Atviro krovinių skyriaus ir nuo jo atskirto salono koncepcija visuomet buvo artimesnė JAV vairuotojams. Neatsitiktinai būtent šios šalies rinkoje pikapų pasiūla visuomet buvo didžiausia, įskaitant ir nebūtinai labai praktiškus, tačiau itin dinamiškus modelius, kaip antai „Ford F-150 Raptor“, „Chevrolet Silverado ZR2“ ar „Ram 1500 TRX“.

Europoje pikapai iki šiol laikomi, visų pirma, komerciniais automobiliais. Dažniausiai juos renkasi statybos bendrovės, ūkininkai, elektros tinklus ir įvairaus tipo komunikacijas prižiūrinčios įmonės. Pasiūla niekuomet nebuvo labai gausi ir apsiribojo dažniausiai šmėžavusiais „Mitsubishi L200“, „Volkswagen Amarok“, „Toyota Hilux“ ar „Nissan Navara“.

Rinką kiek pagyvino „Ford“ koncernas, 2011 metais Senajame žemyne pristatęs naują plačiai žinomo „Ranger“ modelio kartą, sukurtą naudojant kodiniu pavadinimu T6 žymimą gamintojo platformą. Dar po ketverių metų pasirodė atnaujinta jo versija, o 2019-aisiais – ir pirmoji aktyvaus laisvalaikio mėgėjus patraukusi, moderni bei sportiška šio pikapo versija „Raptor“.

Ford Ranger Raptor

Joje montuojamas 2 litrų dyzelinis variklis išvystė 213 AG galią bei 500 Nm ir galbūt nebuvo toks griausmingas kaip amerikietiškojo „F-150 Raptor“, tačiau automobilis net ir bekelėje galėjo pasiekti iki 170 km/val. greitį. Taip pat tai buvo ganėtinai praktiškas modelis, galėjęs tempti iki 2,5 tonos sveriančią priekabą.

Lyginant su standartiniu modeliu, svarbiausi konstrukcijos pokyčiai buvo iš pagrindų perdaryta pakaba. Gale įrengus naujas jungiamąsias svirtis, „Ford“ inžinieriams teko keisti ir automobilio kėbulą – jis tapo net 150 mm platesnis.

Siekiant užtikrinti didesnę pakabos eigą, „Ranger Raptor“ taip pat buvo sumontuoti nauji dvigubi „Fox“ amortizatoriai ir ilgesnės pakabos svirtys, dėl kurių bendras automobilio aukštis padidėjo 56 mm. Važiuojant bekele variklio skyrių saugojo 2,3 mm storio plieninis skydas.

Šiemet dienos šviesą išvydo naujausios „Ranger Raptor“ kartos modelis, kurį netrukus bus galima pamatyti ir Lietuvoje. Tarp šio pikapo skiriamųjų bruožų – gerokai didesnis dėmesys salono komfortui, išplėstas vairuotojo pagalbinių sistemų paketas ir 3 litrų darbinio tūrio V6 benzininis variklis, kurio 288 AG galia bei 491 Nm sukimo momentas visiems ratams perduodami per 10 laipsnių automatinę pavarų dėžę.

Ford Ranger Raptor

Prioritetai – krovumas ir patikimumas

Automobilių pakabų inžinierius Domas Zinkevičius pažymi, kad daugelio standartinių pikapų konstrukcija yra labai panaši. Priekyje dažniausiai montuojamos dvigubos trikampės svirtys. Tai laiko patikrintas sprendimas, kuriam kol kas nebuvo rasta geresnių alternatyvų. Vertinant automobilio konstrukciją, tai daroma, visų pirma, siekiant lengviau kontroliuoti kėbulo svyravimus.

„Priekyje montuojant vientisą tiltą, smarkiai suprastėja valdymo savybės. Su dvigubomis trikampėmis svirtimis galima išgauti daug geresnes charakteristikas. Pastaraisiais metais tai tapo standartiniu sprendimu, taikomu daugelyje vidutinio dydžio visureigių ir pikapų“, – aiškina specialistas.

Įprastai pikapai priskiriami prie komercinės paskirties automobilių. Neatsitiktinai dauguma tokių modelių yra pritaikyti didesniam svoriui vežti. Tam gale montuojamos lingės, o prie jų tvirtinamas vientisas tiltas.

Ford Ranger Raptor

D. Zinkevičiaus teigimu, tokia paprasta konstrukcija užtikrina maksimalų krovumą ir patikimumą. Lingės taip pat atstoja pakabos svirtis, todėl reikia mažiau detalių.

Tiesa, lingės turi ir trūkumų – naudojant mažesnio standumo komplektus, nepakrautas automobilis gali būti ne toks stabilus. Taip pat montuojant minkštesnes linges apribojamos galimybės pakrauti sunkesnį krovinį. Toks sprendimas taikomas, pavyzdžiui, „Volkswagen Caddy“ furgonuose, kurių krovumas yra menkesnis, todėl, siekiant pagerinti važiavimo komfortą, naudojamos ne tokios standžios lingės.

