Kol kas statistika nedžiugina – Lietuvos automobilių parke elektromobilių skaičius sudaro tik 0,4 proc. visų transporto priemonių. Tiesa, ekspertai teigia, kad potencialo šiam skaičiui didėti yra pakankamai, mat susidomėjimas šiais automobiliais auga, o ir įperkamumo indeksas, anot SEB banko skaičiavimų, lyginant su praėjusiais metais – padidėjo.

Auga ne tik elektromobilių pasiūla, bet ir paklausa

SEB banko Baltijos šalių lizingo vadovas Saulius Mickus teigė, kad pasaulis keičiasi gyventojus vis labiau priversdamas susimąstyti ar nuosavas automobilis iš tiesų yra būtinas. Per pasatruosius metus automobilių kainos kilo dešimtimis procentų, o ateityje jų augimas turėtų būti dar didesnis. Anot jo, dabar vidutinė perkamo naujo automobilio kaina yra 30 tūkst. eurų, tad gali būti, jog po 10 metų tokios pat klasės automobilis kainuos 60 tūkst. eurų.

„Dėl kainų augimo, dėl technologijų, reguliacijos, metalo brangimo, baudų, kurias gamintojai turi mokėti ir visų kitų veiksnių automobilių kaina kils, o tai reiškia, kad ne kiekvienas galės įsigyti automobilį, o tai skatins rinktis alternatyvas, dėl ko ir automobilių skaičius gatvėse ims mažėti“, – įžvalgomis dalijosi S. Mickus.

S. Mickus teigė, kad SEB bankas atliko apklausą, kurios metu gyventojų buvo klausiama, kodėl jie nesvarsto įsigyti elektromobilio. Atsakymai buvo gana nuspėjami. Daugiausia apklaustųjų teigė, kad juos nuo elektromobilio įsigijimo atbaido didesnė jų kaina. Nemaža dalis apklaustųjų teigė, kad tokio sprendimo nepriima dėl vis dar nepakankamo elektromobilių viena įkrova įveikiamo atstumo bei per mažo įkrovimo stotelių tinklo. Mažesnė dalis apklaustųjų teigė, kad nuo tokio pasirinkimo susilaiko dėl per mažų kitų naudų.

Lietuvos elektromobilių įperkamumo indekso pristatymas

Tiesa, statistikos duomenys rodo, kad gyventojų susidomėjimas elektriniais automobiliais palaipsniui vis didėja. Mat „Regitros“ duomenimis, vien pirmą šių metų pusmetį buvo užregistruoti 586 nauji elektromobiliai – beveik tris kartus daugiau negu tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, kai užregistruota 210 tokių transporto priemonių. Anot SEB ekspertų, tai rodo, kad pokyčiai jau prasidėjo, tačiau jiems įsibėgėti gali prireikti dar kelerių metų, kol Vakarų Europoje susiformuos antrinė elektromobilių rinka.

Vykdytos apklausos dalyviai taip pat išskyrė savybes, kokios yra svarbiausios renkantis elektromobilį:

  • Kaina 97 proc.
  • Mažos eksploatacijos sąnaudos 96 proc.
  • Saugumas 94 proc.
  • Automobilio gamintojas, dizainas 75 proc.
  • Ekologiškumas 74 proc.

Svarbu išlaikyti teikiamas naudas

SEB atstovas teigė, kad įvairios naudos yra svarbios vairuotojams bei juos skatina rinktis elektromobilius, todėl svarbu, kad bent jau kol kas ateityje jų nemažėtų. Tiesa, realybė kiek kitokia – Vilniaus miesto savivaldybė mieste ėmė mažinti A juostų skaičių, kuriomis galėtų naudotis ir elektromobiliai, o taip pat valstybinės reikšmės keliuose įkrovimo stotelėmis nemokamai naudotis vairuotojai galės tik iki 2023-ųjų.

