Papildomos sąlygos

Dažna Lietuvoje veikianti draudimo kompanija automobilių savininkams siūlo pasižadėti, kad jų mašinų nevairuos jaunesni arba mažesnį vairavimo stažą turintys asmenys. Su tokiomis sąlygomis sutikęs vairuotojas gali džiaugtis mažesne draudimo įmoka, tačiau turi jokiais būdais neleisti mažiau patyrusio vairuotojo prie vairo. Jei avariją padarys mažesnį vairavimo stažą arba jaunesnis nei sutartyje nurodytas asmuo, sutartį sudaręs automobilio savininkas draudimo bendrovei turės pakloti dalį išmokos.

Dažni susitarimai ir dėl pajudėjimo iš Lietuvos teritorijos. Nori išvažiuoti ir būti ramus – mokėk daugiau.

„Atrodo, kad su kita transporto priemone net gyvybės negalite skubėti gelbėti. Prieš tai darydami turite išsiaiškinti, kokios yra to automobilio draudimo sąlygos“, – papildomų sutarčių sąlygų tema ironizavo draudimo brokeris Ramūnas Gaižutis.

Naudinga abiem pusėms?

„Kauno dienos“ kalbintiems draudimo specialistams neteko girdėti, kad Lietuvoje gyvuojantys susitarimai tarp draudimo kompanijų ir automobilių savininkų galiotų kurioje nors kitoje Europos šalyje. Vis dėlto Transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križinauskas nemano, kad Lietuvoje egzistuojančias papildomas sąlygas būtina naikinti. Esą jos naudingos abiem pusėms: ir draudėjui, ir draudikui.

„Draudikas sako: jei tu niekur nevažiuoji iš savo kaimo, tai tau draudimas kainuos mažiau. Ir abi pusės lieka patenkintos: vienas mažiau mokės, kitas susimažins riziką“, – aiškino A.Križinauskas.

Žalą padengia visada

Nesvarbu, kokios sąlygos numatytos privalomojo transporto priemonių draudimo sutartyje, draudimo bendrovė privalo padengti visą per eismo įvykį padarytą žalą.

„Draudimo kompanija visada turi atlyginti žalą, bet su papildomomis sąlygomis sutartį pasirašęs žmogus sutinka, kad jei sąlygos bus pažeistos, draudimo kompanija vėliau regreso tvarka galės išsiieškoti dalį tos žalos“, – aiškino A.Križinauskas.

Savo nuomonę draudimo sutarčių klausimu šiemet išreiškusi Lietuvos banko Priežiūros tarnyba pareiškė, kad tokia praktika neatitinka nei nacionalinių, nei ES teisės aktų. Jie nenumato jokių papildomų draudimo sutarčių susiaurinimų. Kitose šalyse įmoką už privalomąjį transporto priemonės draudimą sumokėjęs vairuotojas neturi sukti galvos, kas vėliau vairuos transporto priemonę.

„Taip turėtų būti ir Lietuvoje“, – įsitikinęs draudimo brokeris R.Gaižutis.

Teismai – kompanijų pusėje

R.Gaižutis pasakojo žinantis daugybę atvejų, kai į sąlygas neįsigilinę vairuotojai po avarijos patyrė šoką, sužinoję, kad draudimas reikalauja padengti dalį išmokos. Ne vienas toks nesusipratimas pasiekė teismus, tačiau šie kol kas nusprendžia draudimo bendrovių naudai.

R.Gaižutis mano, kad teisminė praktika pasikeistų, jei bent vieną tokį atvejį iš esmės panagrinėtų aukščiausios instancijos teismai, kurie inicijuotų teisės aktams prieštaraujančių draudimo sąlygų panaikinimą. Tačiau, draudimo brokerio žiniomis, taip toli nenukeliavo nė viena tokia byla.

„Viskas baigiasi žemesnės instancijos teisme, nes įvyksta susitarimai“, – aiškino R.Gaižutis.

Kainos greičiausiai padidėtų

Draudimo brokeris Vytautas Šilingas įsitikinęs, kad papildomų draudimo sąlygų panaikinimas pakeltų privalomojo transporto draudimo įkainius.

„Draudimo kompanijos į rizikingumo grupes žmones skirsto ne šiaip sau. Sąlygų panaikinimas galbūt atpigintų draudimą patiems jauniausiems vairuotojams, bet tikrai smarkiai pabrangintų tiems, kurie dešimt metų drausmingai važinėjo“, – neabejoja V.Šilingas.

Interneto puslapiuose esančios draudimo įmokų skaičiuoklės nesunkiai leidžia paskaičiuoti, kad tokį patį automobilį vairuojančio patyrusio ir nepatyrusio vairuotojo mokamos draudimo įmokos gali skirtis net keletą kartų. V.Šilingas mano, kad papildomų draudimo sąlygų atsisakiusios draudimo bendrovės visiems vairuotojams gali pradėti skaičiuoti tokias įmokas, lyg jie priklausytų rizikingiausių eismo dalyvių grupei.

Kitur mokama daugiau

Daugelyje Europos šalių privalomasis transporto priemonių draudimas yra brangesnis nei Lietuvoje. Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje draudimas už metus gali viršyti ir tūkstantį svarų sterlingų. Britai neturi papildomų sąlygų, tačiau draudimo kompanijos visą gyvenimą seka jų rizikingumo laipsnį, nuo kurio tiesiogiai priklauso draudimo įmoka.

Transporto priemonių draudikų biuro vadovas A.Križinauskas su draudimo brokeriu V.Šilingu neskubėjo sutikti. Jis teigė nesantis įsitikinęs, kad sąlygų suvienodinimas padidintų draudimo įmokas.

„Galima daryti daug prielaidų, bet rinka yra visagalė. Kainai padidinti vien noro neužteks, nes Lietuvoje tarp draudimo kompanijų tvyro labai didelė konkurencija“, – mano A.Križinauskas.

Keletas draudimo sutarčių pavyzdžių

Toyota Corolla (2009 m., 1,6 l)

Mercedes-Benz ML320 (2003 m., 3,2 l)

Automobilio nevairuos mažiau nei 10 metų stažą turintys asmenys

297 Lt*

314 Lt*

Tą patį automobilį leidžiama vairuoti 20 metų asmeniui, su 1 metų vairavimo stažu

803 Lt*

809 Lt*

Skirtumas

506 Lt

495 Lt

*Penkių draudimo bendrovių pateiktų kainų vidurkis.