FIAT 126p modelis aštuntajame dešimtmetyje ant ratų pasodino bemaž visą komunistinę Lenkiją. Tuomet kiekviena šeima turėjusi automobilį, turėjo šį mažą FIAT. Dėl savo dydžio jis gavo „malucho“ pravardę, lenkų kalba reiškiančią „mažasis“.

Iki tol nemažoje valstybėje tebuvo pusė milijono transporto priemonių. Nuosavas automobilis – didžiulė prabanga, tačiau komunistai žadėjo visiems lygybę. Pagal FIAT licenciją 1973 metais Bielsko Bialoje buvo pradėti masiškai gaminti „Polski Fiat“ ženklelį turintys 126p modeliai. Paprasti, pigūs, labai nedaug patobulėję nuo savo pirmtako FIAT 500 modelio automobiliukai buvo įkandami ir nelabai prakutusiai šeimai.

Neilgai truko, kol jaunimas „maluchomis“ pradėjo lenktyniauti. Aštuntajame, devintajame dešimtmečiuose didžioji dalis Lenkijos trasose zujančių automobilių buvo būtent 126p modeliai. Vėliau, atgavus nepriklausomybę jie buvo pamiršti. Lenkijos rinkoje atsirado daug geresnių automobilių iš vakarų.

Vis dėlto, prieš trejetą metų „maluchos“ buvo gražintos į trasas. Keista, tačiau ši idėja gimė ir ją įgyvendino ne koks lenkas, o belgas Kristofas Karionas. Būdamas lenkų draugijoje jis iškėlė klausimą: „Jūsų šalyje mažieji FIAT buvo labai populiarūs, kodėl jais nebelenktyniaujate?“. Sulaukęs pritarimo surinko tokiomis lenktynėmis suinteresuotus žmones ir 2011 metais Lenkijos automobiliuose atsirado „Maluch-Trophy“ lenktynių serija.

Dauguma dalyvių čia solidesnio amžiaus vyriškiai. Dažnas jų „Polski Fiatais“ lenktyniavęs jaunystėje. Dalyviai susiranda geresnės būklės automobilius, paruošia juos lenktynėms ir varžosi. Na, galbūt žodį varžosi reikėtų pakeisti geriau šias varžybas iliustruojančiu žodžiu pramogauja. Tai – laisvalaikio praleidimo būdas. Puikus pavyzdys – 66 metų amžiaus Slavomiras Vysmykas. Pats senjoro statusą pripažįstantis vyras grįžęs į automobilių sportą po dvidešimties metų pertraukos sako važiuojantis čia linksmai pašėlti su kolegomis ir savotiškai atsipalaiduoti.

Atsipalaidavimas sąlyginis. „Malūchą“ vairuoti labai sunku: „drįsčiau teigti, kad tai vienas sunkiausiai valdomų automobilių. Automobilio bazė labai trumpa, o visas svoris gula ant galinės ašies. Ir jeigu jis pradeda slysti, ką išprovokuoti labai lengva, galas pradeda suktis labai greitai, ir tenka ypač mikliai dirbti rankomis norint išvengti bereikalingos saulutės.“ – Pasakojo Slavomiras.

Atrodytų keista, kad tokius iššūkius vairuotojui kelti gali vos 0,65 litro dviejų cilindrų variklį turintis automobiliukas. Standartiniai modeliai turėjo 26 AG. Lenktynėms ruošti varikliai gerokai patobulinti. Išvysto „net“ 55 AG. Vis dėlto, ši galia pasiekiama be jokių turbinų ar tiesioginių įpurškimų. Senovinės konstrukcijos varikliukas su karbiuratoriumi gali girtis, kad vienam litrui tenka net 80 arklio jėgų. Tokios galios visiškai pakanka norint staigiai iš vietos išjudinti vos 550 kg sveriantį zvimbalą.

Lenktynių trasoje tokia „malūcha“ sugeba pasiekti ir 140 km/h greitį. Šis skaičius tikrai mažas palyginus net su šiuolaikiniais mažos klasės serijiniais automobiliais, tačiau toks greitis batų dėžės dydžio transporto priemonėje dar niekam nepasirodė mažas. „Lyginti jo greitį su kitais sportiniais automobiliais neteisinga. „Malūcha“ greitas savo klasėje,“ – aiškino Slavomiras.

Tinkamesnis apibūdinimas automobiliukui – vikrus. Stebint dviejų dešimčių mažųjų „Fiatų“ grumtynes Poznanės trasoje akis džiugino agresyvi kova. Seni krienai prie vairo nuožmiai kovėsi dėl kiekvienos pozicijos: nesvarbu, važiuoja jis rikiuotės priekyje ar gale, kiekvienas bando išnaudoti menkiausią progą lenkimui tuo pat metu bandydamas sukontroliuoti nervingai uodegą vizginti vis ketinantį „maluchą“. Po to visi apie senatvę, matyt, nieko negirdėję bepročiai linksmai paspaudžia vienas kitam rankas ir eina kartu degustuoti alaus.

„Maluch-Trophy“ nėra tas čempionatas, kur dalyviai žūt būt kovoja dėl pergalių ar taškų bendroje suvestinėje. Tai panašiau į hobį. Tačiau kaip ir kiekvienas hobis jis reikalauja investicijų. Kaip lenktynės – tai pigi alternatyva. Kaip hobis – gana brangus: nemažai kainuoja kelionės į varžybas, vis sunkiau ieškoti retėjančių ir brangstančių atsarginių detalių. Slavomiras Vysmykas sako, kad bemaž kiekvienas dalyvis automobilį susirenka pats, ir pinigų centas į centą neskaičiuoja. Tačiau lenktynėms ruošto „maluchos“ kaina nesunkiai prilygsta apynaujam VW Polo.

Automobilis Polski Fiat 126p
Gamybos metai 1973 - 2000
Variklis 650 cm3, 2 cilindrai
Galia 55 AG
Svoris 550 kg
Didžiausias greitis 140km/h