Lietuva su Europos Komisija (EK) dėl šio klausimo bylinėjosi nuo 2012 m.

2014 metų pradžioje Teisingumo Teismas paskelbė mūsų šaliai nepalankų sprendimą. Teisingumo Teismas nusprendė, kad drausdama registruoti lengvuosius automobilius, kurių vairas įrengtas dešinėje pusėje, ir reikalaudama prieš registruojant perkelti naujų ar anksčiau kitoje valstybėje narėje registruotų lengvųjų automobilių vairavimo mechanizmą iš dešinės pusės į kairę, Lietuva pažeidė ES teisę. Svarbiausias argumentas - taip neužtikrinamas laisvas prekių judėjimas.

Formalumai įstrigo

Nors sprendimas priimtas dar prieš pustrečių metų, sistema neveikia iki šiol.

„Norint įteisinti dešiniavairių automobilių registraciją reikia pakeisti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymą. 2016 m. sausio 20 d. pasibaigė Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-2776(2), kuriuo siūloma numatyti galimybę registruoti dešiniavairius automobilius Lietuvoje, notifikavimo Europos Komisijai procedūra. Susisiekimo ministerija vis dar negavo Europos Komisijos atsakymo dėl šio projekto. Susisiekimo ministerija kreipėsi į Europos Komisijos atstovus su paklausimu, kada tikėtis Europos Komisijos atsakymo. Buvo gautas trumpas atsakymas, kad projektas vis dar nagrinėjamas ir Europos Komisijos atsakymas bus pateiktas kaip įmanoma greičiau. Tačiau kol kas jo vis dar nesulaukta“, - DELFI teigė Susisiekimo ministerijos Komunikacijos ir protokolo skyriaus vedėja Rūta Dirsienė.

Be Europos Komisijos pritarimo minėto projekto Seimas priimti negali, nes būtų pažeista teisės akto notifikavimo procedūra ir Lietuva gali vėl sulaukti pažeidimo procedūros iš Europos Komisijos pusės, priduria ministerijos atstovai.

Žiūri į Vokietijos pavyzdį

„Regitros“ atstovai teigia, kad šiuo klausimu bene geriausią sprendimą rado Vokietija.

„Atsižvelgdama į kitų ES šalių narių patirtį ir viešąjį interesą valstybės įmonė „Regitra“ atkreipia dėmesį, jog optimalų sprendimą yra radusi Vokietija, kurioje pripažįstamos tinkamomis visos techninių ekspertizių centrų patvirtintos alternatyvos, leidžiančios transporto priemonei dalyvauti priešinga, nei gamintojo numatyta, važiuojamosios dalies juosta organizuotam eisme. Prieš leidžiant dešiniavairių automobilių registraciją Lietuvoje turėtų būti užtikrintas vairavimo mokymo programų papildymas, atitinkamų techninių ekspertizių centrų ir juos prižiūrinčios Valstybinės kelių transporto inspekcijos pasirengimas“, - DELFI teigė „Regitros“ atstovė Aurelija Juodytė.

Be to, pažymima, jog leidus registruoti dešiniavairius automobilius turėtų būti taikomas pereinamsis laikotarpis.

Taip pat labai svarbu, jog būtų atlikta studija, kad Lietuva Bendrijoje netaptų senų techniškai netvarkingų dešiniavairių transporto priemonių supirkimo šalimi, nes pagal kelių transporto priemonių registro duomenis transporto rinkoje kol kas dominuoja ekonominis sandorių motyvas. Už transporto politiką atsakingos institucijos turėtų parengti edukacinę programą, kuria būtų užtikrintas kelių eismo saugumas, sveikatos apsauga, aplinkos apsauga, energijos vartojimo efektyvumas ir užkirstas kelias neteisėtam verslui bei transporto priemonių naudojimui. Dažna praktika, kai papildomos rizikos patekti į eismo įvykį, yra amortizuojamos aukštesne draudimo įmoka ar papildomu apmokestinimu – apie tai Lietuvos vairuotojai, potencialūs dešiniavairių automobilių pirkėjai, turėtų būti įspėti iš anksto. Atsižvelgiant į tai, keičiant reguliavimą Lietuvoje būtina numatyti pereinamąjį laikotarpį, per kurį vykdančiosios institucijos pasiruoštų naujovėms“, - teigia A. Juodytė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (145)