačiau ne visada džiaukitės pamatę itin švarų variklį. Tai turėtų kelti įtarimų ir nereikėtų bijoti klausti, kodėl po variklio dangčiu viskas tviska.

„Gali būti, kad tai dėl estetikos nuvalytos dulkės, todėl negalima teigti, kad visi to imasi norėdami kažką apgauti ar nuslėpti. Bet, žinoma, dažniausiai tai daroma, norint nuslėpti defektus, pavyzdžiui, alyvos ar kuro nuotėkį.

Gali būti, kad variklis buvo remontuotas ir nuvalytos to žymės, kad vaizdas būtų patrauklesnis“, – priežastis, kodėl variklio skyrius yra pernelyg švarus, įvardija serviso „R2L“ meistras Stanislovas Jankovskij.

Tačiau kitą šio reikalo pusę įžvelgia Lietuvos techninių apžiūrių centrų įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.

„Kad ir kokias sąmokslo teorijas norėtųsi sieti su švara po variklio dangčiu, tai beveik visais atvejais reikėtų laikyti mažesniu blogiu nei akivaizdus automobilio šeimininko aplaidumas.

Pavyzdžiui, purvu, eksploatacinių skysčių nuotėkomis apskretęs variklio blokas – tokie dalykai liudija, kad transporto priemonei nebuvo skiriama jokio dėmesio“, – kalba jis.

Bet kokiu atveju visada pasistenkite žvelgti šiek tiek giliau. Jeigu šeimininkas automobiliu tikrai rūpinosi atsakingai, tikėtina, kad akyliau panagrinėję variklio skyrių rasite vieną kitą, bet ne kritinį nešvarumą. Tačiau jeigu akivaizdu, kad variklis plautas ne reguliariai, o tik prieš porą valandų ar dienų, galbūt į tokį variantą reikėtų žiūrėti kiek įtariau.

Kėbulo apžiūros metu padės vienas prietaisas

Apžiūrėdami automobilio išorę taip pat galite šį tą įvertinti ir pastebėti be specialistų pagalbos. Pavyzdžiui, kitokio atspalvio skirtingas kėbulo dalis. Jeigu kyla įtarimų, kad automobilis gali būti perdažytas, padės dažų storio matuoklis.

„Normalaus dažų sluoksnio riba yra 150 mikronų. Jeigu rodo 200, tai gali būti, kad ta vieta yra perlakuota arba užpurkštas tik atnaujinamasis dažnų sluoksnis. Bet pasitaiko, kad prietaisas fiksuoja 2000 mikronų dažų storį. Tokio automobilio nerekomenduočiau“, – LRT.lt sako S. Jankovskij.

Tuo tarpu R. Gabartas pataria, kad detalesnė apžiūra gali parodyti tikrąją situaciją ir priežastį, kodėl automobilis padengtas nauju dažų sluoksniu.

„Priežastys, dėl ko buvo perdažytos atskiros detalės ar visas kėbulas, gali būti dvi: prasidėję intensyvūs korozijos procesai ar eismo įvykiuose gauti pažeidimai. Jei tik yra galimybė, reiktų pasistengti apžiūrėti automobilį iš apačios pasinaudojus keltuvu bei pasižiūrėti, kaip atrodo plastiko detalėmis ar kilimėliais paslėpti paviršiai.

Kai kurios kėbulo padengimo antikorozinėmis medžiagomis paslaugas siūlančios įmonės turi specialius prietaisus, technoskopus, kuriais galima apžiūrėti mašinos uždaras ertmes. Tai leistų daryti gana tikslias įžvalgas, ar kėbulas nėra patyręs sunkių „traumų“, ir ar jo pasyvios saugos lygis nėra drastiškai sumažėjęs“, – pataria ekspertas.
Asociatyvi nuotr.

Važiuodami įtempkite ausis

S. Jankovskij primena, į ką dar dėmesį gali atkreipti pirkėjas, kuris, net ir neturėdamas specifinių techninių žinių, gali suprasti, kad kažkas yra negerai.

„Bent minimaliai suprantantis žmogus bandomojo važiavimo metu iš karto gali suprasti, kad kažkas ne taip. Pavyzdžiui, stabdydamas, ar išgirdęs važiuoklės barškėjimą. Net ir nesuprantantis žmogus, išgirdęs bildėjimą, supras, kad kažkas yra negerai“, – pataria S. Jankovskij.

Dėl patikros pas specialistus blogiau tikrai nebus

Jeigu pasirinktas automobilis jums patinka ir nekelia didesnių klausimų, džiaugtis vis tiek gali būti dar per anksti. Po pirminės apžiūros patartina nuvykti į servisą ar techninių apžiūrų centrą.

„Jeigu pardavėjas nesutinka važiuoti į servisą, tai jau blogas ženklas. Kad ir kaip gerai atrodo automobilis, bet tikriausiai kažką norima paslėpti ir geriau tokį variantą ignoruoti“, – tikina S. Jankovskij.

Jeigu dėl detalesnės apžiūros susitarti pavyksta, tai dar negarantuoja, kad pardavėjas neturi ką slėpti. Neretai, net ir iš pirmo žvilgsnio tvarkingai atrodantys automobiliai turi rimtų trūkumų.

„Pasimato, kad remontuota pavarų dėžė, taisytas variklis arba užslepiamos oro pagalvių problemos, kai jos išimtos fiziškai. Atrandame, kad kėbulas stipriai remontuotas, taip sakant, iš dviejų padarytas vienas. Tai yra baisūs dalykai“, – ką dažniausiai pastebi patikrinimo metu, pasakoja S. Jankovskij.

Kad ne visada reikėtų pasikliauti vien savo įžvalgomis ir nuomone, pritaria ir R. Gabartas. Jis pažymi, kad suma, kurią išleisite patikrinimui, gali būti puiki investicija į garantiją, kad nenusipirksite katės maiše.

„Vizitas į TA centrą su nusižiūrėtu automobiliu be abejonės yra puiki galimybė išgirsti nepriklausomų ekspertų nuomonę, kuri padės priimti teisingą sprendimą. Net turint galvoje, kad su konkrečių markių automobiliais dirbantys servisai turi specialią diagnostinę įrangą, todėl jų patikros apimtis gali būti kur kas platesnė ir gilesnė, TA kontrolieriai sukaupę itin didelį žinių bagažą, leidžiantį išvengti klaidų ir pastebėti rimtus trūkumus“, – LRT.lt pasakoja R. Gabartas.
Automobiliai

Kol išsirenka, patikrina ne vieną automobilį

Kasdien su atvejais, kai į servisą patikrai prieš pirkimą atvyksta klientas, susiduriantis S. Jankovskij sako, kad nusipirkti automobilio be trūkumų praktiškai neįmanoma. O neretai klientui tenka sugrįžti ne vieną ir ne du kartus, kol randamas tinkamas variantas.

„Dažniausiai būna, kad perka su kažkokiu nedideliu defektu. Ne per seniausiai buvo situacija, kai tas pats žmogus atvarė patikrinti 4 jį dominančius „Lexus“. Galiausiai buvo pasirinktas paskutinis, nors buvo ir žibintas įtrūkęs, ir važiuoklėje nedidelė problema. Bet variklis ir kėbulas buvo geri. O kiti, buvę prieš tai, turėjo rimtų variklio problemų, kėbulai buvo prasti“, – vieną naujausių pavyzdžių pateikia jis.

„Aš pats neseniai pirkau automobilį ir variau patikrinti į servisą. Bandomojo važiavimo metu nieko rimto nepastebėjau, bet patikrinus servise radom apie 40 klaidų ir nusidėvėjusius galinius amortizatorius. Tai buvo priežastis dar labiau pasiderėti dėl kainos“, – patirtimi dalinasi pašnekovas.