Įprasta manyti, kad elektra varomi komerciniai automobiliai geriausiai pritaikyti naudoti mieste. Taip yra dėl riboto įveikiamo atstumo, nes, kitaip nei asmeninės paskirties modeliuose, krovininiuose furgonuose didelės talpos baterijas vengiama montuoti dėl svorio apribojimų. Su talpesne baterija komercinis automobilis galėtų nukakti toliau, tačiau sumažėjęs krovumas – didžiulis trūkumas.

Dėl šios priežasties, o kartu ir pastebimai patrauklesnės kainos ilgą laiką populiariausi buvo didieji furgonai su iš pažiūros juokingos talpos baterijomis. „Volkswagen E-Crafter“ ir „Mercedes-Benz e-Sprinter“ montuojamos 35 kWh talpos baterijos yra geri tokio transporto sektoriui būdingo pragmatiškumo pavyzdžiai.

Dar kukliau atrodo „Renault Master e-Tech“ su 33 kWh talpos baterija. Pastarojo modelio krovumas siekia 1 100 kg, o nuvažiuojamas atstumas – vos 120 km.

Situaciją rinkoje pakeisti žada „Iveco eDaily“, kurio konstrukcijai būdingas modulinis baterijų komplektavimas, ir važiavimo nuotoliu išsiskiriantis naujasis „Ford E-Transit“. Pastarajame modelyje montuojama neįprastai lengva 68 kWh talpos baterija užtikrina iki 305 km nuvažiuojamą atstumą ir tuo pat metu leidžia versijoje su 198 kW elektros motoru vežti iki 1,6 tonos sveriantį krovinį. Užsienio apžvalgininkai jau dabar „E-Transit“ vadina vienu svarbiausių 2022 metų komercinių automobilių.

Elektra varomas Ford E-Transit. Gamintojo nuotr.

Įkrovos turi užtekti visam dienos maršrutui

Įmonės „Baltic Logistic Solutions“ transporto vadovas Baltijos šalims Viktoras Šinkariovas pasakoja, jog elektrinio komercinio transporto eksploatavimo specifiką suprantantys gamintojai pristato unikalius sprendimus. Tarkime, neseniai rinkoje debiutavęs „Ford E-Transit“ išsiskiria sparčiuoju įkrovimu, o „Iveco eDaily“ – galimybe montuoti vieną, dvi arba tris baterijas.

„Lankstumas versle – labai vertingas dalykas, todėl galimybė montuojant daugiau celių gauti talpesnę bateriją yra itin naudinga. Reikia tikėtis, kad ateityje panašų komplektavimą rinksis dauguma gamintojų. Papildomas privalumas – tobulėjant technologijoms atsirandanti galimybė pakeisti bateriją į naujesnę“, – lūkesčius įvardijo pašnekovas.

V. Šinkariovo teigimu, svarbiausiu elektrinių furgonų techniniu parametru išlieka nuvažiuojamas atstumas. Didžiųjų furgonų rinkoje su naujuoju „Mercedes-Benz e-Sprinter“ buvo siejami dideli lūkesčiai, tačiau net ir šio modelio versija su 47 kWh naudingosios talpos baterijoje sukaupta energija įveikia tik 168 km nuotolį.

„Iveco“ skelbia, kad nepapildęs energijos atsargų „eDaily“ galės nuvažiuoti iki 400 km, tačiau šio modelio dar teks palaukti. Iš šiuo metu rinkoje siūlomų elektrinių furgonų išsiskiria viena įkrova daugiau nei 300 km nuriedantis „Ford E-Transit“.

Elektra varomas Ford E-Transit. Gamintojo nuotr.

„Elektra varomo komercinio transporto paklausa jau dabar yra ganėtinai didelė. Tuo ypač domisi tarptautinės įmonės, kurios savo partneriams ir klientams yra įsipareigojusios mažinti taršą. Nuvažiuojamas atstumas svarbus visiems – papildomai neįkrautas automobilis turi įveikti visą suplanuotą dienos maršrutą“, – dėsto komercinio transporto ekspertas.

V. Šinkariovas priduria, kad įvairiems sektoriams taip pat svarbu, kaip energija perduodama lengvojo komercinio automobilio kėbule montuojamai įrangai. Šaldymo sistemos, keltuvai ir įvairūs jėgos mechanizmai naudoja tą pačią baterijoje sukauptą energiją, todėl įveikiamas atstumas susitraukia. Tokios bendrovės žvalgosi tik į talpiausias baterijas turinčius automobilius, nors ir to ne visuomet pakanka.

„Patys gamintojai kol kas negali tiksliai atsakyti, ar intensyviai naudojant papildomą įrangą galima išsaugoti ir racionalų nuvažiuojamą atstumą. Nenuostabu, kad elektrinius furgonus daugiausia perka papildomos įrangos nenaudojančios įmonės – pašto ir siuntų specialistai“, – komentuoja ekspertas.

