Teksaso valstijoje, Hiustono priemiestyje, įvykusios avarijos metu žuvo ant priekinės keleivio sėdynės ir ant galinės keleivio sėdynės sėdėję asmenys. Konsteblio Marko Hermano, vadovaujančio Harriso apygardos policijos nuovadai, kurios pareigūnai pirmieji atvyko į avarijos vietą, teigimu, prie elektromobilio vairo nieko nebuvo, skelbia CNN.

„Mūsų tyrėjai yra tvirtai įsitikinę, kad avarijos metu prie vairo niekas nesėdėjo“, – pirmadienį sakė jis CNN reporteriams.

Visgi vėliau tą pačią dieną „Tesla“ vykdomasis direktorius Elonas Muskas tviteryje parašė žinutę, kad, remiantis gautais „duomenų įrašais“, elektromobilio autopiloto funkcija buvo išjungta. Jis nepateikė smulkmenų, ką atskleidė duomenų įrašai ir ar juose užfiksuota avarijos akimirka.

E. Muskas pridūrė, kad šis elektromobilis buvo įsigytas be dar pažangesnės autonominio vairavimo funkcijos „Full Self-Driving“ (FSD), kurią galima įdiegti ne visuose „Tesla“ modeliuose.

„Be to, įprastas autopilotas veikia tik esant kelio juostas žyminčiam ženklinimui, kurio šioje gatvėje nėra“, – pažymėjo verslininkas.

Valdžios institucijos kol kas nepaviešino žuvusių vyrų vardų, žinomas tik jų amžius: 69-eri ir 59-eri metai. 2019-aisiais pagamintas elektromobilis „Tesla Model S“, regis, neįveikė posūkio, nuvažiavo nuo kelio ir trenkėsi į medžius.

M. Hermanas nurodė, kad avarijos tyrimas der neužbaigtas ir kad tikslus elektromobilio greitis nežinomas, bet surinkti įrodymai leidžia daryti išvadą, jog „Tesla Model S“ važiavo „gana dideliu“ greičiu.

„Tesla“ autopiloto funkcija skirta padėti vairuotojui – išlaiko transporto priemonę eismo juostoje ir sulėtina arba sustabdo elektromobilį, jeigu priekyje atsiranda kliūčių.

„Tesla“ interneto svetainėje pateikiamas įspėjimas, kad „naudojant dabartinę autopiloto versiją būtinas aktyvus vairuotojo dalyvavimas, nes autopilotas nepaverčia elektromobilio autonominiu“. Tiesa, likus kelioms valandoms iki tragedijos, E. Muskas tviteryje pareiškė, kad autopilotas vairuoja kur kas saugiau nei žmonės.

„Tikimybė papulti į avariją važiuojant „Tesla“ su įjungta autopiloto funkcija yra beveik 10 kartų mažesnė, palyginus su įprastomis transporto priemonėmis“, – gyrėsi jis.

E. Muskas turėjo omenyje įmonės duomenis, kurie parodė, kad elektromobiliai „Tesla“ su įjungta autopiloto funkcija per pirmąjį šių metų ketvirtį vidutiniškai patekdavo vos į vieną avariją nuvažiavę beveik 7 mln. kilometrų. „Tesla“ atstovų teigimu, Nacionalinės greitkelių eismo saugumo administracijos turimi duomenys rodo, jog žmonių vairuojami automobiliai vidutiniškai patenka į vieną avariją kas 779 tūkst. nuvažiuotų kilometrų.

Vertėtų pažymėti, kad šie skaičių palyginimai nebūtinai yra tikslūs, nes autopiloto funkcija gali būti dažniau naudojama atokesniuose greitkeliuose, kur eismo įvykio tikimybė yra mažesnė. Be to, Nacionalinės greitkelių eismo saugumo administracijos duomenys apima visus nuvažiuotus kilometrus, įskaitant gatvelėse ir sankryžose.

Nuogąstavimai dėl saugumo

Saugumo ekspertai ne kartą kritikavo „Teslą“ autopilotą. Kai kurie kritikai pareiškė, kad pats žodis „autopilotas“ sudaro klaidingą įspūdį, jog elektromobilis gali važiuoti savarankiškai.

Nacionalinė transporto saugumo taryba, skelbdama ataskaitą apie 2018 m. įvykusią mirtiną avariją, kurios metu buvo naudojama „Tesla“ autopiloto funkcija, sakė, kad elektromobilių gamintojas deda per mažai pastangų, kad užtikrintų, jog vairuotojai išliktų budrūs ir būtų pasiruošę perimti automobilio valdymą, kilus eismo įvykio grėsmei.

„Ši tragiška avarija aiškiai parodo šiandien prieinamų pažangių pagalbinių vairavimo sistemų ribotumą, – 2020 m. vasario mėnesį sakė Nacionalinės transporto saugumo tarybos valdybos pirmininkas Robertas Sumwaltas, turėdamas omenyje 2018-aisiais Kalifornijos valstijoje, mieste Mountainview, įvykusią nelaimę. – Šiandien JAV vartotojai negali įsigyti transporto priemonės, kuri geba važiuoti savarankiškai. Taškas. Visi JAV vartotojams parduodami automobiliai turi būti vairuojami žmogaus, net ir įjungus pažangias pagalbines vairavimo sistemas.“

Paprastai ignoruojanti žiniasklaidos klausimus, „Tesla“ neatsakė į prašymą pakomentuoti avariją, tik E. Muskas tviteryje parašė pirmiau minėtą žinutę. Anksčiau „Tesla“ gynė žodžio „autopilotas“ vartojimą ir teigė, kad net lėktuve įjungę autopilotą, pilotai negali visiškai atsipalaiduoti ir turi būti pasiruošę bet kurią akimirką perimti orlaivio valdymą.

Konsteblis M. Hermanas pranešė, kad jo nuovada dėl avarijos jau susisiekė su Nacionaline transporto saugumo taryba ir Nacionaline greitkelių eismo saugumo administracija, tačiau į „Tesla“ atstovus kol kas nesikreipė.

Pirmadienį ryte Nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija informavo, kad į avarijos vietą nusiuntė specialią tyrimų komandą. Vėliau tą pačią dieną Nacionalinė transporto saugumo taryba, dažniau tirianti orlaivių katastrofas, sakė į Teksasą nusiuntusi du tyrėjus, kurie nuodugniau išanalizuos transporto priemonės liekanas ir po avarijos kilusio gaisro priežastis.

Norint „Tesla“ elektromobiliuose įjungti autopiloto funkciją, būtina prisisegti saugos diržą. Be to, autopiloto funkcija yra sukurta taip, kad įspėtų vairuotoją, jeigu jis per dažnai atitraukia rankas nuo vairo. Šeštadienį įvykusi avarija baigėsi gaisru. M. Hermano teigimu, ugniagesiai su ugnimi kovojo keturias valandas ir sunaudojo daugiau nei 121 tūkst. litrų vandens.

Paprastai didesne gaisro rizika avarijos atveju pasižymi benzininiai automobiliai, tačiau elektromobiliuose įmontuoti dideli akumuliatoriai pažeisti gali užsidegti (bet ne taip greitai, kaip benzinas).