Rudeniniame Paryžiuje vyksta ne viena pasaulyje žinoma ir garsi paroda. Juk mada ir gastronomija – neatsiejama Prancūzijos sostinės dalis. Tačiau pirmosiomis spalio dienomis Paryžiaus parodų centre „Paris Expo Porte de Versailles“ kvepėjo anaiptol ne prancūziškais rageliais – čia spalio 2–17 d. dienomis vyko pasaulinė automobilių paroda „Mondial de l’Automobile“.

Seniausia automobilių paroda

Paryžiaus automobilių paroda „Mondial de l’Automobile“ – seniausia automobilių paroda pasaulyje. Dar XIX a. pabaigoje, 1898 m., Paryžiuje įvyko pirmoji pasaulinė automobilių paroda. O juk tada taip neseniai, tik 1885 m., buvo patentuotas pirmasis pasaulyje Karlo Benzo sukurtas automobilis su vidaus degimo varikliu.

Prancūzų žurnalo „Le Petit Journal“ iniciatyva 1894 m. įvyko pirmosios automobilių lenktynės pasaulyje Paryžius–Ruanas (Paris–Rouen). 1898 m. „Universal Expo“ pristatyti bearkliai ekipažai turėjo savarankiškai įveikti kelią nuo Paryžiaus iki Versalio ir atgal – tik tuomet transporto priemonė buvo laikoma verta vietos parodų salėje.

O ta salė buvo tikrai nemaža – ekspozicijos plotas užėmė net 6 tūkst. kv. m, šioje teritorijoje savo tik antrą dešimtį metų skaičiuojančio automobilizmo istorijos laimėjimus demonstravo net 220 dalyvių!

Rudeninės Paryžiaus nuotaikos

Taip buvo prieš daugiau nei šimtą metų, o šiais laikais automobilių paroda Paryžiuje vyksta kas antrus metus pakaitomis su Frankfurto automobilių paroda Vokietijoje. Tad savaime suprantama, kad kiekvienos automobilius gaminančios didelės šalies atstovas savo gimtinėje stengiasi išsiskirti.

Juolab kad šiemet prancūzų bendrovė „Peugeot“ švenčia 200 metų jubiliejų. Parodų centre „Peugeot“, „Citröen“ ir „Renault“ stendai užėmė didžiąją parodų ekspozicijos dalį. Nedaug atsiliko „Audi“ ir kiti koncerno „VW“ modeliai, buvo matyti nemenkas japonų iš „Toyotos“ užmojis, o štai vokiečių automobilių gamintojai „Mercedes-Benz“ ir „BMW“ tenkinosi gana kukliais stendais.

XXI a. 2-asis dešimtmetis mus pasitinka elektromobilių gausa. Šio amžiaus 1-ąjį dešimtmetį automobilių gamintojai dažniausiai bandydavo nustebinti hibridinėmis technologijomis ar vandeniliu varomomis transporto priemonėmis, o 2-ojo dešimtmečio pradžioje akivaizdžiai vyrauja nuo elektros lizdo priklausomi automobiliai. Šiais laikais nė vienas save gerbiantis automobilių gamintojas nebepraleidžia progos pademonstruoti elektra varomo automobilio, kurį galite įsigyti jei ne šiandien, tai rytoj arba vėliausiai poryt. Nėra jokių abejonių, kad dar po dešimties metų tokius modelius siūlys kiekvienas gamintojas.

Pasiklydę vertime

Šiais metais suėjo lygiai 30 metų, kai „Audi“ pasauliui pristatė savo pirmąjį visais ratais varomą lengvąjį automobilį „Audi ur-Quattro“. Šia proga gamintojas iš Ingolštato pademonstravo ne tik naująjį koncepcinį „Quattro Concept“ 408 AG modelį, bet ir keletą kitų. Kaip dabar jau tapo madinga, parodos dalyviai išvydo naująjį ketverių durų kupė modelį „A7 Sportback“, kuris įsiterpia tarp A6 ir A8 ir yra skirtas konkurencinei kovai su naujuoju „Mercedes-Benz CLS“, „Porsche Panamera“ ir 5 serijos „BMW GT“. Kaip teigta pristatyme, šis modelis suderina sportinės kupė eleganciją, sedano prestižą ir komfortą bei praktiško universalo ypatybes. Nors išties, kad ir kaip „Audi“ suktų uodegą, geriausia šį modelį būtų vadinti hečbeku. Labai prabangiu hečbeku, nes jis turi visą prestižiniam automobiliui priklausančią komforto įrangą, o kainos Vokietijoje prasideda nuo 51 650 eurų (178,3 tūkst. Lt).

