Kvapą, kuris žavi daugybę pirkėjų, skleidžia įvairūs tirpikliai, klijai, plastiko detalės, gumos ir kitos medžiagos, panaudotos automobilio gamybai. Daugelis jų turi lakiųjų organinių junginių. Vieni iš jų gali būti net mirtini, jei bus įkvėptas pakankamas jų kiekis. Kiti yra tiesiog žalingi.

„Tai cheminis kokteilis, sudarytas iš daugybės toksinų“, – sakė JAV Mičigano valstijoje įsikūrusio Ekologijos centro direktorius Jeffas Gearhartas. Šis Ekologijos centras jau daugelį metų stebi ir matuoja cheminių medžiagų lygį automobilių salonuose ir yra pastebėjęs gerų pokyčių. Tačiau J. Gearhartas sako, kad laukia dar daug darbo.

„Automobiliuose aptinkama daugiau kaip 200 cheminių junginių, – teigė jis. – Kadangi šios medžiagos nėra reguliuojamos, vartotojai neturi galimybės žinoti pavojus, kurie jų tyko“.

Pakankamai išsigąsti galima vien tik perskaičius medžiagų sąrašą: benzenas, toluenas, formaldehidas, sunkieji metalai ir kitos medžiagos. Jų keliamas pavojus ne ką mažiau baisus. Patys pirmieji simptomai gali varijuoti nuo gerklės peršėjimo iki galvos skausmų, svaigulio, alerginių reakcijų ir pykinimo, nelygu žmogaus jautrumas.

Tačiau ilgalaikis kvėpavimas šiomis medžiagomis gali sutrikdyti hormonų darbą, reprodukcinę sistemą, pažeisti kepenis, inkstus bei centrinę nervų sistemą ar net sukelti vėžį, pažymi JAV Aplinkos apsaugos agentūra. Būtent šis ilgalaikis kontaktas su toksiškomis medžiagomis kelia didžiausią nerimą ekspertams.

„Žmonės kiekvieną dieną savo automobiliuose vidutiniškai praleidžia daugiau kaip valandą, – sakė J. Gearhartas. – Ar tai būtų suaugę žmonės, vaikai ar naminiai gyvūnai, mes nerimaujame dėl ilgalaikio toksinių medžiagų poveikio automobilio viduje“.

Didžiausias pavojus tyko tuomet, kai automobilis būna naujas, ir šis naujo automobilio kvapas yra labiausiai juntamas. Taip yra dėl to, kad naujame automobilyje cheminiai komponentai tebebūna nestabilūs ir linkę šalinti dujas – išskirti lakiuosius junginius, kurie ir sukelia specifinį kvapą. Palikus automobilį saulėje, pavojus dar labiau padidėja, nes karštis paspartina chemines reakcijas. Bėgant laikui, pavojus mažėja: ekspertai sako, kad pavojingiausias paprastai būna pirmasis pusmetis.

Nauji automobiliai
Foto: AP / Scanpix

Stengiasi ir gamintojai

Ar yra gerų žinių? Automobilių gamintojai, su kuriais kalbėjome, įskaitant „Fiat/Chrysler“, „Ford“, „General Motors“ ir „Honda“, sakė, kad ėmėsi žingsnių mažinant lakiųjų organinių junginių bei kitų nerimą keliančių medžiagų lygį savo automobiliuose. Jie teigė, kad gamyboje stengiasi naudoti kitas medžiagas, dažus bei klijus, ir visi iš jų tvirtino, kad ieško būtų, kaip dar labiau sumažinti potencialiai žalingų medžiagų naudojimą.

Vienas žinomas kancerogenas, kuris, panašu, jau dingsta iš automobilių, yra polivinilchloridas (PVC). Ekologijos centras buvo nustatęs, kad 2006 metais jis buvo aptinkamas praktiškai visų naujų automobilių salonuose. Iki 2012 metų šis skaičius sumažėjo iki 73 proc. Gamintojai tvirtina, kad PVC naudojimas ir toliau mažėja, o štai „Honda“ tikina, kad daugumoje savo modelių salonų jau visiškai jo atsisakė.

Automobilių gamintojai sako taip pat patobulinę salonų oro ventiliacijos ir filtravimo sistemas. Kiti, pavyzdžiui, „Ford“, nurodo, kad sėdynių gamybai pradėjo naudoti natūralesnius pluoštus ir sojų pagrindo putas. Tai atlieka dvejopą funkciją: sumažina chemikalų kiekį ir padidina atsinaujinančių išteklių naudojimą. Žinoma, ekspertai stebės ir šių alternatyvių medžiagų ilgalaikį poveikį.

Daugelio šių pokyčių buvo imtasi dėl Europoje galiojančių reglamentų, kurie riboja cheminių medžiagų naudojimą. Europos Sąjungos programos REACH (Cheminių medžiagų registracijos, įvertinimo, autorizacijos ir apribojimų (angl. Registration, Evaluation, Authorization and restriction of CHemical substances)) tikslas yra apsaugoti žmones ir aplinką nuo žalingų cheminių medžiagų ir rasti mažiau toksiškus jų pakaitalus automobilių ir kitų vartojimo prekių gamybai. Kinija tvirtina kurianti savo pačios nuostatas, o JAV Kalifornijos valstija priėmė įstatymą, kuriuo siekiama padaryti tą patį. Tačiau JAV atsilieka nuo šio tikslo federaliniu lygiu.

Ką galima padaryti?

Anot ekspertų, kol kas geriausia, ką gali padaryti automobilių pirkėjai, tai gerai vėdinti automobilių salonus, ypač per pirmuosius šešis naujo automobilio mėnesius. Taip pat automobilį reikėtų statyti šešėlyje, ir, jei saugu, palikti atvertus langus. Prieš sėdant į automobilį, ypač karštomis dienomis, reikėtų gerai jį išvėdinti.

Venkite sėdėti automobilyje, kai juo nevažiuojate, ir naudokite uždangas nuo saulės, kad sumažintumėte karštį. Ekologijos centras taip pat pataria dažnai šluostyti automobilio salono paviršius mikropluošto šluoste su netoksišku valikliu, ypač kai mašina būna nauja.

„Chemikalai mėgsta pasislėpti tarp dulkių“, – sakė J. Gearhartas.

Tiems žmonėms, kurie iš tikrųjų yra alergiški cheminėms medžiagoms, jis pataria per bandomuosius važiavimus ilgiau pasėdėti prie perkamo automobilio vairo ir pažiūrėti, ar nepradeda reikštis alergijos simptomai bei dirginimas.

„Prieš pirkdami automobilį pasistenkite praleisti jame šiek tiek laiko, – teigė J. Gearhartas. – Arba, galbūt, pagalvokite apie naudoto automobilio pirkimą“.

Juk, galiausiai, yra ir kitų būdų patirti šį naujo automobilio kvapą.