Įsivėlė į teismus

„Delfi“ atsiųstame LAKD rašte akcentuojama, kad po to, kai 2019 m. vasario 11 d. baigėsi sutartis su momentinius greičio matuoklius prižiūrėjusia įmone ir šie buvo išjungti, keliuose liko veikti tik 50 vidutinio greičio matuoklių, kurie matuoja greitį 25-iuose ruožuose.

Dar šių metų pradžioje LAKD paskelbė viešąjį pirkimą, skirtą įsigyti daugiau vidutinio greičio matuoklių. Tačiau netrukus Vilniaus apygartos teismas pritaikė laikinąsias priemones pirkime konkurse dalyvavusios bendrovės „Fima“ prašymu.

„Šiuo metu ieškinys teismo yra atmestas kaip nepagrįstas, tačiau pirmosios instancijos teismo sprendimas yra apskųstas. Lietuvos apeliacinis teismas sprendimą skelbs birželio 18 d.“, – akcentuojama „Delfi“ skirtame LAKD atsakyme.

Atsižvelgusi į ginčą dėl analogiškų paslaugų įsigijimo ir siekdama išvengti tokio pačio ginčo naujajame pirkime, LAKD nutraukė ir paskelbtą atvirą tarptautinį viešųjų pirkimų konkursą dėl 112 vidutinio greičio matuoklių (56 ruožų) įrengimo valstybinės reikšmės keliuose.

Po konsultacijų, konkursas 112 vidutinio greičio matuoklių įsigyti dar kartą buvo paskelbtas balandžio viduryje. Kaip aiškino LAKD, liepą turėtų būti pasirašytos rangos sutartys dėl šių matuoklių.

Momentiniai – šiemet

Kaip aiškino LAKD, jau žinoma, kad šiemet Lietuvos keliuose atsiras 70 momentinių greičio matuoklių. Naujieji matuokliai matuos ne tik greitį, bet ir tikrins techninės apžiūros galiojimą, civilinės atsakomybės draudimą, kelių naudotojo mokesčio sumokėjimą.

Be to, šie matuokliai gali būti naudojami stebint ir neleistinus manevrus, taip pat pritaikyti veikti ir kaip vidutinio greičio matuokliai. Būsimi momentiniai greičio matuokliai dar vadinami hibridiniais, tokie Lietuvoje bus įrengti pirmą kartą.

Preliminarios momentinių greičio matuoklių įrengimo vietos. LAKIS nuotr.

Keliuose atsirasiantys matuokliai – ypač modernūs. Vienu metu hibridinis greičio matuoklis gali sekti 32 transporto priemones, atpažinti numerius, „matyti“ neleistinus manevrus ir kitus draudžiamus veiksmus.

Anot ekspertų, tokie matuokliai mobilūs ir juos galima lengvai pakabinti ant bet kurio stulpo, užtenka tik elektros. Tad vieną dieną toks matuoklis galėtų būti vienoje vietoje, kitą dieną – kitoje. Be to, matuokliuose įdiegta ir vadinamoji „Deep learning“ įranga, dėl kurios matuokliai mokosi iš savo surenkamų duomenų ir geba geriau atpažinti valstybinius numerius, o prireikus – galėtų atpažinti transporto priemonių tipą, tai yra, lengvuosius automobilius, autobusus, sunkvežimius.

Kitąmet – pora šimtų

Dar didesnė greičio stebėjimo sistemų plėtra laukia kitąmet, 2021-aisiais. LAKD akcentuoja, kad pradedant šių metų pabaiga, baigiant ateinančiais metais, Lietuvos keliuose atsiras dar 212 vidutinio greičio matuoklių.

Kadangi pastarieji naudojami poromis, tai yra, vienas matuoklis statomas stebimo ruožo pradžioje, kitas pabaigoje, prie dabar esamų 25 ruožų, kuriuose matuojamas vidutinis greitis, bus prijungta dar 106 ruožai su matuojamu vidutiniu greičiu.