Leiskite pasveikinti

Visus metus kilmingi, gražūs ir turtingi ponai ir ponios rinkosi paminėti šios žymios britų automobilių bendrovės 75 metų jubiliejaus visuose pasaulio kraštuose. Klasikinių ir senovinių automobilių konkursas „Concorso d’Eleganza Villa d’Este“ prie Komo ežero Italijoje, istorinių automobilių maratonas „Mille Miglia“, startavęs Romoje, senovinių automobilių konkursas „Pebble Beach Concours d’Elegance“ Kalifornijoje, JAV – tai tik dalis šiemet visame pasaulyje vykusių renginių, kuriuose anglai demonstravo visą savo automobilių gamybos istoriją. Liejosi šampanas, skambėjo muzika, ponai ir ponios bei šiaip automobilių istorijos mėgėjai buvo laimingi, galėdami prisiliesti prie istorijos. Ne tik istorijos, bet ir ateities. O kaip kitaip, jei štai jau antrus metus indams priklausanti bendrovė „Jaguar“, kurią už 2,3 mlrd. JAV dolerių iš amerikiečių įmonės „Ford“ jie įsigijo 2008 m., ne tik žavi senais klasikiniais modeliais, bet ir stebina naujais bei žada dar daugiau naujienų.

Teisybės dėlei reikėtų paminėti, kad bendrovės istorija siekia beveik 90 metų – tuomet du jaunuoliai, kurių vienas buvo Williamas Lyonsas, vėliau tapęs seru ir pelnęs Pono Jaguaro pravardę, ėmė gaminti tuo metu populiariems ir daugumai jau įperkamiems motociklams skirtus stilingus aliumininius vežimėlius lopšelius. Bendrovę pavadino „Swallow Sidecars“ ir verslas pajudėjo. Laikui bėgant, sėkmingi verslininkai ėmėsi įvairesnės veiklos – gamindavo originalius automobilių važiuoklių kėbulus, o metinės gamybos mastas buvo skaičiuojamas tūkstančiais vienetų per metus.

1934 m. W. Lyonsas, tuomet jau išsiskyręs su kitu bendrovės įkūrėju ir ilgamečiu kolega Williamu Walmsley, įkūrė naują bendrovę „SS Cars“, kuri pasauliui ketino pristatyti naujus automobilius pavadinimu „Jaguar“, nes galingi automobiliai negali būti vadinami kregždutėmis (angl. swallow)! O juk galėjo naują bendrovę ir naujus automobilius pavadinti ir narsia savo pavarde, kurios rašyba labai primena anglų kalbos žodį lion – „liūtas“. 1935 m. rugsėjo 23 d. Londone buvo pristatytas pirmasis bendrovės automobilis nauju pavadinimu „Jaguar SS 100“. Po Antrojo pasaulinio karo pavadinimą „SS Cars“ teko pakeisti į „Jaguar Cars“, o visa kita – graži ir įspūdinga istorija.

Naujų „kačių“ era

Netyla šnekos, kad „Jaguar“ 2012 m. ketina pristatyti naują mažąjį „Jaguar“, skirtą konkurencinei kovai su trečios serijos BMW ir C klasės „Mercedes-Benz“. Juk dar ne visi pamiršo mažąjį „Jaguar X-Type“, kuris buvo sukurtas naudojant antros kartos „Ford Mondeo“ platformą. Tuo labiau kad apie tokį mažylį užsiminė ir pats „Jaguar“ bei „Land Rover“ padalinio vadovas Carlas Peteris Forsteris. Šį kartą reikės viską pradėti nuo pradžių ir nebebus pagrindo nuogąstauti, kad tai tik tiesiog tas ar anas modelis, bet gerokai padailintas ir kur kas brangesnis. Spėjama, kad naująja lengvojo aliuminio platforma dalysis ir numatoma „X-Type“ pamaina, ir naujosios kartos XF 2012 m. modelis, ir naujoji kupė XK, ir netgi 2011 m. Ženevos automobilių parodoje debiutuosiantis kitas naujas modelis – „Jaguar XE“, mažesnysis XK brolis.

