Komercinių automobilių pasiūla – itin plati, o jų naudotojų poreikiai labai skirtingi. Nors pripažįstama, kad komercinių elektromobilių galimybės dar nepritaikytos visoms verslo šakoms, jų privalumus geriausiai gali išnaudoti įmonės, kurioms tenka važinėti nedidelius atstumus, ypač miestų teritorijose. Tokia veikla – prekes ar siuntas išvežiojančių bendrovių kasdienybė. Būtent šių sričių atstovai, atnaujindami automobilių parkus, drąsiausiai imasi inovatyvių projektų.

Pasaulinė interneto prekybos milžinė „Amazon“ jau dabar gali vadintis viena iš daugiausiai elektromobilių naudojančia kompanija pasaulyje. Pernai Europoje ji į kelius išleido beveik 2 tūkst. elektrinių „Mercedes-Benz“ komercinių automobilių, o vasarį Los Andželo keliuose pasirodė pirmieji elektra varomi furgonai, pristatantys prekes „Amazon“ klientams. Kol kas tai bandomieji automobiliai, tačiau jau kitąmet kompanija planuoja naudotis 10 tūkst. tokių furgonų, o iki 2030 m. šis skaičius pasieks 100 tūkst., skelbiama pranešime.

Kokios priežastys lemia, kad „Amazon“ nusprendė užsakyti tiek daug elektrinių furgonų? Kompanija turi ambicingą tikslą iki 2040 m. tapti neutrali klimato kaitos atžvilgiu. Be to, įmonė skaičiuoja, kad elektriniai furgonai padės mažinti veiklos sąnaudas, tačiau ne mažiau svarbu yra ir tai, kad šios transporto priemonės leis pasiekti tas miestų vietas, kuriose taršūs automobiliai, o ypač dyzeliniai, jau netolimoje ateityje nebebus pageidaujami.

Foto: Įmonės archyvas

Elektromobilių plėtra Lietuvoje

Siuntų verslo įmonių, investuojančių į elektra varomus komercinius automobilius, toli ieškoti nereikia – „Lietuvos paštas“ šalies sostinėje nuo 2020 m. rudens jau naudojasi dviem elektra varomais furgonais, o „DPD Lietuva“ pernai paskelbė, kad 2021 m. vien Vilniuje planuoja įsigyti 50 elektromobilių už beveik 3 mln. eurų, taip pat investuoti ir į įkrovimo stotelių įrengimą. DPD grupė siuntoms pristatyti taip pat ketina pirkti 40 elektromobilių Rygoje ir dar 30 – Taline.

Vis dėlto, kol vienos įmonės Lietuvoje planuoja ar tik svarsto apie žalesnį transportą, kitos jau gali pasidalinti patirtimi, kaip sekasi į automobilių parkus integruoti elektromobilius. Viena tokių – lengvųjų automobilių ir sunkvežimių atsarginėmis detalėmis, serviso įranga bei įrankiais prekiaujanti bendrovė „Inter Cars Lietuva“, jau ilgiau nei metus trimis elektromobiliais pristatanti prekes Vilniuje, Klaipėdoje ir Alytuje.

Bendrovės Veiklos nuomos skyriaus vadovo Vido Starkaus teigimu, kad atsipirktų, elektromobilis per dieną turi nuvažiuoti apie 200 km, o iš naudojančių elektrinius automobilius filialų, daugiausiai naudos gauna Vilniaus darbuotojai.

Svarbiausiose šio didmiesčio arterijose elektromobiliu galima važiuoti viešajam transportui skirtomis eismo juostomis ir taip aplenkti spūstis, galioja parkavimo lengvatos. Ne veltui šalies sostinė ryškiai pirmauja tarp kitų miestų pagal elektrinio transporto registracijas – čia važinėja pusė Lietuvos elektromobilių.

Foto: Įmonės archyvas

„Ateis tokia diena, kai keliuose bus 20–30 proc. elektromobilių, tuomet jau nebus laiko žaidimams, reikės su šia technologija dirbti. O dabar prekių pristatymas elektromobiliu mums yra žingsnis į ateitį, galvojant apie ekologiją ir taupumą. Tačiau neslėpsime, kad, be ekologinio aspekto, labai svarbus ekonominis faktorius. Elektromobiliais pristatydami prekes tikimės sumažinti logistikos išlaidas“, – teigia V. Starkus.

Daugėja naujų pasirinkimų

Nors pavienės įmonės jau suplanavusios investicijas į žaliąjį transportą, ryškesnio proveržio galima tikėtis artimiausiais metais. „Inter Cars Lietuva“ Veiklos nuomos skyriaus vadovo V. Starkaus nuomone, viena iš priežasčių, kodėl iki šiol įmonės gana vangiai investavo į verslui naudojamus elektromobilius, ta, kad nedidelių iki 3,5 tonos komercinės paskirties vien tik elektra varomų automobilių pasiūla buvo labai ribota. Tą patvirtina ir Europos automobilių gamintojų asociacijos ACEA duomenys, rodantys, kad dar 2019 m. daugiau nei pusę elektra varomų lengvųjų komercinių automobilių rinkos Europoje sudarė dviejų markių atstovai.

Tačiau ir šiuo atžvilgiu situacija keičiasi. Dar prieš metus šioje rinkoje tebuvo vienas kitas pasirinkimas, pastaruoju metu pasiūlymų verslininkams daugėja.

Bene ryškiausiai išsiskiria „Citroën“ atstovai, nuo praėjusių metų siūlantys pirmąjį elektra varomą kompaktinį mikroautobusą „ë-Jumpy“, o šiemet pristatysiantys ir kompaktiškesnį komercinį automobilį „ë-Berlingo Van“.

Foto: Įmonės archyvas

„ë-Jumpy“ siūlomas su 50 kWh arba 75 kWh akumuliatoriumi, viena įkrova gali nuvažiuoti iki 330 km (WLTP režimu). Atsižvelgiant į verslo poreikius ir siekiant, kad prekių ar siuntų pristatymu užsiimančioms įmonėms tektų ieškoti kuo mažiau kompromisų, „ë-Jumpy“ naudingoji talpa nesiskiria nuo versijų su vidaus degimo varikliais – nuo 4,6 m³ (XS versija be „Moduwork“) iki 6,6 m³ (XL versija su „Moduwork“). Tai yra geriausi segmento talpumo rodikliai. Be to, elektrinio mikroautobuso keliamoji galia yra 1 275 kg, o vilkimo – iki 1 tonos.

Sparčiau klientams prekes siekiančioms pristatyti įmonėms itin svarbu, kad elektromobilis būtų kuo greičiau įkraunamas. Pavyzdžiui, „ë-Jumpy“ gali būti įkraunamas iki 100 kW sparta, tai leidžia 75 kWh akumuliatorių iki 80 proc. talpos papildyti per 45 min., o 50 kWh – per 30 min. Tokie skaičiai taip pat yra išskirtiniai segmente.

Kita verslui itin aktuali elektrinė „Citroën“ naujiena „ë-Berlingo Van“ šios markės atstovybėse pasirodys antroje 2021 metų pusėje. Į šį modelį montuojamas 50 kWh akumuliatorius, o viena įkrova bus galima nuvažiuoti iki 275 km. „ë-Berlingo Van“ įkrovimo greitis stotelėse nesiskirs nuo didesniojo „ë-Jumpy“ galimybių.

Vertinant lengvųjų komercinių automobilių ateitį, būtina atsižvelgti į tai, kad iki 2025 m. gamintojai turės ženkliai sumažinti savo siūlomų modelių CO2 emisijas, todėl elektrinių furgonų pasirinkimas tik didės. Be to, sekdami įvairių valstybių didmiesčių sudaryto „C40 Cities“ susivienijimo pavyzdžiu, vis daugiau miestų drąsiai prisiima įsipareigojimus mažinti taršą gatvėse ir kai kuriuose rajonuose, pavyzdžiui senamiesčiuose, uždraus taršų benzininį ar dyzelinį transportą. Taigi, tokiose „nulinės taršos“ zonose prekių pristatymas galės vykti tik elektromobiliais. Atsižvelgiant į tai prognozuojama, kad jau netolimoje ateityje miestuose elektra varomi komerciniai automobiliai ims dominuoti prieš tradicinius degalus naudojantį transportą.