„Audi“ nudžiugino ir išties išskirtiniu koncepciniu modeliu. „Audi e-tron Spyder“ atskleidžia kortas, kaip ateityje atrodys naujasis sportinis modelis R4, skirtas konkuruoti su „Porsche Boxster“ ir kainuosiantis mažiau nei dabar gaminamas „Audi R8“. Hibridinė technologija, dviejų turbinų dyzelinis V6 variklis, pasiekiantis 300 AG ir sukantis galinius ratus, ir ties priekine ašimi sumontuotas 88 AG elektros variklis. Šis variklių duetas pasiekia net 1 000 Nm sukimo momentą, tad automobilis iki 100 km/val. įsibėgėja vos per 4,4 sekundės. Hibridinis modelis 100 km kelio vidutiniškai sunaudoja vos 2,2 litro degalų, o visiškai įkrautu akumuliatoriumi ir elektros varikliu gali nuvažiuoti 50 kilometrų.

Tačiau viena bėda – šnekamojoje prancūzų kalboje e-tron skamba labai panašiai kaip... Na, dažnoje kalboje šis žodis dažniausia būna trumpas ir dviejų skiemenų. Tad su pavadinimu „Audi“ nelabai pataikė, tačiau modelis atrodo tikrai įspūdingai.

Džiazuojantis BMW

BMW stende grojo klasikinis džiazo kvartetas – po prieš kelerius metus iš pareigų pasitraukusio dizaino vadovo Chriso Bangle’o minčių ir fantazijos šėlsmo bavarų modeliai vėl įgavo klasikines ir ramias formas.

Čia didžiausios naujienos – naujojo X3 miesto visureigio pristatymas ir publikai parodytas beveik serijinės gamybos modelis „BMW Concept 6 Series Coupé“ – taip atrodys naujasis 6 serijos „BMW“. Naujas „šeštukas“ išvaizda primena naujausios kartos 7 ir 5 klasių modelius ir bus mestas į kovą su tokiais modeliais kaip E klasės „Mercedes-Benz“ kupė ir „Audi A5“. Galutinį modelį Europoje išvysime pavasarį Ženevos automobilių parodoje, tuomet ir bus pradėta prekyba šiais automobiliais. Kupė primena anksčiau šiais metais pristatytą modelį „Concept Gran Coupé Sport Sedan“– ilgas, kapotas, dinamiškų linijų, į galą nustumtas salonas, platus ir išraiškingas priekis. Kaip ir priklauso tikram sportiniam bavarui, modelis varomas galiniais ratais, turės didelį šešių ir aštuonių cilindrų benzininių ir dyzelinių variklių pasirinkimą bei naująją automatinę aštuonių pavarų dėžę. Ne už kalnų ir kabrioleto versija.

Ieškantiesiems praktiškesnio modelio BMW siūlo naująjį jau antros kartos modelį BMW X3. Naujasis X3 dabar beveik tokio pat dydžio, koks buvo pirmosios kartos vyresnysis brolis X5. Džiugina kur kas kokybiškesnės ir BMW labiau tinkančios salono apdailos medžiagos. Pats salonas taip pat kur kas erdvesnis. Net baziniai modeliai bus su visų varomųjų ratų pavara, kuri sukimo momentą priekiniams ir galiniams ratams skirstys atitinkamai 40 ir 60 proc. santykiu. 21 cm prošvaisa rodo, kad bekelėje automobilis galės nuvažiuoti toliau nei segmento konkurentai, ir jau tik tuomet reikės eiti ieškoti traktoriaus – vis dėlto tai miesto visureigis.

Kitaip nei senasis modelis, kuris buvo surenkamas Austrijoje įsikūrusioje gamykloje „Magna Steyer“, naujieji X3 riedės iš JAV Spartanbergo mieste Pietų Karolinos valstijose esančios gamyklos. Naujasis X3 Vokietijoje kainuos nuo 39 100 eurų (135 tūkst. Lt).

Žanro pradininkas

Kaip ir priklauso, „Mercedes-Benz“ – įmonė, kuri pirmoji XIX a. pagamino automobilį su vidaus degimo varikliu – 2004 m. sujaukė visą tradiciškai nusistovėjusį automobilių skirstymą į sedanus, kupė ir hečbekus ir pasauliui atskleidė tuomet ypač revoliucingai atrodžiusį CLS ketverių durų kupė modelį.

Ir štai atėjo laikas pamainai – bendrovės valdybos pirmininkas ūsuotis Dieteris Zetsche ir naujasis dizaino vadovas Gordonas Wageneris pristatė naująjį CLS modelį. Kitaip nei aptakių formų pirmtakas, šis atletiškų, griežtų ir dinamiškų bruožų modelis primena koncepcinį automobilį „Shooting Brake“, taip pat jau matytą šiais metais.

Naujasis „Mercedes-Benz CLS“, kaip teigia gamintojas, dar išsiskiria ir tuo, kad yra pirmas serijinės gamybos automobilis pasaulyje, kurio visi žibintai – iš šviesos diodų (jų čia net 71-as). Modelio bazė panaudota iš E klasės, tačiau CLS už įprastą E klasės sedaną ilgesnis. Pirmos kartos CLS modelių visame pasaulyje iš viso buvo parduota 240 tūkst., o naujaisiais Europoje bus pradėta prekiauti jau nuo lapkričio. CLS kainos Vokietijoje prasidės nuo 59 850 eurų (206,6 tūkst. Lt).