Nepilnapročių portreto detalė?

Žinomas lenktynininkas, vienas pajėgiausių šalies ralio meistrų čempionas V. Švedas savo „Facebook“ paskyroje po straipsniu apie įvykį, kuriame BMW automobiliu važiavęs vairuotojas Kaune apdaužė šešis automobilius, parašė tokį komentarą: „Jau gimė posakis, kad jei BMW – tai nebūtinai debilas, bet jei debilas – tai būtinai BMW.“

„Gal ir piktai pasakiau. Iš tiesų, neturiu nieko prieš šį inovatyvų, sportišką ir veržlų prekių ženklą. Deja, Lietuvoje jis asocijuojasi su nebaudžiamumu, naujų standartų kūrimu, o neretai ir nemokšišku, chuliganišku bei nesaugiu vairavimu.
Vytautas Švedas

Šie gerokai pervertinantys savo sugebėjimus ir neadekvačiai mąstantys greičio ir „ekstremalumo“ entuziastai savo ir automobilio potencialą išnaudoja visiškai netinkamose vietose. Jie Lietuvoje iškreipia visą BMW vairuotojo portretą, su kuriuo kiekvienas solidus, save ir kitus eismo dalyvius gerbiantis vairuotojas nenorėtų būti lyginamas ir tapatinamas.

Tikiuosi, kad bent vienas BMW vairuotojas, perskaitęs mano nuomonę, du kartus pagalvos prieš pradėdamas rodyti savo „įgūdžius“ ramiai gatve einantiems pėstiesiems ar kitiems eismo dalyviams, ir nepanorės būti „dar vienu“ šios ne itin džiugios, statistikos suvestinėje“, – sakė V. Švedas.

Nerašytos taisyklės – nė motais

Daugkartinis šalies ralio čempionas pažymėjo, kad automobilis yra tam tikras atributas, atspindintis dalies jaunuolių pasaulėžiūrą.

„Trumpi plaukai, sportinis kostiumas, neaiškiu būdu gaunamos pajamos ir BMW. Šie vyrukai mėgsta pasipuikuoti: demonstruoja ratų buksavimą, slydimą, bando vaizduoti įgūdžius, kurių iš tikrųjų neturi. Jiems lėtai važinėti, nelenkti, praleisti kitą – ne lygis.
Šiuo BMW automobiliu lėkęs kontrabandines cigaretes gabenęs 30 metų. vyras kelionę baigė atsitrenkęs į medį, kai bėgo nuo pareigūnų

Neseniai susimąsčiau, ar man kada nors gatvėje davė kelią BMW, kai taisyklės to nenumato, bet galioja nerašytos taisyklės, kurių laikosi dauguma vairuotojų? Negalėjau prisiminti tokio atvejo.

Tipiškas atvejis – senas BMW, 5 l talpos variklis, sumontuotos dujos, o galiausiai automobilis stovi kieme, nes dujoms nėra pinigų. Bet čia kalbu apie Lietuvą. Juk iš tiesų BMW yra kokybiškas automobilis, turintis daug privalumų. Kasmet parduodama 2 milijonai šių automobilių“, – sakė V. Švedas.

Patvirtina sukurtus stereotipus

Psichologė, biomedicinos mokslų daktarė V. Grigaliūnienė teigė, kad būtų pravartu atlikti tyrimus, siekiant išsiaiškinti, kokio tipažo žmonės vairuoja BMW automobilius.

„Susidaro įspūdis, kad pastaruoju metu BMW vairuotojai dažnai sukelia avarijas. Galbūt taip yra todėl, kad BMW automobiliai per daug akcentuojami, žmonės labiau išgirsta naujienas apie BMW, nes vyrauja nuostata – jei žmogus sėdi už BMW vairo, tai jis yra nestabilios psichikos“, – sakė V. Grigaliūnienė.
Psichologė V.Grigaliūnienė

Psichologė po plačiai nuskambėjusių įvykių pati gatvėse ėmė atidžiau stebėti BMW automobilius.

„Iš tiesų, jų vairuotojai laksto, nardo tarp mašinų, užkišinėja ir viršija greitį. Dažnai važiuoju „Via Baltica“ keliu, ir pro mane milžinišku greičiu praskrieja BMW, – pastebėjo V. Grigaliūnienė.

Dirbtinai kelia savivertę

Galbūt visuomenė be pagrindo susidarė neteisingą nuostatą apie BMW vairuotojus?

„Mes patys kuriame stereotipus. Visuomenėje gaji nuostata, kad už galingo automobilio vairo sėda stiprūs, vyriški asmenys, todėl jiems ir reikalingas toks automobilis. Jaunimas savo turtingų tėvų prašo tokių automobilių. Kiti ima paskolas ar susitaupo.

Ką rodo toks dar nesubrendusių jaunuolių elgesys? Kiekvienas sprendžia savo problemą. 19–21 m. vyrų savivertė dar nėra susiformavusi. Jie tebeieško savęs. Jei nesi užtikrintas savimi, neturi gerai apmokamo darbo (natūralu tokiame amžiuje, jei einama sąžiningu keliu), savivertę ir asmenybę galima reikšti per kitus dalykus – elgesį, žodyną, aprangą. Šių aksesuarų detalė yra ir automobilis.

Sėdėdamas už BMW vairo jis jaučiasi labai vyriškas ir šustras, todėl vairuoja neatsakingai, pažeidinėja taisykles, daro daug pavojingų manevrų. Jis privalo tai daryti, nes tai atitinka mūsų visuomenės sukurtas nuostatas.
Lapkričio 5 d. Kauno rajone žuvo 19 m. kėdainietis, vairavęs savo tėvo BMW. Jis trenkėsi į medį ir iškart mirė

Kita problema: šie jaunuoliai mano, kad sugeba vairuoti, turi gerus įgūdžius, bet taip dažniausiai nėra. Juk net po 10 vairavimo metų žmonės kartais ekstremaliose situacijose nemoka elgtis“, – pridūrė V. Grigaliūnienė.

Kartais pasikeičia

Ne vienas matė vaizdo įrašą, kai šešis automobilius Kaune apdaužęs BMW vairuotojas pravirko. Gal šių vairuotojų galvose kažkas pasikeičia po avarijų?

„Tai priklauso nuo asmenybės. Tie, kurie turi kuo mąstyti, pasižymi normaliu intelektu ir mokosi iš klaidų.

Gaila, bet vairuotojų pažymėjimui įgyti nėra tikrinamas intelektas. Jei jaunuolis yra baigęs 8 klases, jam sunku ir gatvėje orientuotis. Tokie žmonės nelabai pasinaudos skaudžia, per avarijas įgyta patirtimi.

Sutinku su siūlymu iki tam tikro amžiaus drausti vairuoti galingus automobilius. Važinėjant ne tokiu galingu automobiliu, jaunuolis įgis daugiau gebėjimų, kompetencijos, todėl kitaip vertins ir galingą automobilį“, – mano V. Grigaliūnienė.

Avaringumas patvirtina spėjimus

Pagal automobilių skaičių, BMW Lietuvoje užima aštuntąją vietą. Šių metų sausio duomenimis, Lietuvoje buvo registruota 54610 BMW automobilių.

Daugiausia žmonių per pirmuosius 9 šių metų mėnesius buvo sužeista eismo įvykiuose, kuriuose dalyvavo „Volkswagen“, antrojoje vietoje yra „Audi“, o trečiojoje – „Opel“. Ketvirtojoje vietoje atsiduria BMW, nors pagal automobilių kiekį ji yra tik aštuntojoje vietoje.

Jeigu skaičiuotume, kiek avarijų tenka 1000 kiekvienos markės automobilių, paaiškėtų, kad 2013 m. dažniausiai į avarijas pateko „Volvo“ (3,1 avarijos tūkstančiui transporto priemonių). Antrojoje vietoje buvo BMW (3 avarijos), trečioje – „Peugeot“ (2,86 avarijos). Toliau − „Renault“, „Audi“, „Volkswagen“ ir „Opel“.

2014 m. pirmojoje vietoje pagal avarijų skaičių yra BMW (3,44 avarijos tūkstančiui transporto priemonių). Antrojoje vietoje – „Peugeot“ (2,86 avarijos), trečiojoje – „Renault“ (2,5 avarijos), ketvirtojoje – „Audi“ (2,43 avarijos).
Sulaikytas BMW

„Volvo“ automobiliai buvo penktojoje vietoje (2,3 avarijos tūkstančiui transporto priemonių). Čia derėtų priminti, kad statistikoje skaičiuojama ne tik lengvieji, bet ir krovininiai automobiliai. Gali būti, kad ši aplinkybė paaiškina netikėtą „Volvo“ rodiklį.

