Kaip paaiškėjo, klausimo autorių baudos sudomino, mat automobilį konfiskavus teismui, niekas jo iš vyro atimti nesuskumba jau tris mėnesius, tad šiam pasidarė smalsu, kas būtų, jei automobilį apdraudęs jis išvažiuotų į gatves.

Konfiskuotu važinėja kelerius metus

Į klausimą atsiliepusių internautų patirtys – labai įvairios. Vienas prisipažino, kad konfiskuotu automobiliu važinėjosi net penkerius metus.

„Negali tik parduoti mašinos, o jei jie nesugeba jos pasiimti, čia ne tavo bėda“, – kategoriškai rėžė vienas vairuotojas.

„Jeigu galioja techninė apžiūra ir draudimas, gali važinėti ir niekas nesikabins. Aš du metus su išregistruota važinėju, niekas nestabdė“, – antrino kitas.

Trečiasis pasakojo, kad turėjo ne vieną areštuotą automobilį, kurį ne tik draudė ir technines apžiūras atlikinėjo, bet ir sėkmingai važinėjo ir netgi pardavė.

„Perki tokią mašiną be perrašymo ir, jei gauni baudą už greitį ar stovėjimą, tai jų nepamatai, nes nueina kažkur kitur“, – juokėsi vairuotojas.

Vyras panoro konfiskuotu automobiliu važinėtis kaip anksčiau
Foto: DELFI

Policija „mato“

Nepaisant to, kad kai kuria vairuotojai giriasi policijai su automobiliais, kuriems dalyvavimas viešajame eisme uždraustas, „neužkliūvantys“, Marija Kazanovič, Lietuvos Kelių policijos tarnybos (LKPT) vyresnioji specialistė akcentavo, kad už tokį elgesį vairuotojams numatyta administracinė atsakomybė. Dalyvaujant eisme automobiliu, kuris yra išregistruotas, jo valstybiniai numeriai negalioja, numatyta 30-40 eurų bauda.

„Šiuos duomenis policijos pareigūnai turi naudojamuose registruose ir „mato“, kurioms transporto priemonėms uždrausta dalyvauti viešajame eisme. Šie duomenys taip pat įvedami ir į Automatines valstybinių numerių nuskaitymo sistemas“, – DELFI komentavo pareigūnė.

Visgi ji pabrėžė, kad sprendimą konfiskuoti automobilį priima ne policija, o teismas, ir tik ši institucija gali nuspręsti, ar transporto priemonę nusižengimą padariusiam vairuotojui palikti, ar ne.

Problemų turės savininkas

Algimantas Križinauskas, Lietuvos Transporto priemonių draudikų biuro vadovas, akcentavo, kad tais atvejais, kai dalyvavimas eisme apribojamas, mat automobilis neturi techninės apžiūros (TA) ar draudimo, yra normalu, kad jo savininkui leidžiama atlikti reikalingas pareigas ir grįžti į eismą.

„Svarbu tik, jei automobilis neturi nei TA, nei draudimo, kad jo savininkas nesugalvotų automobilio apsidrausti ir važinėti, mat draudimo turėjimas neatleidžia nuo prievolės atlikti TA“, – akcentavo pašnekovas, tuo pačiu pridūręs, kad civilinės atsakomybės draudimas nėra niekaip susijęs su technine apžiūra ir net jeigu TA neturintį automobilį vairuojantis žmogus sukeltų eismo įvykį, draudikas vis tiek atlygintų žalą nukentėjusiam.

Lygiai taip pat apdrausti galima ir tą automobilį, kuris yra konfiskuotas – jokių apribojimų čia nėra.

Visgi A. Križinauskas skeptiškai žiūrėjo į tuos atvejus, kai automobilis, kuriam taikomas apribojimas ir kurio savininko pakeisti negalima, yra parduodamas be perrašymo naujam savininkui.

„Iš esmės, yra nesvarbu, kas automobiliu važinėja, ar savininkas, ar svetimas žmogus. Tačiau visa atsakomybė už bet kokį įvykį tenka savininkui. Tad jeigu automobilio naudotojas ką nors padarys, draudimo bendrovė žalą atlygins, tačiau kaltė ir atsakomybė teks savininkui“, – pabrėžė A. Križinauskas.

Jis akcentavo ir tai, kad net jeigu į tokį, „be perrašymo“ parduotą, automobilį sėsiantis vairuotojas neatitiks draudimo bendrovės sutartyje numatytų sąlygų, draudimo bendrovė vis tiek atlygins padarytą žalą. Tačiau tokiu atveju regreso tvarka galės reikalauti sugrąžinti iki 50 proc. nukentėjusiam išmokėtos sumos, o jeigu eismo įvykis sukeltas ar žala buvo padaryta neblaivaus vairuotojo – ir iki 100 proc. sumos.

Yra įvairių atvejų

Kaip aiškino VĮ „Regitra“, valdančios šalies transporto parko registrą, komunikacijos skyriaus specialistė, kad automobiliu būtų galima dalyvauti viešajame eisme, reikia, kad jis atitiktų nustatytus reikalavimus, tai yra, turėtų galiojantį privalomąjį civilinės atsakomybės draudimą ir techninę apžiūrą.

„Vis dėlto, praktikoje pasitaiko atvejų, kai dėl tam tikrų priežasčių įregistruotų transporto priemonių dalyvavimas viešajame eisme yra sustabdomas. Tokiais atvejais numerio ženklai taip pat automatiškai paskelbiami negaliojančiais. Dažniausiai dėl to reikėtų kaltinti pasibaigusį techninės apžiūros ir / arba draudimo galiojimą“, – akcentavo E. Bardauskienė, pabrėžusi, kad užtenka atlikti prievoles ir leidimas dalyvauti eisme atnaujinamas automatiškai kaip ir numerio ženklų galiojimas.

Dar viena galima leidimo dalyvauti eisme sustabdymo priežastis – mirus jos valdytojui arba kai juridinis asmuo išregistruojamas iš Juridinių asmenų registro. Tokios transporto priemonės techninė apžiūra ir draudimas gali būti dar galiojantys, tačiau tai nesuteikia leidimo su tokia transporto priemone dalyvauti eisme.

Pasitikrinti, kokia yra transporto priemonės būsena registre, ar ji turi galiojantį draudimą bei techninę apžiūrą, galima „Regitros“ viešoje duomenų bazėje, suvedus tam tikrus automobilio duomenis.

Ką reiškia geltonas šauktukas

Tačiau ne viskas pasibaigia automobilio dalyvavimo eisme sustabdymu. Pasitaiko atvejų, kai automobiliui taikomi tam tikri apribojimai. Tokiu atveju tikrinant informaciją apie transporto priemonę, grafoje „Apribojimai“ atsiranda geltonos spalvos šauktukas.

„Kai kuriais atvejais šauktukas reiškia, kad transporto priemonės nuosavybės perleidimui taikomi apribojimai ir ji negali būti įregistruojama naujo valdytojo vardu“, – kalbėjo E. Bardauskienė.

Priežasčių, kodėl atsirado apribojimas, ne viena. Pavyzdžiui, į automobilį teisę ar pretenzijas yra pareiškę tretieji asmenys, valdytojui yra atimta arba apribota teisė naudotis transporto priemone, arba automobilis yra areštuotas ar teisinio ginčo objektas.

Kitu atveju šauktukas gali reikšti, jog transporto priemonė buvo apgadinta eismo įvykio metu ir draudikų buvo pripažinta kaip ekonomiškai netikslinga remontuoti

„Šiuo atveju yra panaikinamas transporto priemonės techninės apžiūros galiojimas ir sustabdomas jos leidimas dalyvauti viešajame eisme. Leidimo sustabdymas panaikinamas tik suremontavus transporto priemonę. Kitaip tariant, atlikus techninę ekspertizę, kuri patvirtintų, jog ji yra suremontuota tinkamai ir žmonių sveikatai bei saugumui pavojaus nekelia. Tokiu atveju dalyvauti su tokia transporto priemone viešajame eisme galima atlikus tik pakartotinę (neeilinę) techninę apžiūrą“, – aiškino E. Bardauskienė.