Būtent ši aplinkybė lėmė, kad automobiliu nuo pareigūnų sprukęs jaunas vairuotojas galutiniu ir neskundžiamu teismo nutarimu buvo išteisintas dėl jam inkriminuoto nepaklusimo policininkų reikalavimui sustoti. Panaikinta ir solidi 1,1 tūkst. eurų bauda ir teisės vairuoti atėmimas ketveriems su puse metų.

Dėmesį patraukė „kriokiantis“ BMW

Policijos pareigūnai privalo atidžiai skaityti, kas parašyta Policijos patrulių veiklos instrukcijoje, o važiuojant keliu ir stabdant automobilį ne tik įjungti garso ir bei šviesos signalus, bet ir per garsiakalbį vairuotojui liepti sustoti. Antraip vairuotojas gali nesuprasti, kad būtent jis yra stabdomas pareigūnų. Tai konstatavo teisę vairuoti praradusio ir tūkstantinę baudą gavusio BMW vairuotojo apeliacinį skundą išnagrinėjęs Kauno apygardos teismas. Nagrinėjant skundą remtasi ir Aukščiausiojo teismo suformuota praktika, kurioje nagrinėta panaši situacija.

Ši istorija prasidėjo praėjusių metų rugpjūčio 26 d. apie 1 val. 20 min. Alytuje, kai tarnybiniu automobiliu vykę policijos patruliai išgirdo garsų variklio griausmą.

Vėliau jie pasakojo dėmesį atkreipę į didžiulį triukšmą kėlusį BMW, kaip vėliau paaiškėjo, su nulūžusiu duslintuvu, tad nusprendė automobilį sustabdyti. Kol pareigūnai apsisuko, į jų akiratį patekęs BMW jau važiavo A. Juozapavičiaus tiltu.

Bijojo prarasti techninę apžiūrą

Keliais šimtais metrų atsilikę patruliai įjungė automobilio švyturėlius ir garso signalą, ėmė BMW persekioti. Pareigūnai vėliau teisme pasakojo, kad BMW vairuotojas padidino greitį, jų akivaizdoje padarė KET pažeidimą – lenkdamas kitą automobilį kirto ištisinę eismo juostą. Policininkai minėjo vijęsi BMW, tačiau šis skriejo gana greitai todėl pavyti nepavyko.

Tiesa, vėliau paaiškėjo, kad didžiausias policijos automobilio greitis gaudynių metu buvo 84 km/val. Tai užfiksavo tarnybiniame automobilyje sumontuota jo parametrus fiksuojanti sistema.

Pareigūnai teisme minėjo prie persekiojamo BMW vienu metu buvo priartėję apie 200 metrų, tačiau automobilis sugebėjo atitrūkti, nuvažiavo iki Ežerėlio gatvės ir dingo. Policininkai pasakojo važiavę paskui sukeltų dulkių pėdsaką ir netikėtai atradę persekiotą BMW. Jis stovėjo išjungtu varikliu, vairuotojo vietoje sėdėjo jaunas vaikinas, o šalia – jo draugė.

Policininkai patikrino dokumentus, jie buvo tvarkingi, o vairuotojas – blaivus. Byloje užfiksuota, jog paklausus pareigūnams, kodėl šis taip elgėsi, vairuotojas paaiškino, jog nestojo, nes išsigando, kad šie neatimtų techninės apžiūros, nes buvo pametęs duslintuvą.

Pateikė kitą įvykių versiją

Policijos pareigūnai vėliau liudijo, kad sulaikytas BMW vairuotojas su kažkuo intensyviai susirašinėjo mobiliuoju telefonu, tikriausiai, konsultavosi su draugais ir aiškinosi, kaip sušvelninti savo keblią padėtį.

Ir iš tiesų, bylai pasiekus Alytaus apylinkės teismą, jame nuskambėjo visai kita versija. Vairuotojas neneigė lenkdamas kitą automobilį kirtęs ištisinę eismo juostą, tačiau kategoriškai neigė nepaklusęs policijos pareigūnų reikalavimui sustoti.

Jis pasakojo, jog važiuodamas tolumoje matė, kad jam iš paskos apie 100 m atstumu važiavo policijos automobilis su švyturėliais bei girdėjo garsinius signalus.

BMW vairuotojas tikino, kad važiuojant tiltu ir kertant ištisinę juostą iš paskos važiavo dar keli automobiliai, tad jis nemanęs, kad policija jį vejasi. Prieš teismą stojęs vairuotojas akcentavo negirdėjęs, kad būtų reikalaujama sustabdyti būtent jo vairuojamą automobilį. Be to jis sakė neturėjo priežasties vengti policijos pareigūnų, ar bėgti nuo jų.

Pripažino kaltu

Administracinio nusižengimo bylą nagrinėjęs Alytaus apylinkės teismas konstatavo, jog naktinio miesto gatvėmis važiavusį BMW policijos pareigūnai stabdė būdami dviese, uniformuoti, su specialiomis spalvomis nudažytu ir policijos skiriamaisiais ženklais pažymėtu automobiliu.

Bylos duomenys patvirtina, kad policijos pareigūnai nestabdė vairuotojo nei duodant signalą lazdele arba mojant skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, nei per garsiakalbį liepiant sustoti, nei įjungus specialiomis spalvomis nudažyto ir policijos ženklu pažymėto automobilio švieslentę su užrašu „STOP POLICIJA“ arba „STOP“.

„Tačiau pažymėtina, kad policijos pareigūnai neturėjo netgi galimybės duoti BMW vairuotojui signalą lazdele arba mojant skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, nei įjungti švieslentę, nes jiems vejantis, visą laiką važiavo jiems priekyje dideliu greičiu, policijos pareigūnai jį pavijo tik tada, kai vairuojamas automobilis dėl gedimo sustojo žvyrkelyje“, – pasisakė pirmosios instancijos, Alytaus apylinkės teismas.

Teismas taip pat konstatavo, jog BMW vairuotojas ne tik matė ir girdėjo policijos garso ir švyturėlių signalus, bet ir suvokė, kad yra tokiu būdu stabdomas. Pasak teismo, tai patvirtina automobilio persekiojimo aplinkybės, pažeidėjo elgesys tuo metu bei jį sustabdžius.

Teismas vaikiną pripažino kaltu dėl dviejų nusižengimų – ištisinės linijos kirtimo lenkiant bei nepaklusimo policijos pareigūnų reikalavimui sustoti. Už pirmąjį skirta 80 Eur bauda ir teisės vairuoti atėmimas 3 mėnesiams, o už antrąjį – 1 tūkst. 100 Eur bauda ir teisės vairuoti atėmimas 4 metams ir 6 mėnesiams. Galutinė subendrinta bausmė: 1 tūkst. 150 Eur bauda ir teisės vairuoti atėmimas 4 metams ir 6 mėnesiams.

Sprendimą apskundė, nurodė kitas aplinkybes

Su šiuo teismo sprendimu vairuotojas nesutiko, tad jo advokatas Kauno apygardos teismui įteikė apeliacinį skundą. Jame iš esmės ginčytas pats stabdymo faktas bei teigta, jog vairuotojas nestojo todėl, nes nebuvo stabdomas taip, kaip to reikalauja teisės aktai.

Skunde nurodyta, kad policijos pareigūnai BMW bandė stabdyti tik naudodami švyturėlius ir garsinį signalą, tačiau per garsiakalbį nereikalavo vairuotojo sustabdyti konkrečią transporto priemonę. O tai, pasak skundą pateikusio advokato, yra privalomai numatyta Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) 426 straipsnio 6 dalyje ir Policijos patrulių veiklos instrukcijoje.

„Policijos pareigūnai savo parodymais ir tarnybiniais pranešimais patys patvirtino, kad transporto priemonę buvo siekiama sustabdyti nesilaikant įstatymo ir policijos generalinio komisaro įsakymu nustatytų reikalavimų“, – konstatuojama Kauno apygardos teismui adresuotame skunde.

Jame akcentuojama, kad Patrulių veiklos instrukcijoje nurodyta stabdymo tvarka yra reikalinga tam, kad stabdomam asmeniui nekiltų jokių abejonių, jog būtent jis yra stabdomas.

Beje, nubaustas vairuotojas sutiko su tuo, jog lenkdamas kitą automobilį kirto ištisinę liniją ir dėl to jam skirtos nuobaudos apeliacine tvarka neskundė.

Verdiktas pasikeitė

Apeliacinį skundą išnagrinėjęs Kauno apygardos teismas konstatavo, kad atsakomybė už nepaklusimą pareigūno reikalavimui sustabdyti transporto priemonę kyla, kai sutampa trys aplinkybės: šis reikalavimas yra teisėtas, jis – aiškiai išreikštas, be to atitinka ANK 426 straipsnio 6 dalyje nustatytą tvarką. Joje nurodoma, kad pareigūno reikalavimas sustabdyti transporto priemonę išreiškiamas duodant signalą lazdele arba mojant skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, arba per garsiakalbį liepiant sustoti.

„Automobilis buvo stabdomas įjungus mėlynos ir raudonos spalvos švyturėlius bei specialiuosius garso signalus ir konstatuojama, kad šiuo atveju pareigūnai apelianto vairuojamo automobilio nestabdė nei duodant signalą lazdele arba mojant skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, nei per garsiakalbį liepiant sustoti, nei įjungus specialiomis spalvomis nudažyto ir policijos ženklu pažymėto automobilio švieslentę su užrašu „STOP POLICIJA“ arba „STOP“.

Vadinasi, uniformuoto policijos pareigūno reikalavimas sustabdyti vairuojamą automobilį neatitiko ANK 426 straipsnio 6 dalyje nustatytos tvarkos“, – galutiniame ir neskundžiamame nutarime konstatavo Kauno apygardos teismas.

Teismo nuomonė sutapo su apeliacinio skundo argumentu, kad šiuo atveju policijos pareigūnų veiksmas, t. y. tik specialiųjų švyturėlių ir garsinio signalo įjungimas, neva siekiant sustabdyti konkretų automobilį, negali būti laikomas kaip tinkamas reikalavimo sustabdyti transporto priemonę išreiškimo būdas, kadangi toks reikalavimo išreiškimo būdas nėra reglamentuotas jokiuose teisės aktuose ar policijos veiklą nustatančiose instrukcijose.

Teismo vertinimu, šiuo konkrečiu atveju pareigūnų reikalavimas vairuotojui sustabdyti BMWnebuvo aiškiai išreikštas.

Galėjo nesuprasti, kad stabdo

Skundą patenkinęs teismas pastebėjo, jog būtina asmens patraukimo administracinėn atsakomybėn sąlyga yra kaltės nustatymas: būtina nustatyti ne tik tai, kad policijos pareigūnai tinkamai stabdė automobilį vairuojantį asmenį, tačiau ir tai, kad asmuo, traukiamas administracinėn atsakomybėn, matė ir suprato bei turėjo suprasti, jog yra stabdomas.

Teismas rėmėsi tuo, jog vairuotojas patvirtino per BMW galinio vaizdo veidrodėlį tolumoje matęs, kad ta pačia kryptimi kaip važiavo policijos automobilis su įjungtais mėlynai raudonais švyturėliais, taip pat girdėjo, kad policijos automobilyje buvo įjungtas garsinis signalas.

„Tačiau, kadangi policijos pareigūnai, važiuodami su įjungtais mėlynais/raudonais švyturėliais ir įjungtu garsiniu signalu per garsiakalbį nereikalavo sustabdyti kokias nors konkrečias transporto priemones, todėl administracinėn atsakomybėn patrauktas asmuo jo vairuojamą automobilį nestabdė, nes nemanė, kad tokiu būdu policijos pareigūnai stabdo būtent jo vairuojamą automobilį, o manė, kad policijos pareigūnai skuba į kokio nors įvykio vietą.

Todėl, apeliacinės instancijos vertinimu, policijos pareigūnams, pažeidus nustatytą automobilio stabdymo tvarką, t. y. neišreiškus reikalavimo stabdyti konkrečią transporto priemonę, administracinėn atsakomybėn patraukto asmens paaiškinimai yra logiški, dėl to nėra pagrindo teigti, jog jis suprato arba turėjo suprasti, kad yra stabdomas“, – 2020 metų sausio 31 dienos nutarime pasisakė nubausto vairuotojo skundą patenkinęs Kauno apygardos teismas.

Policijos departamento atstovas spaudai Ramūnas Matonis komentuodamas šį apeliacinės instancijos eismo sprendimą minėjo, jog ANK 426 str 6 d. nuostata perkelta į Policijos patrulių veiklos instrukciją, kur taip pat konkrečiai nurodyta, kokia tvarka yra stabdomos transporto priemonės visais be išimties atvejais.

Policijos patrulių veiklos instrukcijos 25 punktas:

Transporto priemonę stabdantis policijos patrulis turi būti uniformuotas. Reikalavimas sustabdyti transporto priemonę išreiškiamas duodant signalą lazdele arba mojant skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, arba per garsiakalbį liepiant sustoti. Norint atkreipti eismo dalyvių dėmesį, gali būti duotas signalas švilpuku.

Policijos patrulio reikalavimas sustabdyti transporto priemonę taip pat gali būti išreiškiamas įjungus specialiomis spalvomis nudažyto ir policijos ženklu pažymėto automobilio švieslentę su užrašu „STOP POLICIJA“ arba „STOP“.

Transporto priemonė gali būti stabdoma važiuojant tarnybine transporto priemone, įjungus jos mėlynos (mėlynos ir raudonos) spalvos švyturėlį (švyturėlius) ir specialiuosius garso signalus. Šiuo atveju reikia privažiuoti prie stabdomos transporto priemonės iš galo ir reikalavimą sustoti pareikšti žodžiais per garsiakalbį.

Policijos patrulių veiklos instrukcijos 30 punktas:

Jei transporto priemonės vairuotojas nepaklūsta reikalavimui ją sustabdyti, policijos patrulis privalo:
įsidėmėti kiek įmanoma daugiau informacijos apie transporto priemonę (transporto priemonės valstybinį numerį, markę, modelį, spalvą, ypatingas žymes ir pan.), vairuotoją ir keleivius apibūdinančius požymius ir pranešti budėtojui;

įjungęs mėlynos (mėlynos ir raudonos) spalvos švyturėlį (švyturėlius) ir specialiuosius garso signalus, persekioti nestojusią transporto priemonę tarnybine transporto priemone, stengtis neatsilikti ir nuolat informuoti budėtoją apie judėjimo kryptį;

per garsiakalbį kartoti reikalavimą sustabdyti transporto priemonę;

stengtis pasirinkti tokį tarnybinės transporto priemonės judėjimo greitį, kad būtų užtikrintas visų eismo dalyvių saugumas;

esant galimybei, panaudoti automobilio priverstinio stabdymo priemones, prireikus, vadovaudamasis įstatymais, panaudoti fizinę prievartą arba šaunamąjį ginklą;

sustabdęs transporto priemonę, imtis visų atsargumo priemonių;

esant būtinumui, teisės aktų nustatyta tvarka pristatyti transporto priemonę, vairuotoją ir keleivius į policijos įstaigą;

nesustabdęs transporto priemonės, surašyti tarnybinį pranešimą, kuriame nurodyti pažeidimo esmę, stabdymo aplinkybes ir priemones, kurių buvo imtasi pažeidėjui sulaikyti, informaciją apie transporto priemonę, taip pat vairuotojo ir keleivių požymius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (272)