Per pirmus devynis šių metų mėnesius vėl pirmauja BMW (3,18 avarijos). Toliau – „Volvo“ (2,56), „Peugeot“ (2,48) ir „Audi“ (2,11). Lyderiai – tie patys. Lietuvoje BMW pagal populiarumą lenkia „Ford“, „Toyota“, „Mercedes-Benz“ automobiliai, tačiau jų vairuotojai rečiau patenka į avarijas.

BMW vairuotojų įvaizdis užsienyje

Lietuvoje vyrauja nuomonė, kad su BMW automobiliais chuliganiškai elgiamasi tik mūsų šalyje, tačiau tai nėra visiška tiesa. Nedidelė analizė parodė, kad ne vienoje šalyje BMW vairuotojams klijuojamos tokios pačios etiketės kaip ir mūsų krašte.

Jungtinės Karalystės naudotų automobilių svetainė Compucars.co.uk 2011 m. atlikta apklausa parodė, kad BMW vairuojantys asmenys vertinami kaip prasčiausi vairuotojai. Jie vadinami nerūpestingais, stokojančiais koncentracijos, agresyviais, šiurkščiais ir linkusiais per daug priartėti prie kitų automobilių.

Antroji vieta atiteko „Ford“, trečioji – „Volvo“ vairuotojams.

Apklausa, kurioje dalyvavo daugiau kaip 1000 žmonių, taip pat atskleidė, kad prasčiausiais vairuotojais laikomi vienatūrių vairuotojai, jaunimas, taksistai, pagyvenę žmonės ir mamos, vežančios vaikus į mokyklas.

2014 m. britų automobilių naujienų portalas „Car Throttle“ atliko apklausą, kurioje buvo klausiama „Už kurio automobilio vairo sėdi daugiausia kvailių?“. Į klausimą atsakė 7440 lankytojų. Net 41 proc. balsavo už BMW. Antrąją vietą užėmė „Audi“ (13 proc. balsų), trečiąją – „Honda“ (10 proc. ).

Toliau rikiavosi „Mercedes-Benz“, „Toyota“ ir „Ford“. Geriausiais vairuotojais pripažinti „Volvo“, „Nissan“, „Peugeot“, „Jeep“, „Mazda“ ir „Mitsubishi“ savininkai.

Kaip rašo „New York Times“, Kinijoje nuo pat įžengimo į rinką BMW įgijo arogantiško ir neatsargaus automobilio reputaciją. Kas atsitiko? Dalį stereotipo suformavo 2003 m. incidentas, kai Harbino mieste moteris specialiai pervažiavo ir užmušė vargšą vyrą, kuris netyčia užkliudė jos prabangų „BMW X5“ automobilį.

Jauna moteris turėjo sumokėti apie 15 tūkst. eurų baudą. Tačiau šis įvykis paskatino ginčą tarp turtingų ir vargšų, o tai labai pakenkė BMW įvaizdžiui.

„Kai žmonės pamato valdžios pareigūną su BMW, jie iškart įtaria korupciją ar piktadarybę“, – straipsnyje cituojama automobilių pramonės rinkoje dirbanti viešųjų ryšių specialistė Jessica Wu.

JAV Kalifornijos universiteto mokslininkai tyrė, kaip vairuotojai elgiasi prie pėsčiųjų perėjos, kai pėsčiasis jau įžengė į perėją. Paaiškėjo, kad rečiausiai pėsčiuosius praleidžia BMW.

Jungtinės Karalystės draudimo paslaugų portalas tiger.co.uk paskelbė, kad neteisinga tvirtinti, jog BMW sukuria daugiausia avarinių situacijų. Jų duomenimis, dažniausiai į avarijas patenka „Porsche“, „Volvo“, „Lexus“, „Jaguar“ ir „Audi“ vairuotojai.

Vokietijoje TNS apklausų bendrovė surengė apklausą, kurių markių automobilių vairuotojai vertinami kaip seksualiausi. Daugiausia, 12,2 proc., respondentų balsavo už BMW. Antrojoje vietoje buvo „Audi“ (10,4 proc.), trečiojoje − „Porsche“ (7,8 proc.).

Tyrimai rodo, kad BMW savininkai Vokietijoje vidutiniškai uždirba 2600 eurų, o šiuose automobilius labiausiai vertina 37 m. vairuotojai.