Lietuviškų degalinių sąjunga (LDS), kuri vienija 16 lietuviško kapitalo degalinių tinklų visoje šalyje, pranešė, kad per šalčius pasitaikė atvejų, kai žieminio dyzelino įsigiję vairuotojai pareiškė pretenzijų, jog jų automobiliai ir žemės ūkio technika neužsiveda po kelių parų stovėjimo šiemetinėje žiemoje. Paaiškėjo, kad kalti degalai, kurie atitinka kokybės reikalavimus, bet pastovėję degalų bakuose ar klientų talpyklose išsisluoksniuoja.

„Mūsų tiekiami degalai iš tiesų kokybiški, tačiau jie privalo atitikti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 39 straipsnio 1 dalį – šią žiemą pirmą kartą privaloma prekiauti Lietuvos arba Europos standartų reikalavimus atitinkančiu dyzelinu, kuriame yra 7 proc. biodegalų. Deja, į mokslininkų ir transporto specialistų perspėjimus, kad biodegalai įmaišyti į mineralinį dyzeliną žemoje temperatūroje keičia savybes, sluoksniuojasi, o sutirštėję ar net sukietėję užkemša degalų padavimo sistemas, numota ranka. Taigi, degalai atitinka naujų teisės aktų reikalavimus, bet gamtos dėsniams politikų norai naudoti „žalesnius“ degalus nei motais, – dyzeliniai automobiliai stoja“, – pasakoja Vidas Šukys, LDS vykdomasis direktorius.

„Praturtinti“ dyzeliną biodegalais nuspręsta siekiant didinti atsinaujinančių išteklių naudojimą. Iki šios žiemos į dyzeliną toks jo kiekis buvo įterpiamas tik šiltuoju metų laiku, kai nekėlė problemų dėl savo fizinių savybių. Tačiau žiemą pasitvirtino patarlė: „Gerais norais ir kelias į pragarą grįstas“.

„Galime tik apgailestauti, kad dėl įstatymų leidėjų priimtų teisės aktų dabar kenčia tūkstančiai automobilių, sunkvežimių, vilkikų, žemės ūkio technikos naudotojų. Jie keikia degalų pardavėjus, nors mes neturime pasirinkimo, – privalome prekiauti dyzelinu su nurodyta biodegalų dalimi, – pasakoja LDS vykdomasis direktorius. – Nors apie galimas problemas, kad šaltą žiemą dyzelinas su biodegalų priedu „nužudys“ techniką, valdžios institucijas buvome perspėję ne kartą, bet į specialistų patarimus ir nuogąstavimas nebuvo atsižvelgta. Beje, matyt, suprantant, kad vis tik problemų su biodyzelinu bus, išimtis padaryta kariuomenei, kuri ir toliau gali naudoti gryną mineralinį dyzeliną.“

Apie rizikas dėl biodegalų naudojimo žiemą informavo ir Pasaulio degalų chartija (angl. Worldwide Fuel Charter). Ji nurodė, kad biodyzelis mažiau stabilus už įprastą dyzeliną, linkęs oksiduotis, šaltyje tampa pernelyg klampus, būdamas higroskopiškas iš aplinkos sugeba pritraukti vandenį ir padidinti jo kiekį degaluose, o tai kelia korozijos bei mikrobiologinio užterštumo riziką. Be to, naudojant biodyzeliną formuojasi daugiau nuosėdų degalų padavimo sistemoje, šaltyje kyla biodyzelio filtravimo problemų, biodyzelis gali neigiamai paveikti degalų padavimo sistemos sandarinimo medžiagas, o metalai, tokie kaip cinkas, varis, bronza ir kiti, kontaktuodami su biodyzelinu sudaro nuosėdas. Taip pat atkreiptas dėmesys, kad biodyzelis, būdamas sunkesnis už dyzelį, nusėda degalų talpų dugne, sudarydamas tirštas nuosėdas, kurios užkemša degalų filtrus (žr. Worldwide fuel Charter, Fith edition, September 2013, 53 l.).

„Siūlėme politikams šią žiemą sudaryti sąlygas prekiauti dyzelinu be biodyzelino ar bent pridėti jo gerokai mažiau. Mūsų žiniomis, šiais metais degalų gamintojai planuoja įdiegti naujas technologijas. Jos sudarys galimybes gaminti dyzeliną su biodyzelino priedu, kurio savybės leis jį tinkamai naudoti iš šaltomis žiemomis. Deja, politikai mūsų neišgirdo, o dėl to dabar „užšąla“ Lietuvos žmonių technika, patiriami tūkstantiniai nuostoliai dėl sugedusių transporto priemonių“, – konstatuoja LDS vykdomasis direktorius.

Lemia ne biodegalų priedas, o dyzelino klasė

Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas komentuoja, kad dyzelino klasė, o ne įmaišomas biodegalų priedas yra lemiantis veiksnys, dėl kurio gali neužsivesti transporto priemonė. Esant ypač šaltiems orams vairuotojai turėtų naudoti tik arktinės klasės dyzeliną, kurio stingimo temperatūra siekia -26 laipsnius.

„Žinome pavienių atvejų, kai šią žiemą buvo naudojamas pereinamosios klasės (skirtos pavasariui ir rudeniui) dyzelinas su HVO biopriedu, kurio gamyboje naudojamas alyvpalmių aliejus. Tarpinės klasės dyzelinas stingsta esant -20 temperatūrai, taigi nėra rekomenduojamas naudoti esant itin žemai oro temperatūrai. Su šia problema susidūrė keletas žemdirbių, kurie iš anksto įsigijo didelius degalų kiekius (dažniausiai tarpinės klasės dyzelino), visam šaltajam laikotarpiui, nepagalvodami, kad žiemą galimi didesni temperatūrų svyravimai“, – kalbėjo M. Palijanskas.

Biodegalų asociacija atkreipia dėmesį, kad pastaruoju metu Lietuviškų degalinių sąjunga (LDS) ir jos vadovas Vidas Šukys kryptingai manipuliuoja visuomenės nuomone, kad dėl biodegalų naudojimo vairuotojai susiduria su automobilio eksploatacijos problemomis. Ignoruojama tikroji priežastis – netinkamos dyzelino klasės naudojamas šaltuoju laikotarpiu. Tokiais pranešimais siekiama menkinti biodegalų įvaizdį ir formuoti neigiamą nuomonę dėl biodegalų naudojimo žiemos laikotarpiu.

Biodegalų asociacija kreipėsi į LR Seimą, Vyriausybę, Aplinkos ministeriją, Energetikos ministeriją, Žemės ūkio ministeriją su prašymu įvertinti padėtį degalų rinkoje, kai užsienio kapitalo degalų gamintojai, importuotojai ir prekybininkai savo veiksmais daro žalą Lietuvos ekonomikai, klaidina vartotojus, riboja konkurenciją ir menkina lietuvišką produkciją, kurios kokybė pripažįstama visoje Europoje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (213)