Situacija, su kuria susidūrė vyriškis, neeilinė. Kaip pasakojo vyrui atstovaujantis teisininkas, priklausantis nemokamai teisinę pagalbą ir konsultacijas teikiančių teisininkų bendruomenei „Facebook“ tinkle, Andrius Šukėnas, automobilis, kuriuo važinėjosi jo klientas, Lietuvoje pirmą kartą užregistruotas dar 2014 metais.

2015-aisiais jo atstovaujamas vyras tapo automobilio savininku, išsaugojo ir sudarytą pirkimo-pardavimo sutartį.

Per visą šį laiką vyras ramiai važinėjosi mašina Lietuvoje, triskart keliavo ir į techninės apžiūros stotį, tačiau niekam jo naudojamas automobilis nė karto neužkliuvo.

Panoro pakeisti numerius naujais

Problemos prasidėjo tuomet, kai vyras nusprendė turimo automobilio senus valstybinius numerius pasikeisti naujais. Užsisakęs naujų numerių komplektą VĮ „Regitra“ padalinyje, vyras atkeliavo jų pasiimti ir grąžinti seno numerių komplekto.

„Regitros“ darbuotojai paprašė palaukti policijos, kadangi paaiškėjo, kad automobilis ieškomas Italijoje nuo 2017 metų. Kaip buvo aiškinama, pareigūnams reikės pateikti dokumentus ir žmogus galės važiuoti“ – sakė teisininkas.

Tačiau situacija susiklostė kitaip: nors vyro niekas nesulaikė, automobilis buvo konfiskuotas.

„Pamėginome kreiptis į policiją, kad būtų duotas leidimas naudoti automobilį, kol bus gauta žinių iš Italijos teisėsaugos. Tačiau prašymas buvo atmestas, be to, buvo paaiškinta, kad žinių gali tekti laukti net metus“, – „Delfi“ sakė teisininkas.

Gautas neigiamas atsakymas iš policijos tyrėjo buvo apskųstas teismui, tačiau ir čia nepešta nieko – teismas taip pat atmetė prašymą leisti naudoti automobilį.

„Vairuotojas yra visiškai pasimetęs ir nesupranta, kaip tai gali vykti – kodėl po šitiek metų automobilio naudojimo dabar jis atsirado teisėsaugos akiratyje“, – pasakojo pašnekovas.

TA kontrolierius galėjo nežinoti

Nuo 2014-ųjų metų Lietuvoje esančiam automobiliui techninė apžiūra buvo atlikta ne kartą. Kaip „Delfi“ pasakojo technines apžiūras atliekančių įmonių asociacijos „Transeksta“ komunikacijos vadovas Renaldas Gabartas, tuo atveju, jei techninės apžiūros (TA) kontrolierius patikros metu išsiaiškina, kad kokiam nors automobiliui paskelbta paieška – apžiūra neatliekama.

„Logiškai mąstant, apie tai informaciją turėtų gauti ir teisėsaugininkai bei atitinkamai reaguoti. Visgi praktiškai jokie tolesni kontrolieriaus žingsniai nėra reglamentuoti“, – aiškino ekspertas.

Tiesa, situaciją apsunkina tai, kad ne visais atvejais sužinoti, kad transporto priemonė ieškoma, TA kontrolieriams paprasta. Pasirodo, techninės apžiūros metu tai, kad automobilis ieškomas teisėtvarkos organų, TA kontrolieriai mato tik tuomet, jei ši informacija yra įtraukta atitinkamus transporto priemonių registrus ar duomenų bazes.

TA kontrolieriai gauna informaciją iš šių duomenų šaltinių: Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro; Lietuvos Respublikos traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registro; Lietuvos Respublikos taktinės ir logistinės paskirties transporto priemonių registro; Administracinių nusižengimų registro; Ieškomų transporto priemonių registro; Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo duomenų bazės; Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių vairuotojų registro; Eismo įvykių informacinė sistemos.

„Jeigu ten įrašo apie ieškomą transporto priemonę nėra, kontrolierius idenfitikuoti automobilio kaip galimai vogto iš esmės neturi galimybių, – akcentavo pašnekovas. – Kiek žinau, apsikeitimas informacija tarp minėtų su eismo saugumo sritimi susijusių registrų, valstybės informacinių sistemų ir duomenų bazių kol kas visa apimtimi nevyksta.“

Tad, atkreipė dėmesį R. Gabartas, dažniausiai TA įmonės sulaukia tik atskirų prašymų iš teisėsaugininkų atkreipti dėmesį į kokią nors neaiškią istoriją. Nors pastraisiais metais tokių pranešimų buvo keli, vogtų automobilių į TA įmonių padalinius neatvažiavo.

Paieškos priežasčių nežino

Kaip „Delfi“ komentavo Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis, tikslios priežastys, dėl kurių 2017-aisiais Italijoje buvo paskelbta lietuvio jau įsigyto ir naudojamo automobilio paieška, kol kas nėra žinomos. Visgi jis minėjo, kad įprastai tarptautinė transporto priemonės paieška skelbiama turint teisėtą pagrindą ją skelbti – automobilis gali būti vogtas, pasisavintas sukčiaujant ar kitaip nusavintas.

„Paieška galėjo būti paskelbta dėl daugelio priežasčių. Įprastai paiešką skelbianti šalis nurodo, kokių priemonių reikia imtis suradus ieškomą automobilį. Jeigu nurodoma, kad jį reikėtų sulaikyti, tai yra padaroma“, – aiškino žinovas, pridūręs, kad tokiu atveju pradedamas ir ikiteisminis tyrimas remiantis Baudžiamojo Kodekso 189 straipsniu, apibrėžiančiu nuskalstamu būdu gauto turto įgijimą arba realizavimą.

Tiesa, jis pabrėžė ir tai, kad jeigu bendravimas dėl sulaikyto automobilio su užsienio šalies valstybe trunka itin ilgai ir aiškėja, kad transporto priemonė gali būti grąžinama ją įsigijusiam asmeniui Lietuvoje, automobilis prokuroro, kontroliuojančio ikiteisminį tyrimą, sprendimu gali būti grąžintas saugoti savininkui Lietuvoje.

Ramūnas Matonis

„Visgi tai kiekvieno ikiteisminio tyrimo metu sprendžiama individualiai“, – akcentavo R. Matonis, pabrėžęs, kad automobilio konfiskavimas užtikrina, jog transporto priemonės nebus stengiamasi paslėpti, pakeisti jos įrangos ar sugadinti.

Tuo atveju, jei paaiškėtų, kad užsienio šalyje ieškomas automobilis turi būti grąžintas ten, kur paskelbta paieška, anot žinovo, Lietuvoje tokį automobilį įsigijęs asmuo turi galimybę civiline tvarka išsieiškoti patirtą žalą iš automobilį pardavusio asmens ar įmonės.

„Todėl pirkimo-pardavimo dokumentus būtina pildyti nurodant tikslią įsigijimo kainą, sąžiningai, neslepiant jokių mokesčių, nes išsieiškoti iš pardavėjo galima tik tokią sumą, kokia nurodyta sutartyje“, – atkreipė dėmesį policijos atstovas.

Tikrinama ne tik registruojant

Kaip „Delfi“ pasakojo „Regitros“ komunikacijos skyriaus vadovė Aurelija Juodytė, po automobilio pirkimo ar pardavimo tvarkantis reikalus, taip pat užsisakant numerio ženklus ar registracijos liudijimą vietoje prarasto ar sugadinto, ar atvykus bet kurios paslaugos į įmonės padalinį, kaskart automatiškai yra patikrinama, ar transporto priemonė, apie kurią eina kalba, nėra ieškoma.

„Tai daroma paslaugos teikimo metu jungiantis prie Ieškomų transporto priemonių registro, Lietuvos nacionalinės Šengeno informacinės sistemos ir Interpolo generalinio sekretoriato vogtų transporto priemonių duomenų bazės. Taigi automobilio ar dokumentų legalumas tikrinamas nebūtinai įtarus vagysčių ar klastojimo atvejus“, – pabrėžė pašnekovė, pridūrusi, kad „Regitros“ darbuotojai turi prievolę surinkti aktualius transporto priemonės legalumo duomemis.

Anot žinovės, išties pasitaiko atvejų, kai automobilis būna įsigytas ir operatyviai užregistruotas Lietuvoje, tačiau vėliau yra įtraukiamas į ieškomų Europos Sąjungoje sąrašus.

„Pavyzdžiui, kurioje nors šalyje asmuo lizingu pirko automobilį ir, nors neturėjo tokios teisės, jį pardavė kitos šalies gyventojui. Lizingo įmokų mokėjimas taip pat buvo nutrauktas. Po kurio laiko lizingu automobilį pardavusi bendrovė pradeda domėtis, kodėl nemokamos įmokos. Gali būti, asmuo teigia, jog jo nėra ar neturi. Tuomet bendrovė kreipiasi į teisėsaugos institucijas, kad automobilis būtų surastas. Taip jis įtraukiamas į ieškomų transporto priemonių registrus, nors iš karto po sandorio ir galėjo būti gavęs leidimą dalyvauti eisme, nes tuo metu tarptautinėse duomenų bazėse informacijos apie jį nebuvo“, – pavyzdį pateikė A. Juodytė.

Kadangi techninėje apžiūroje tikrinama tik automobilio techninė būklė, o ne jo legalumas, gali būti, jog net ilgą laiką automobiliu sėkmingai besivažinėjantis asmuo iš tiesų transporto priemone naudojasi nelegaliai ir tą sužinos tik tuo atveju, jei bus sustabdytas patikrai policijos pareigūnų arba kreipsis paslaugų į „Regitrą“.

Per šiuos metus „Regitra“ 46 kartus kreipėsi į policiją dėl ieškomos transporto priemonės. 2019-aisiais į pareigūnus buvo kreiptąsi 135 kartus.

Kaip „Delfi“ aiškino A. Juodytė, gavus pranešimą apie konfiskuotą transporto priemonę, ši išregistruojama, kad negalėtų dalyvauti eisme.

Pasitikrinti, ar įsigyjama transporto priemonė nėra ieškoma ir neturi apribojimų, galima šioje interneto svetainėje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (256)