Nėra aišku, kiek šiuo metu JK gyvenančių lietuvių naudojasi Lietuvoje išduotais pažymėjimais, tačiau pastebimas sujudimas – žmonės, kurie sieja ateitį su gyvenimu šioje valstybėje, ima keisti dokumentus.

Visų pirma dėl to to, kad nereikėtų daugiau mokėti už draudimą ir dėl nežinomybės – o ką, jeigu po „Brexit“ lietuviškas pažymėjimas sukels dar daugiau keblumų?

Klausimų ir spėliojimų yra begalė, jie labai svarbūs, tačiau niekas negali pateikti aiškių atsakymų dėl tos pačios priežasties – kol nėra sutarties dėl JK ir ES santykių po „Brexit“.

„Po gruodžio 31-osios situacija gali keistis“, – tai dažniausias atsakymas į visus klausimus, nes niekas nežino, kaip baigsis derybos.

Kai kurie sprendimai priklausys nuo jų baigties.

Geriau pasikeisti

Jungtinė Karalystė yra viena iš tų šalių, iš kurių duomenys apie keičiamus lietuviškus vairuotojų pažymėjimus į valstybinę įmonę „Regitra“ atkeliauja dažniausiai.

„Nesvarbu, dėl kokių priežasčių JK gyvenantys lietuviai keičia pažymėjimus į britiškus, tai bet kokiu atveju yra geras ir sveikintinas sprendimas: juk kiekvienoje valstybėje reikalų administravimas palengvėja su vietiniais, o ne užsienietiškais dokumentais.
Juolab, kad žmogus nieko nepraranda – grįžus gyventi į Lietuvą britiškas pažymėjimas būtų pakeistas į lietuviškąjį“, – sakė „Regitros“ direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Anot jo, Lietuvoje pastaruoju metu tikrai nepastebimas JK suintensyvėjęs lietuviškų vairuotojų pažymėjimų keitimas – tokiais duomenimis valstybės keičiasi.

„Nors statistika nebus visiškai tiksli dėl piktnaudžiavimo, mums žinomi atvejai, kai Lietuvos piliečiai melavo apie pamestą vairuotojo pažymėjimą ir taip siekė vienu metu turėti du dokumentus“, – sakė Saulius Šuminas, pritaręs, kad per daug dalykų kol kas yra likę nežinomaisiais dėl neužbaigtų „Brexit“ derybų.

Britai pripažins lietuviškus?

Vienas iš neatsakytų klausimų – ar lietuviškas vairuotojo pažymėjimas nuo kitų metų bus pripažįstamas JK?

Lietuvos susisiekimo ministerija skelbia, kad tam kliūčių neturėtų būti – juk abiejose šalyse naudojamos tarptautinius standartus atitinkančios vairavimo kategorijos.

Ir Lietuva, ir JK yra ratifikavusios Ženevos konvencijos dėl kelių eismo (1949 m.) ir Vienos konvencijos dėl kelių eismo (1968 m.) konvencijas – tai reiškia, kad jos sutinka su tarptautinėmis taisyklėmis.

Vis dėlto yra tikimybė, kad iš lietuviškus pažymėjimus turinčių JK gyventojų gali būti pareikalauta ir tarptautinio vairuotojo pažymėjimo, kurį galima užsisakyti šalies pašto skyriuje už 5,50 svaro sterlingų.

Lietuvoje, kaip ir likusioje ES, to paties gali būti reikalaujama iš žmogaus, kuris vairuoja su britišku pažymėjimu. Tai bus bene didžiausias jo trūkumas tuo atveju, jeigu derybose nebus išsiderėtos išskirtinės sąlygos arba susitarimas apskritai nebus pasiektas.

Brangsta draudimas

Lietuviškas vairuotojo pažymėjimas yra tinkamas dokumentas apdraudžiant automobilį Jungtinėje Karalystėje, tačiau už tai tenka daugiau mokėti.

Kodėl?

Dėl to, kad esate automatiškai priskiriamas aukštesnės rizikos vairuotojų kategorijai net ir tuo atveju, jeigu JK vairuojate ne vienerius metus.

„Klientas su tokiu vairuotojo pažymėjimu gali būti laikomas naujoku JK keliuose ir dėl to išauga žalos rizika.

Skaičiuojant draudimo kainą tai yra gana reikšminga aplinkybė, atsižvelgiant į ją galutinė suma bus didesnė nei perkant polisą su britišku pažymėjimu“, – skirtumą savo interneto svetainėje aiškina vienas iš didžiausių draudikų Jungtinėje Karalystėje.

Kaip išeitį iš tokios padėties draudikas siūlo pasikeisti užsienietišką vairuotojo pažymėjimą į britišką – tai galima padaryti JK praleidus bent 6 mėnesius.

Būtent šį variantą ir renkasi JK lietuviai, siekdami ne tik mažesnės kainos bet ir kitų, dabar dar nežinomų kliūčių, kurios gali kilti priklausomai nuo „Brexit“ reikalų.

Egzaminų nereikės

Tarp JK lietuvių galima pastebėti plintančią dezinformaciją – nežinia kur paleistas gandas teigia, kad lietuvišką vairuotojo pažymėjimą iškeitus į britiškąjį galima turėti rimtų bėdų ateityje – vėl panorėjus Lietuvoje išduotų teisių teks iš naujo laikyti vairavimo teorijos ir praktikos egzaminus.

Tai netiesa.

Visiems, kurie vairuotojo pažymėjimus įgijo Lietuvoje arba JK iki šių metų pabaigos, tokiais atvejais egzaminų laikyti nereikės.

Pavyzdžiui, 2010 metais į JK atvykęs, 2015-aisiais britišką pažymėjimą gavęs ir su juo po „Brexit“ į Lietuvą sugrįžęs lietuvis vietinį dokumentą galės gauti be egzamino.

Tik tie, kurie vairuotojo pažymėjimą JK pirmą kartą gavo po 2021 metų, Lietuvoje privalės laikyti egzaminus.