Lietuvos policijos duomenimis, mūsų šalyje vien šiemet užfiksuota beveik 100 eismo įvykių, kuriuose dalyvavo motociklų ir mopedų vairuotojai. Specialistai akcentuoja, kad saugumas kelyje lemia sėkmingą kelionės tikslą, o vienas iš svarbiausių uždavinių – tapti kuo labiau matomiems kitiems eismo dalyviams. Viena dažniausiai daromų klaidų – nepakankamas dėmesys motociklų žibintams.

„Regitros“ duomenimis, šiuo metu Lietuvoje yra registruota netoli 14 tūkst. dviračių mopedų ir apie 40 tūkst. dviračių motociklų. Daugiausia šių transporto priemonių registruota Lietuvos didmiesčiuose.

Teisę vairuoti vien mopedus, kurių variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3, šiandien turi apie 4,5 tūkst. vairuotojų, dažniausiai tai – 15–24 metų asmenys. A2 kategorijos motociklus, kurių galia ne didesnė kaip 35 kW, šiuo metu gali vairuoti daugiau nei 182 tūkst. asmenų, o A kategorijos – apie 178 tūkst.

Tuo metu motociklus, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, bet ne didesnis kaip 125 cm3 (A1 kategorija), teisę vairuoti yra įgiję daugiau nei 185 tūkst. asmenų. Motociklo kategorijų vairuotojo pažymėjimus daugiausiai turi 45–64 metų asmenys.

Foto: Gamintojo archyvas

Tinkamas pasiruošimas gelbsti gyvybes

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, pasaulyje dviračių ir triračių transporto priemonių vairuotojų ir keleivių mirtingumas sudaro 28 proc.visų keliuose fiksuojamų mirčių ir tik nedaug atsilieka nuo automobilių, sudarančių 29 proc.

Lietuvos policijos duomenimis, 2019–2020 m. keliuose užfiksuota per 350 eismo įvykių, kuriuose dalyvavo motociklų ir mopedų vairuotojai: žuvo 27 motociklų vairuotojai, buvo sužeisti 442 asmenys – 343 motociklų ir 99 mopedų keleiviai ir vairuotojai. Pasak ekspertų, didžioji dalis eismo įvykių, kuriuose vienas iš dalyvių yra motociklininkas, dažniausiai įvyksta dėl to, kad automobilio vairuotojas nepastebėjo dviratės transporto priemonės.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovų teigimu, labai svarbu, jog į gatves išriedėtų techniškai tvarkingas motociklas, ypatingą dėmesį reikėtų atkreipti į motociklo žibintus, kurie privalo būti švarūs ir teisingai sureguliuoti, kad tinkamai apšviestų gatvę ir informuotų priekyje esančius vairuotojus. Svarbu, kad visi žibintai veiktų ir būtų įjungti.

„Atliekant techninę motociklų apžiūrą yra tikrinama motociklo apšvietimo sistema – priekiniai ir galiniai žibintai, posūkiai. Visi apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisai turi būti patikimai pritvirtinti, neturėti didesnių pažeidimų, tinkamai funkcionuoti. Atkreipiamas dėmesys į tai, kad motociklų priekinių gabaritinių žibintų spalva privalo būti balta, taip pat turi būti įrengti galiniai raudonos spalvos atšvaitai. Motociklas gali turėti tik sertifikuotus, gamintojo numatyto tipo žibintus. Jeigu vairuotojas savarankiškai susuks ksenono lemputes, per techninę apžiūrą tai bus fiksuojama kaip trūkumas“, – akcentuoja „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas.

Transporto priemonių apžiūrą atliekantys specialistai pastebi, kad dažniausias apžiūros metu fiksuojamas dviračių transporto priemonių didelis trūkumas yra netinkamas skleidžiamos šviesos srauto pokrypis, kuomet žibinto sureguliavimas neatitinka nustatytų reikalavimų. Toliau – dominuoja problemos, kai reikalavimų neatitinka patys žibintai, jų skleidžiamos šviesos spalva, padėtis, ryškumas, fotometrinės savybės arba ženklinimas. Taip pat pasitaiko daug atvejų, kai įtaiso trūksta arba jis atspindi raudoną šviesą į priekį arba baltą šviesą atgal.

Dažniausi nedideli trūkumai fiksuojami dėl nedidelių projekcijos sistemos (reflektoriaus, sklaidytuvo ar gaubto) defektų, taip pat kai šviesos šaltinis nešviečia arba yra jo defektų arba mirksėjimo dažnis neatitinka nustatytų reikalavimų.

Foto: Gamintojo archyvas

Saugumą užtikrina kokybiški žibintai

Būtinybę motociklų vairuotojams naudoti kokybiškus, gamintojo numatytus žibintus akcentuoja ir „Philips“ apšvietimo sprendimus Lietuvos rinkai pristatančios „Lumileds Poland“ rinkodaros vadovė Centrinei Europai Wioletta Pasionek.

Pasak „Philips“ atstovės, kaip ir automobiliuose, dažniausiai dviračių transporto priemonių pagrindinio apšvietimo šaltinis yra halogeninės lemputės, specialiai pritaikytos posūkio rodikliams, valstybinio numerio ženklo žibintams, galiniams ir stabdžio žibintams. Nuo to, kaip tinkamai bus pasirinktas apšvietimas, priklauso kelyje atliekamų manevrų saugumas.

„Rinkoje esant labai didelei žibintų pasiūlai, tinkamai pasirinkti gali būti sunku, o kiekvieno gamintojo kompetencija slypi naudojamų medžiagų kokybėje, meistriškume ir lemputėse naudojamų dujų mišinyje“, – akcentuoja W. Pasionek.

Pasak W. Pasionek, renkantis lemputes motociklui svarbu atkreipti dėmesį į lempučių skleidžiamą šviesą ir spindulį. Didelis halogeninių lepučių privalumas – ryški, į dienos šviesą panaši šviesa, taip pat naudojamas papildomas ksenono efektas, kuris pabrėžia motociklo dizainą. Šiandien gaminamų lempučių, pavyzdžiui „CrystalVision“, spalvos temperatūra siekia iki 3700 K. Efektyvesnį kelio apšvietimą, kuris užtikrina papildomą saugumą vairuojant motociklą, lemia ir spindulys, pavyzdžiui, „Philips X-tremeVision“ lempučių spindulys yra iki 130 proc. ilgesnis už įstatymais nustatytą minimumą.

Ekspertė pažymi, jog naujausios šiuo metu „Philips“ gaminamos motociklų lemputės turi sustiprintą gijinę konstrukciją, o specialiomis dujomis užpildytas stiklo burbulas pagamintas iš aukštos kokybės kvarco stiklo – taip užtikrinamas atsparumas vibracijai bei prailginamas lemputės tarnavimo laikas, kuris gali siekti net iki 450 valandų nuolatinio apšvietimo. Tokios technologijos naudojamos, pavyzdžiui, „Philips CityVision“ motociklų lempučių (H4, H7 ir HS1), „X-tremeVision“ (H4 ir H7) ir „CrystalVision Ultra“ (H4, H7 ir HS1) diapazone.