„Daugelio pikapų galinė pakaba yra labai kieta. Važiuojant geresniais asfaltuotais keliais, tai nėra ypač juntama, bet, liuoksint per duobes, neigiamai pasireiškia lingių savybės, leidžiančios užtikrinti krovumą. Kadangi, priklausomai nuo suspaudimo, jų standumas tolygiai didėja, įveikiant didesnius nelygumus daug judantis sunkus galinis tiltas pastebimai sumažina komfortą“, – dėsto V. Zinkevičius.

Domas Zinkevičius

Paskirtį atitinkanti konstrukcija

Pikapų konstrukcijoje vengiama sudėtingų inžinerinių sprendimų ir tai daroma daugiausia siekiant padidinti patikimumą. Nuo 2014-ųjų gaminamas „Nissan Navara“ modelis išsiskyrė komfortu, tačiau gale montuojama daugiasvirtė pakaba eksploatuojant automobilį sudėtingomis sąlygomis lūžo dažniau nei kitų modelių.

Anot pakabų specialisto D. Zinkevičiaus, tai yra geras pavyzdys, kodėl pasirenkamos iš pažiūros archajiškos priemonės. Daugeliu atveju pagrindinis prioritetas yra ne vairuotojo komfortas, o automobilio patikimumas.

„Tai labai geras pavyzdys, o paaiškinimas visai paprastas: daugiasvirtę pakabą sudaro daugiau detalių, kurių kiekviena potencialiai gali lūžti. Visos pakabos dalys dėvisi, todėl natūralu, kad automobilį reikia kruopščiau prižiūrėti. Svarbu ir tai, kad su tokia pakaba krovumas taip pat bus šiek tiek mažesnis, o gaunamas rezultatas – dažnesni gedimai“, – komentuoja inžinierius.

Pikapas

Pasak pašnekovo, nepriklausomai nuo konstrukcijos, net ir paties tvirčiausio pikapo nereikėtų perkrauti. Taip pat nevertėtų puoselėti lūkesčių, kad atliekant techninę priežiūrą pakabos detalių neteks keisti neribotą laiką.

Vis dėlto, ne tik darbinei veiklai, bet ir aktyviam laisvalaikiui skirtų pikapų pakabos konstrukcija yra kiek kitokia. „Ford Ranger Raptor“ gale atsisakyta lingių – vietoje jų montuojamos spyruoklės.

Galinis tiltas prie kėbulo jungiamas naudojant papildomas svirtis. D. Zinkevičius pažymi, jog tokia patobulinta galinė pakaba išsiskiria ganėtinai didele 290 mm eiga (priekyje – 236 mm). Pastaroji charakteristika leidžia šiam modeliui greitai važiuoti ir per didesnius nelygumus.

„Papildomos svirtys taip pat pagerina valdymo savybes, todėl šis modelis yra gerokai paklusnesnis riedant didesniu greičiu užmiestyje. Tiesa, reikia pažymėti, kad dėl komfortiškesnio važiavimo bekele „Raptor“ montuojama ganėtinai minkšta pakaba, todėl ant asfalto dangos tai vis tiek nėra pats klusniausias modelis“, – aiškina pakabų ekspertas.

Ford Ranger Raptor

Sukibimą užtikrinantys amortizatoriai

Į standartinę „Ford Ranger Raptor“ komplektaciją taip pat įeina kintamų charakteristikų „Fox“ amortizatoriai. Nors ir gerokai pažangesni, tačiau veikimo principu labai panašūs amortizatoriai montuojami ir lenktyniniuose ralio reidų bei klasikinio ralio automobiliuose.

Pagrindinė jų savybė – priklausomai nuo eigos kintanti amortizavimo jėga (nelygumų slopinimo standumas). Žvelgiant į Europos pikapų rinką, šie amortizatoriai dar montuojami ir brangiausiose „Jeep Gladiator“ versijose.

„Tokie amortizatoriai naudojami siekiant užtikrinti, kad po didesnio šuolio pakaba sugertų visą smūgį ir automobilis neatšoktų lyg kamuolys. Norint patobulinti standartinį modelį taip, kad jis važiuotų tarsi „Ranger Raptor“, ir perkant detales iš perdarymo specialistų, tokia pakaba atsieitų bent 6 tūkst. eurų“, – šio patobulinimo išskirtinumą apibrėžia pašnekovas.

D. Zinkevičius juokauja, kad nors Lietuvoje nėra dykumų, kuriuose galima būtų iki galo išnaudoti „Ford Ranger Raptor“ ar „Jeep Gladiator“ galimybes, gerosios tokių modelių pakabos savybės atsiskleidžia ir dardant duobėtais miško keliukais. Anot inžinieriaus, šis pikapas tokiomis sąlygomis gali nustebinti ne vieną iš panašaus modelio persėdusį vairuotoją.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją