Informatikos ir ryšių departamento (IRD) prie Vidaus reikalų ministerijos (VRM) direktoriaus pavaduotoja Alvyda Pupkovienė DELFI teigė, kad naujoji sistema galės veikti be pareigūnų įsikišimo. Be to, galės protokolus pažeidėjams išsiųsti per kelias dienas nuo pažeidimo užfiksavimo.

Galės dirbti be pareigūnų

A. Pupkovienė aiškino, jog surinkti pažeidimų duomenys bus perduodami į Administracinių nusižengimų registrą, kur bus apdorojami automatiškai: gauta informacija patikrinama, papildoma reikiamais duomenimis iš kitų sistemų, registruojamas administracinis nusižengimas ir automatiškai suformuojamas protokolas. Pranešimas, kad vairuotojas pažeidė Kelių eismo taisykles (KET) ir suformuotas protokolas pažeidėjus pasieks arba elektroniniu paštu, arba prisijungus prie elektroninės pristatymo sistemos.

Numatyta, kad automatinė baudų išrašymo sistema turi veikti jau 2020-ųjų pradžioje, todėl jau dabar ji bandoma, diegiamos papildomos funkcijos.

„Procesų automatizavimo darbai įpusėję – testuojama sukurta universali sąsaja pažeidimų duomenims gauti, dabar kuriama programinė įranga jiems apdoroti Administracinių nusižengimų registre“, – sakė specialistė.

Fiksuos viską

Anot A. Pupkovienės, vos pradėjusi veikti sistema, gebės skirti baudas už greičio viršijimą, draudžiamo šviesoforo signalo nesilaikymą, važiavimą A juosta, negaliojantį civilinės atsakomybės draudimą, pasibaigusį techninės apžiūros galiojimą, viršsvorį ir kitus specifinius nusižengimus. Ateityje specialistai planuoja plėsti nusižengimų, kurių registravimas ir procesinių dokumentų formavimas vys automatiniu būdu, sąrašą.

Visgi pareigūnų įsikišimo visiškai išvengti nepavyks. Mat pareigūnų pagalbos gali prireikti tada, kai baudos išrašymui trūks duomenų, prastai matysis valstybinis automobilio numeris ar tais atvejais, kai nusižengimą padarys ne automobilio savininkas – tik pareigūnas galės skirti baudą kitam asmeniui.

Pokyčiai – jau sausio 1 dieną

Paklausta, ar sistema jau sausio 1-ąją galės pradėti veikti visu pajėgumu, specialistė teigė, kad toks yra planas ir tikimasi, kad trukdžių neatsiras. Automatizuotų procesų skaičius, kuriuo matuojamas sistemos pajėgumas, anot specialistės, priklausys nuo to, kiek įrenginių gebės perduoti informaciją automatiniu būdu.

Nusižengimai, už kuriuos planuojama baudas bus skirti automatiškai:

  • Vandens apsaugos reikalavimų pažeidimas;
  • Transporto priemonių važiavimo ar stovėjimo pažeidimai;
  • Lankymąsi miške reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimas;
  • Neteisėtas važiavimas per žolinę dangą, miško paklotę ar vandens telkinių ledu motorinėmis transporto priemonėmis;
  • Transporto priemonių dalyvavimo viešajame eisme reikalavimų pažeidimas;
  • Transporto priemonių, kurios nustatyta tvarka neįregistruotos ar neperregistruotos arba be privalomosios techninės apžiūros, vairavimas;
  • Nustatyto greičio viršijimas;
  • Kelio ženklų, žmonių vežimo reikalavimų nesilaikymas ar kitas Kelių eismo taisyklių pažeidimas;
  • Vietinės rinkliavos už naudojimąsi savivaldybių tarybų nustatytomis vietomis automobiliams statyti nuostatuose nustatytos vietinės rinkliavos mokėjimo tvarkos pažeidimas;
  • Pavojingas ir chuliganiškas vairavimas, Kelių eismo taisyklėse nustatyto draudimo lenkti ar įvažiuoti į priešpriešinio eismo juostą pažeidimas;
  • Važiavimo per geležinkelio pervažas taisyklių pažeidimas;
  • Naudojimosi saugos diržais, vaikų ūgiui ir svoriui pritaikytomis atitinkamos grupės sėdynėmis, motociklininko šalmais tvarkos pažeidimas;
  • Eismo saugumo reikalavimų automobilių keliuose pažeidimas;
  • Transporto priemonių savininkams ar valdytojams nustatyto mokesčio už naudojimąsi keliais nesumokėjimas.