EK prieš 5 metus priėmė direktyvą 2009/40/EB, pagal kurią Techninės apžiūros centrai (TAC) buvo įpareigoti visus čia užklystančius automobilius tikrinti gerokai didesne apimtimi. Europiniame dokumente aprašytos procedūros realiai Lietuvoje taikomos jau beveik dveji metai. Asociacijos „Transeksta“ vadovų teigimu, šios permainos gerokai pakoregavo techninės apžiūros procedūros trukmę, kuri vidutiniškai pailgėjo daugiau nei 30 proc. Dabar prie kiekvienos N2 – N3 klasės mašinos kontrolieriai užrunka apytiksliai 10 iki 15 minučių ilgiau (N2 klasės transporto priemonių patikra vidutiniškai užtrunka 34 min., N3 – 46 min.). Atitinkamai puspriekabių ir priekabų apžiūra išsitęsė 7-9 minutėmis (O3– 35 min., O4 – 37 min).

Siekdami išvengti gaišaties TAC papildomai parengė ir įdarbino daugiau techninės apžiūros kontrolierių, nemažai investavo į specialią įrangą – greitaeigius ašių keltuvus, specialius sukamuosius stovus, OBD skenerius, krovininių transporto priemonių apkrovos imitavimo įrenginius ir kitus dalykus, leidžiančius įgyvendinti vis griežtėjančius ES direktyvų reikalavimus privalomosios TA atlikimui. „Transeksta“ vadovai atkreipia dėmesį ir į tai, kad „perginkluoti“ TA stotis verčia inžinerine prasme sudėtingėjančios transporto priemonėms.

„Šiuo metu, vertinant eismo saugumo požiūriu svarbių sistemų ir mazgų techninę būklę, reikalaujama taikyti papildomas tikrinimo priemones, pvz.: vairo mechanizmo apžiūra turi būti atliekama tiek susukant vairuojamuosius ratus iki kraštinių padėčių į kairę ir į dešinę, kai ratai yra pakelti nuo žemės arba pastatyti ant specialių sukamųjų stovų, tiek sukant vairaratį, kai ratai yra įprastinėje padėtyje – visiškai apkrauti stovi ant tvirto pagrindo. Ratų guoliai, padangos ir patys ratai turi būti apžiūrimi sukant pakeltą ratą ar ratui riedant, priekabų automatinis stabdžių suveikimas turi būti tikrinamas atjungiant valdymo slėgį ir pan.“, – aiškina bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Atsižvelgiant į dabartinį transporto priemonių technologijų lygį ir atskirų sistemų įtaką saugiam eismui, į tikrinamų pozicijų sąrašą įtraukta išsamesnė elektroninių sistemų patikra. Dabar techninės apžiūros metu privaloma patikrinti ne tik transporto priemonėje įrengtų vidinės diagnostikos sistemos indikatorių siunčiamus signalus, bet ir fiziškai patikrinti atskirus konkrečios sistemos komponentus, tokius kaip ratų sukimosi greičio jutikliai, elektros laidai, kitos sudedamosios dalys.

„Direktyva nustato, kad siekiant saugaus eismo keliuose, aplinkos apsaugos ir sąžiningos konkurencijos tikslų svarbu užtikrinti, kad naudojamos transporto priemonės būtų tinkamai prižiūrimos ir tikrinamos, kad per visą jų naudojimo laiką būtų išsaugotos ir pernelyg nepablogėtų jų eksploatacinės savybės, nustatytos tvirtinant tipą“, – pastebėjo Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis.

Ruošdamiesi permainoms „Transekstos“ vadovai beveik prieš metus parengė naujų maksimalių kainų už kelių transporto priemonių privalomosios techninės apžiūros atlikimą projektą, kuriame dėstomi pasiūlymai buvo parengti atsižvelgdami į visų TA įmonių 2013-ųjų metų veiklos ekonominius–finansinius rodiklius, naudojamas bei numatomos naudoti techninės priemonės bei naujai atsiradusius technologiniais apžiūros pokyčius, lemiančius ilgesnę patikrų trukmę. Asociacija prašė techninės apžiūros kainą padidinti 20 proc. Susisiekimo ministerija žadėjo pritarti pateiktiems skaičiavimams, tačiau galiausiai pritarė maždaug 15 proc. TA patikrų brangimui.

Kalbinti šios srities specialistai taip pat atkreipė dėmesį, kad permainas lėmusia ES direktyva siekiama suderinti techninės apžiūros procedūras ir techninius reikalavimus visoje ES erdvėje, suvienodinant techninėje apžiūroje taikomus tikrinimo metodus, trūkumų traktavimą ir pastarųjų žymėjimą išduodamose dokumentuose.

Net ir po šios paslaugų brangimo, techninės apžiūros kaina Lietuvoje vis tiek išlieka mažiausia tarp visų kaimyninių šalių. Pigiau kai kurių mašinų TA atliekamos tik Rusijoje.

Beje, šį ketvirtadienį Vyriausybė ryžosi pripažinti kitose ES šalyse atliktas transporto priemonių technines apžiūras. Ministrų kabinetas pritarė Seimo narių Petro Gražulio, Kęstučio Bartkevičiaus ir Stasio Brundzos pateiktiems siūlomiems Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimams. Vyriausybė jiems pritarė iš esmės, tačiau parlamentarams projektą siūlo dar patobulinti. 2018 metų gegužės 20 dieną įsigaliosianti direktyva nenumato pareigos ES narei atlikti kitoje Sąjungos valstybėje registruotos transporto priemonės techninės apžiūros. Ministerijos specialistai teigia, jog nėra aišku, ar kitos ES šalys galėtų ir sutiktų tą daryti.