Kadangi finansinė sėkmė labiausiai priklauso nuo populiariausių serijinės gamybos modelių, tikimasi, kad naujasis mažasis „X-Type“, kurio pavadinimas dar tiksliai nežinomas, gerokai kilstelės „Jaguar“ pardavimus. Nuo to labai priklausys ir pačios įmonės ateitis. Juk kol kas indai investuoja milžiniškus pinigus į perspektyvius bendrovės modelius (vien šiais metais „Tata“ į bendroves „Jaguar“ ir „Land Rover“ planuoja investuoti papildomai beveik 1 mlrd. JAV dolerių, tiksliau – 908 mln.), tačiau anksčiau ar vėliau ketinama sulaukti ir piniginės grąžos. Kad ir iš augančios Kinijos rinkos segmento, kur planuojama pasirašyti sutartį su vietos įmone ir gaminti naujus modelius Azijos rinkai.

Broliškoje Kinijos Liaudies Respublikoje kapitalistai indai ketina per metus surinkti iki 40 tūkst. „Jaguar“ ir „Land Rover“ modelių. „Jaguar“ išties reikės pasistengti – automobilių pradavimas 2009 m. krito net 21 proc. (iš viso per metus buvo parduota vos daugiau nei 50 tūkst. „Jaguar“ modelių), bet šiais metais tikimasi jų parduoti jau 75 tūkstančius. Ir, regis, šie planai bus gerokai viršyti. Tai įrodo įspūdingi šių metų pardavimo rezultatai – palyginti su praėjusiais metais, jie šoktelėjo net 81 proc. – vien per pusę šių metų, kaip praneša „Tata Motors“, jau buvo parduoti net 57 135 „Land Rover“ ir „Jaguar“ automobiliai! Net ir didžiausiam skeptikui bendrovės perspektyva su tokiais patraukliais modeliais ir gerokai šoktelėjusiu pardavimu atrodo kur kas šviesesnė, tad ankstesnis skeptikų posakis apie viltį, kvailius ir motinas, taikytas tuo metu, kai bendrovė perėjo į indų rankas, nebeatrodo tinkamas – bent jau „Jaguar“ atveju po turtingų indų klestinčios metalo pramonės sparnu. Žinoma, tik atliekamą milijardą kitą, norint įgyvendinti savo siekius, reikia turėti. Neprošal būtų ir prisiminti, kad kažkada amerikiečių milžinui „Ford“ sėkmės kelio taip ir nepavyko atrasti, nors tam buvo išleistos milžiniškos sumos.

Elektrinis jaguaras

Šį rudenį vykusioje Paryžiaus automobilių parodoje ypač išsiskyrė koncepcinis elektra varomas „Jaguar C-X75“. Na, taip, juk šiais laikais rašyti apie automobilius ir neužsiminti apie elektros varikliais varomas transporto priemones būtų mažų mažiausiai nesusipratimas. Šio modelio kiekvieną ratą varo elektros variklis, kurių kiekvienas (!) pasiekia po 195 arklio galias ir yra nepriklausomas – taip iš viso automobilį varo 780 elektrinių arklių kaimenės galių, o sukimo momentas – 1 600 niutonmetrų. Kad ši galia nesibaigtų vidury kelio, į pagalbą akumuliatoriui įkrauti pasitelktos dvi dujų turbinos, pasiekiančios 94 arklio galias, esant net 80 tūkst. sūkių per minutę! Šios mikroturbinos papildomai įkraus akumuliatorius ir, kaip teigia gamintojas, automobilis iš viso galės įveikti net 900 kilometrų.

Žaliesiems aktuali informacija – 110 iš šių kilometrų vien elektros varikliais. O iki 100 kilometrų per valandą įsibėgėja per 3,4 sekundės (dar svarbiau tai, kad nuo 80 iki 145 kilometrų per valandą – vos per 2,3 sekundės). Didžiausias automobilio greitis teoriškai sieks 330 kilometrų per valandą, o kietųjų dalelių išmetimas į atmosferą – viso labo 28 gramai 100 kilometrų. Bendrovė ketina iš viso pagaminti iki 1 000 vienetų šių automobilių, kurių kainą belieka tik spėlioti... Panašu, kad tai bus XXI a. legendinio „Jaguar XJ220“ ainis, tad bendrovės „Jaguar“ šlovinga istorija tęsiasi.