Britų testuotojai atliko bandymą, kuris parodė, kad tokia vairuotojo savijauta išties yra problema. Bandymo vaizdo įraše matyti, kaip paprastai „Tesla“ su įjungta autopiloto sistema gali įsirėžti į kitą automobilį.

„Tesla“ paskelbė daugybę perspėjimų, aprašų ir pamokymų, aiškinančių, kokie yra autopiloto sistemos apribojimai, ką ši sistema gali daryti, kodėl atsakomybė visuomet tenka vairuotojui, kuris privalo išlikti budrus ir viskam pasirengęs. Tačiau bet kas, vairavęs „Tesla“ automobilį su įjungta autopiloto sistema, žino, kad autopiloto funkcija ne visuomet veikia taip, kaip numato gamintojai.

Įjungus autopiloto sistemą, viskas būna puiku, kol staiga taip nebėra. Lengva atsipalaiduoti ir galvoti, kad situacija yra visiškai kontroliuojama. Ir tuomet tarsi iš niekur atsiranda įspėjimas: jums reikia įsikišti. Ir labai greitai.

Šį trūkumą, su kuriuo susiduria automobiliai su pusiau autonomine valdymo sistema, galima matyti britų transporto draudimo tyrimų kampanijos „Thatcham Research“ atliktame vaizdo įraše. Bandymu siekta išsiaiškinti, kodėl pastaraisiais metais tiek daug automobilių su įjungta autopiloto funkcija papuola į avarijas.

Bandymas yra gana paprastas: „Tesla“ automobilis su įjungta autopiloto sistema važiuoja paskui kitą automobilį, kai šis staiga persirikiuoja. Tuomet kelyje atsiranda stovintis automobilis. „Tesla“ nespėja stabdyti ar išvengti į jį įsirėžia.

„Thatcham Research“ į šio bandymo filmavimą pakvietė BBC. Bandymo metu niekas nenukentėjo: tikrą sustojusį ar sugedusį automobilį atstojo pripučiamas automobilio maketas.

Štai kaip bandymą aprašė BBC: „Tesla Model S“ su įjungta autopiloto sistema sulėtėjo, kai priekyje važiuojantis automobilis susidūrė su stovinčia kliūtimi. Tačiau priekyje buvęs automobilis akimirksniu persirikiavo, o „Tesla“ nesugebėjo laiku sustoti ir įsirėžė į stovintį automobilį.

R. Orlove'o paprašytas pakomentuoti, kodėl važiuojant su įjungta autopiloto sistema gali įvykti tokio pobūdžio avarijos, „Tesla“ atstovas aiškino: „Tesla“ visuomet pabrėžia, kad su įjungta autopiloto funkcija važiuojantis automobilis nėra apsaugotas nuo nelaimių. „Thatcham Research“ analizuotu atveju problemų neiškiltų, jei vairuotojas tinkamai naudotųsi autopiloto funkcija“.

Žurnalistas taip pat paprašė pakomentuoti „per didelio pasitikėjimo sistema“ reiškinį, kai iki pat paskutinio lemtingo momento viskas atrodo gerai. „Tesla“ atsakė, kad visi suvokia, jog nesutelkus dėmesio galima sukelti avariją: „Atsiliepimai, kurių sulaukiame iš pirkėjų, rodo jų supratimą apie tai, kas yra autopiloto sistema, kaip ja naudotis ir kokias funkcijas ji apima. Autopiloto sistema besinaudojantiems vairuotojams nuolat primenama apie jų atsakomybę: visuomet reikia laikyti rankas ant vairo ir išlaikyti automobilio kontrolę. Automobilis sukurtas taip, kad būtų išvengta vairuotojo piktnaudžiavimo ar netinkamo naudojimosi“.

Problema slypi tame, kad vairuotojai pernelyg pasitiki sistema. Galima įžvelgti tendenciją – autopiloto sistema besinaudojantys vairuotojai įsirėžia į stovinčius automobilius ir kitus objektus.

„Tesla“ pažymi, kad vairuotojai yra perspėti. Tačiau tokios avarijos ir toliau nutinka, tad nebegalima jų vertinti kaip pavienių incidentų, dėl kurių kaltas vairuotojų nedėmesingumas. Kaip rodo 2016-aisiais JAV nacionalinės greitkelių saugumo administracijos atliktas tyrimas, „Tesla“ žinojo, kad prie automobilių su autopiloto sistema vairo atsisėdę vairuotojai bus nedėmesingi.

Visgi neteisinga sakyti, kad tai vien „Tesla“ kaltė. „Tesla“ neabejotinai nuolat perspėja vairuotojus ir imasi priemonių, kad išvengtų vairuotojų piktnaudžiavimo. Gali būti, jog žmonės tiesiog nėra sutverti naudotis tokiomis sistemomis.

Ar „Tesla“ galėtų stengtis labiau? Kompanija galėtų pakeisti perspėjimų pobūdį. Sistema galėtų nuolat stebėti vairuotojo akis, kad tokiu būdu būtų visiškai užtikrintas jo dėmesys.

Tačiau kai tik pradedama svarstyti, kas yra saugiau – automobilis su autopiloto sistema ar be jos, kiek avarijų padaro įprastiniai automobiliai, atsiranda tikra painiava. Panašu, kad tai yra kaina, kurią „Tesla“ moka už tai, jog yra šios technologijos lyderė.

Iškyla ir didesnis klausimas: kiek laisvės ir atsakomybės turi kiekvienas iš mūsų, atsisėdęs prie bet kurio automobilio vairo? R. Orlove'o manymu, tai susiję su reguliavimu, todėl puiku, kad JAV federalinė prekybos komisija skatinama peržiūrėti, kokio pobūdžio reklama pasitelkiama automobilių su autopiloto sistema populiarinimui, taip pat užtikrinti, kad su šiais automobiliais atliekami techniniai testai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (57)