Tokiu atveju nerimas dėl įveikiamo atstumo – nepageidaujamas papildomas rūpestis, todėl nesunku suprasti, kodėl komerciniai elektromobiliai iki šiol taip iš lėto prigyja. Kita vertus, laikai keičiasi: tobulėjant technologijoms ir gerėjant įsigijimo sąlygoms, elektra varomas transportas tampa itin patrauklia dyzelinių automobilių alternatyva.

Nemaža dalimi augantį komercinių elektromobilių populiarumą lėmė pastebimai išaugęs jų praktiškumas. To įrodymu tapo prestižinį „International Van of the Year 2021“ (IVOTY) apdovanojimą gavęs visiškai elektrinę pavarą turintis „Citroën ë-Jumpy“ furgonas, kuriam šį titulą skyrė įvairių šalių komercinio transporto ekspertai.

Su 75 kWh baterija šis modelis viena įkrova gali nuvažiuoti iki 330 km atstumą pagal naująjį WLTP bandymų ciklą. Jei automobilį daugiausia planuojama naudoti mieste, siūloma ir mažesnė 50 kWh baterija.

Svarbiausia, kad tokie komerciniai modeliai krovinių skyriaus erdve ir krovumu nenusileidžia versijoms su vidaus degimo varikliais, tačiau išsiskiria gerokai pigesne eksploatacija ir nuline tarša ten, kur dirba, t. y. aktyviausiose miestų teritorijose.

Komercinių elektromobilių galimybės apima ne tik krovinių transportavimą – norintiems vežti klientus nuo durų iki durų siūloma išskirtinio komforto, keleivinė, specialistų puikiai vertinamo elektra varomo komercinio modelio versija „ë-Spacetourer“, o greitai pasirodysiantis „ë-Jumpy Hydrogen“ sujungs elektros pavaros ir greito vandenilio bakų užpildymo privalumus.

Neginčijami komercinių elektromobilių privalumai

Žvelgiant į elektromobilių rinką, didžiausias neišnaudotas potencialas įžvelgiamas lengvųjų komercinių automobilių segmente. Iki šiol apie tai dažniausiai buvo kalbama prognozuojant ateitį, bet verslas jau dabar savo pavyzdžiu rodo, kad elektromobilių įsigijimas yra pamatuotas sprendimas.

Vieną didžiausių elektra varomo komercinio transporto pirkimų šalyje planuojanti tarptautinės siuntų pristatymo grupės bendrovė „DPD Lietuva“ – bene ryškiausias kintančios verslininkų strategijos pavyzdys. Kaip pažymi šios bendrovės operacijų direktorius Arūnas Strazdas, pagrindiniu argumentu, lėmusiu tokį sprendimą, buvo siekis pastebimai prisidėti prie taršos mažinimo.

„Aiškiai suprantame, kad esame verslas, kurio veikla daro didžiulę įtaką bendruomenei, ir tokiu būdu siekiame prisidėti prie jos gerovės kūrimo. Kartu tikimės, jog mūsų pavyzdys paskatins ir kitus verslus imtis panašios praktikos, prisidedant prie mūsų bendro tikslo išsaugoti aplinką“, – pažymi A. Strazdas.

Jis priduria, jog nemenkas elektromobilių pranašumas – neginčijamas vairavimo komfortas. Anot jo, daugelis kurjerių, pabandžiusių vairuoti elektromobilį, vėliau nenoriai sėdasi į senąjį automobilį. Bepakopės transmisijos darbas, vibracijos ir triukšmo nebuvimas – pagrindiniai privalumai, svarbūs visą dieną praleidžiant automobilyje.

Tarp elektromobilių „silpnųjų“ vietų pašnekovas išskiria įsigijimo kainą ir krovimo infrastruktūros sukūrimą nepertraukiamam visos dienos automobilių darbui.

„Jeigu planuojama autoparką keisti iš esmės, šie veiksniai tampa labai svarbūs priimant sprendimus“, – sako A. Strazdas.

Valstybės parama maloniai nustebino

Jo atstovaujama įmonė dar šiemet planuoja didžiąją dalį Vilniuje naudotų mikroautobusų pakeisti į elektromobilius – į sostinės gatves išvažiuos 60 naujų elektrinių furgonų. A. Strazdas pasakoja, kad turėjo rasti atsakymus ne tik į finansinių investicijų klausimą, bet ir į daugelį kitų: buvo būtina užtikrinti reikiamą krovimo galią, teko įrengti įkrovimo stoteles, keisti įprastus maršrutus, numatyti papildomus greitus krovimo būdus dienos metu, apgalvoti automobilių pakeitimus jiems sugedus ar išsikrovus ir galybę kitų klausimų, kurie jau buvo sustyguoti eksploatuojant modelius su vidaus degimo varikliais.

„Kita vertus, aiškiai suprantame, kad visi šie nepatogumai yra trumpalaikiai. Kartą radus į juos atsakymus, ateityje šių klausimų nebekils“, – optimizmo nestokoja pašnekovas.

A. Strazdas pastebi, jog pigesnė elektromobilio eksploatacija vis dar neatsveria didesnės pradinės įsigijimo kainos. Įmonės skaičiavimais, priklausomai nuo komercinio elektromobilio kainos, netgi įvertinus pigesnę eksploataciją, papildomos vieno mėnesio išlaidos gali būti nuo 300 iki 400 eurų didesnės, nei naudojant dyzelinį automobilį. Daugiausiai tai lemia išaugę nusidėvėjimo, draudimo ir remonto kaštai. Ekonominis vertinimas atliktas planuojamam penkerių metų automobilių eksploatacijos laikotarpiui.

Finansinę naštą verslininkams šiek tiek palengvina valstybinė elektromobilių skatinimo priemonė. Pagal numatytą tvarką, įmonės teikia paraiškas gauti subsidiją, o maksimalus išmokos dydis vienam pareiškėjui siekia iki 400 tūkst. eurų.

Už mažesnius N1 ir M2 klasių elektromobilius mokamos 4 tūkst. eurų, o už didesnius – 10 tūkst. eurų kompensacijos. Papildomai galima gauti 1 tūkst. eurų subsidiją už kiekvieną sunaikintą seną transporto priemonę. Viską įvertinus, maksimalios sumos visiškai pakanka nedideliam transporto parkui, kuriame būtų vien elektromobiliai, suformuoti.

A. Strazdas pripažįsta, kad numatyta tokia svari parama bendrovę maloniai nustebino. Sprendimą pirkti elektromobilius jie priėmė tuo metu, kai dar nebuvo skatinimo programos verslo įmonėms, tačiau jai atsiradus sėkmingai tuo pasinaudojo ir netgi nusprendė padidinti planuojamų permainų mastą.

Augant pardavimo apimtims, kaina turėtų trauktis

Vertindamas elektromobilių rinką, A. Strazdas prognozuoja, kad didžiausias pardavimo augimas artimiausioje ateityje turėtų įvykti būtent komercinių modelių segmente. Anot jo, visų pirma tai lemia išaugusi tokio tipo modelių pasiūla ir jų nuvažiuojami atstumai. Galiausiai tai turėtų padaryti spaudimą ir kainoms, kurios, palyginti su dyzeliniais komerciniais modeliais, vis dar žymiai didesnės.

„Tikėtina, kad platesnė pasiūla, augančios pardavimo apimtys, o kartu – ir didėjantys gamybos mastai sumažins tokių modelių kainas. Dar vienas svarbus veiksnys – įmonių socialinė atsakomybė, kuri tampa neišvengiama, jei nori kurti tvarų verslą. Ir galiausiai – valstybės politika, skatinimo ir apmokestinimo priemonės, kurios privers apsispręsti tuos, kurie abejos“, – kalba pašnekovas.

Štai ir „Citroën“ pavyzdys rodo, kaip gamintojai efektyviai išnaudoja elektra varomo komercinio transporto populiarumo augimą. 330 km viena įkrova įveikiamas elektrinio „ë-Jumpy“ atstumas – geriausias rezultatas visame segmente. Be to, Prancūzijos bendrovė jau dabar turi išskirtinai plačią elektra varomų komercinių modelių gamą, kurioje yra įvairių verslo sričių poreikius atitinkančių furgonų: kompaktiškas „ë-Berlingo Van“, vidutinio dydžio „ë-Jumpy“ ir sunkiausiems darbams skirtas „ë-Jumper“.

A. Strazdas primena, jog, skirtingai nei asmeninio automobilio vairuotojas, galintis dienos metu planuoti sustojimą prie prekybos centro pasikrauti, kurjeris tokios prabangos neturi – automobilis privalo važiuoti visą dieną, o bet kokia prastova yra papildomi kaštai. Jis pastebi, kad daliai įmonių ribojantis veiksnys gali būti žinių ir patirties trūkumas, nes dabar jos tik kaupiamos.

„Mūsų žiniomis, esame pirma Lietuvos įmonė, besiimanti tokio masto elektromobilių projekto, ir sieksime ties tuo nesustoti. Noriai dalinsimės praktika su visais, besidominčiais šia sritimi, nes tikime, kad bendromis pastangomis įveikti šios srities iššūkius bus lengviau“, – reziumuoja įmonės atstovas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)