Elektra varomas Ford E-Transit. Gamintojo nuotr.

Su talpiomis baterijomis daug nepavežtų

Didžiosios siuntų pristatymo bendrovės pereina prie elektra varomo transporto, tačiau iki šiol susiduria su problema, kai, planuojant maršrutą su 80 sustojimų, reikia numatyti ir baterijos įkrovimo vietą bei laiką. Jų darbą pastebimai gali palengvinti tokie naujos kartos modeliai kaip „Ford E-Transit“.

Didžiausioje segmente montuojamoje 68 kWh talpos baterijoje sukauptos energijos daugeliu atvejų turėtų užtekti visai dienai. Svarbus šio modelio privalumas yra ir galimybė įkrauti bateriją iki 115 kW galia. Be to, įsidiegus „Ford Pro E-Telematics“ įrangą, galima patogiai planuoti visos dienos maršrutus remiantis tikslia įkrovimo laiko ir vietų informacija.

V. Šinkariovo manymu, bendrovės „Volkswagen“ ir „Mercedes-Benz“ vos 35 kWh talpos baterijas savo modeliuose montuoja siekdamos išsaugoti maksimalų krovumą. Standartinės ličio jonų baterijos nėra lengvos, o didžiausias transporto priemonės svoris ribotas, todėl tenka leistis į kompromisus. „Ford“ rinkoje debiutavo vėliau, tačiau apgalvoję daugiau galimybių – jų sukurta lengvesnė baterija leido išlaikyti maksimalų krovumą.

Elektra varomas Ford E-Transit. Gamintojo nuotr.

„Matematika paprasta – montuojant pernelyg sunkias baterijas komerciniai modeliai tampa nekonkurencingi, todėl tai daryti nėra labai prasminga. Atskirais atvejais siūlomos skirtingos talpos baterijos, bet realybėje pirkėjas priverstas rinktis tarp didesnio nuvažiuojamo atstumo ir galimybės vežti sunkesnius krovinius“, – pastebi pašnekovas.

V. Šinkariovas pažymi, kad, net ir žvelgiant į vidaus degimo varikliais varomų furgonų pasiūlą, „Ford E-Transit“ užtikrinamas 1,6 tonos krovumas yra arti maksimalaus B kategorijos reikalavimus dar atitinkančio parametro, kuris siekia 2 tonas. Svarbu ir tai, kokį atstumą galima nuvažiuoti pasikrovus sunkiausią leidžiamą krovinį. JAV gamintojas skelbia, jog tokiu atveju „E-Transit“ viena įkrova vis tiek gali įveikti maždaug 200 km atstumą.

Komplektuoja atsižvelgdami į vairuotojų poreikius

Svarbiausios saugumo sistemos komerciniuose automobiliuose tampa privalomos pagal Europos Komisijos reikalavimus. Greta išmaniosios greičio palaikymo įrangos, galinio vaizdo kameros ar vairuotojo nuovargio stebėjimo sistemos, kurios turi būti visuose lengvuosiuose automobiliuose, komerciniuose modeliuose greitai taps privalomas eismo juostų palaikymas ir avarinis stabdymas. Tam besiruošiantys gamintojai šias sistemas diegia jau dabar.

V. Šinkariovas pažymi, kad dėl tokio reglamentavo paprasčiau pasirinkti automobilio komplektaciją. Žinodamos, kad furgone bus visos svarbiausios saugumo sistemos, įmonės daugiau dėmesio skiria komforto įrangai. Vairuotojų trūkumas vis dar skaudžiai juntamas, todėl labiausiai atsižvelgiama į jų poreikius.

„Naujus automobilius perkančios įmonės daugiausia dėmesio skiria vairuotojo vietos patogumui, nes tai vienas iš būdų privilioti darbuotojų. Todėl dažnai pasirenkamas automatinis oro kondicionierius, geriausia laisvų rankų įranga ir kiti kasdienį naudojimąsi automobiliu palengvinantys priedai“, – komentuoja komercinio transporto ekspertas.

LED žibintai arba beraktis užvedimas taip pat pamažu tampa privalomais komercinio automobilio atributais, o kitą papildomą įrangą įmonės renkasi pagal savo poreikius. Didžiuosiuose furgonuose diegiamų naujų technologijų pasiūla išties gausi: „Mercedes-Benz“ montuojamos 360 laipsnių vaizdo kameros, „Iveco eDaily“ modelyje – „TomTom“ navigacija, o „Ford E-Transit“ diegiama vairuotojų darbą paspartinanti „Delivery Assist“ sistema. Pastaroji technologija aktyvuojama kiekvieną kartą pasirinkus transmisijos parkavimo padėtį: įjungiamas avarinis signalas, uždaromi visi langai, o vairuotojui išlipus automatiškai užrakinamos durys.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją