Problemos, susijusios su Lietuvos keliuose jau įrengtais, bet dar neveikiančiais vidutinio greičio matuokliais gali kilti tiek vairuotojams, tiek ir policijos pareigūnams. Kadangi šie greičio matuokliai fiksuoja visus be išimties pro juos pravažiuojančius automobilius, net ir menkiausias greičio viršijimas teisiškai turėtų būti traktuojamas kaip Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimas.

Tai reiškia, kad policijos pareigūnai turės siųsti perspėjimus net ir tiems vairuotojams, kurie, pritaikius paklaidą, greitį viršys 1 km/val. Jiems mokėti baudos nereikės, tačiau gavus įspėjimą bus privaloma atvykti į Lietuvos kelių policiją pažeidimo nagrinėjimui. Viso to būtų galima išvengti, tačiau reikalingi procedūriniai pakeitimai, kurių šiuo metu nėra.

Lietuvos kelių direkcijos Saugaus eismo ir aplinkos apsaugos skyriaus patarėja Eglė Nemanytė teigia, kad yra tolerancijos ribos, kurias nustato kelių policija, o pasaulinė praktika tokia, kad riba yra 1–2 km/val., todėl už tokį pažeidimą vairuotojai perspėjimo negaus.

Tačiau advokatas Valdemaras Bužinskas su tuo nesutinka.

Kelių eismo taisyklėse tolerancijos ribų nėra. Administracinių teisės pažeidimų kodekse jos taip pat nėra“, – LRT TELEVIZIJOS laidoje „Laba diena, Lietuva“ teigia V. Bužinskas.

Todėl teoriškai tai reiškia, kad net ir 1 km/val. greičio viršijimas turėtų būti traktuojamas kaip KET pažeidimas, už kurį numatyta ne bauda, o įspėjimas. Policija kiekvieną tokį atvejį turi nagrinėti individualiai ir pažeidėją pasikviesti į pažeidimo nagrinėjimo procedūrą, nes pagal šiuo metu galiojančią tvarką taikyti kompleksinį sprendimą, kad tokius nusižengimus teisiškai pripažintų mažareikšmiais, nėra.

„Policija turėtų teisę laikyti, kad toks pažeidimas yra mažareikšmis ir nuobaudos – įspėjimo – neskirti. Bet toks nutarimas ir turėtų būti priimtas pačios policijos“, – tik tokį teisinį sprendimo būdą mato advokatas.

Bandymų metu užfiksuoti skaičiai stulbina

Šiuo metu sektoriniai vidutinio greičio matuokliai dar neveikia, tačiau kai kurie jų yra įjungti bandomuoju režimu.

„Dabar Lietuvoje yra 25 ruožai. Prie visų jų stovi po du kelio ženklus, perspėjančius apie greičio matavimo įrangą. Vienas ženklas ruožo pradžioje, kitas – pabaigoje. Kiek jų veikia šiuo metu, pasakyti tiksliai negaliu, nes atliekama metrologinė patikra ir baudos neskaičiuojamos.

Dabar sistema fiksuoja daug pažeidėjų. Tarkim, balandį, jei sistema veiktų, būtų nubausta daugiau nei 53 tūkst. vairuotojų. Kiek iš jų gautų įspėjimus, duomenų neturiu, nes išskirti šią grupę techniškai sudėtinga. Tačiau akivaizdu, kad skaičiai yra dideli“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Laba diena, Lietuva“ teigia E. Nemanytė.

Kalbant apie tai, kodėl vidutinio greičio matuokliai dar neveikia, E. Nemanytė pasakoja, kad šiuo metu vyksta sudėtinga metrologinė patikra. Lietuva yra pirmoji iš Baltijos šalių, kuri diegia tokią sistemą, todėl trūksta praktikos. Nepaisant to, prognozuojama, kad sistema pradės veikti jau šių metų birželį.