S. Mickus teigė, kad tokie pokyčiai turi neigiamos įtakos elektromobilių paklausai, tačiau anot jo, skiriama parama įsigyjant elektromobilį – reikšminga paskata padedanti išlaikyti susidomėjimo augimą, mat statistika rodo, kad dabar kas antras įsigytas elektromobilis buvo pirktas pasinaudojant valstybės parama.

Lietuvos elektromobilių įperkamumo indekso pristatymas

Statistika rodo teigiamus pokyčius

Anot SEB banko atstovo, elektromobilių įsigijimo tempas vis labiau spartėja, o didėjanti pasiūla gyventojams suteikia daugiau galimybių pasirinkti modelį ne tik pagal kišenę, tačiau ir pagal poreikius.

Skaičiuodami elektromobilio įperkmumo indeksą SEB banko atstovai nurodė, kokios vertės automobilį gali įsigyti vienas asmuo arba šeima, sudarę lizingo sutartį. Anot S. Mickaus, vidutinį darbo užmokestį gaunančio ir kitų finansinių įsipareigojimų neturinčio Lietuvos gyventojo lizingu įperkamo automobilio vertė per metus padidėjo 1 700 eurų ir pasiekė 16,2 tūkst. eurų (mėnesio lizingo įmoka – 264 eurai). Dviejų asmenų šeima šiemet lizingu galėtų įsigyti 32 tūkst. eurų vertės automobilį (mėnesio lizingo įmoka – 520 eurų). Tai 3 000 eurų daugiau negu prieš metus.

„Augant įperkamų elektromobilių vertei ir jų pasiūlai, Lietuvos gyventojai vis dažniau svarsto galimybę įsigyti elektra varomą automobilį. Tai patvirtina ir SEB banko statistika: lizingu įsigyjamų elektromobilių skaičius per pastaruosius metus padidėjo pustrečio karto, panašiu tempu auga ir Lietuvos elektromobilių rinka“, – komentavo S. Mickus.

Tiesa, SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas atkreipė dėmesį, kad dabartinė situacija ekonomikoje gali atnešti ir ne tokių teigiamų pokyčių bei elektromobilių įsigijimo tempus pristabdyti.

„Vis dėlto automobilių kainos Lietuvoje per metus padidėjo sparčiau negu gyventojų galimybės juos įsigyti. Kartu su kylančia infliacija, brangstančiais energetiniais ištekliai ir laukiančia recesija minėtas veiksnys artimiausiais metais gali pristabdyti elektromobilių ir apskritai automobilių pardavimą“, – teigė T. Povilauskas.

Pasak jo, palyginti su praėjusiais metais, vidutinė svertinė perkamo naujo automobilio kaina padidėjo beveik trečdaliu, o įperkamo dviejų asmenų namų ūkio automobilio kaina didėjo apie 12 procentų.

Lietuvos elektromobilių įperkamumo indekso pristatymas

Elektromobiliu su elektra iš saulės važinėti pigiausia

SEB banko ekspertų atlikta analizė rodo, kad elektromobilis šiuo metu yra ir gerokai ekonomiškesnė alternatyva už benzininį automobilį.

„Atlikome analizę ir palyginome visas tokio paties modelio automobilio elektrinės ir benzininės versijos eksploatacijos sąnaudas per penkerius metus nuvažiavus 100 tūkst. kilometrų. Paaiškėjo, kad pigiausiai kainuotų važinėti elektromobiliu turint saulės elektrinę, šiek tiek brangiau – kraunant jį iš tinklo ar viešose stotelėse, o brangiausiai riedėtų benzininė versija.

Skirtumas tarp pigiausio ir brangiausio varianto eksploatacijos per penkerius metus – net 12 centų už vieną nuvažiuotą kilometrą, o mėnesio išlaidos vien tik energijai skiriasi daugiau negu tris su puse karto. Pavyzdžiui, iš saulės kraunamo elektromobilio energijos kaina mėnesiui yra 58 eurai, o važinėjant analogišku benzininiu modeliu kurui teks pakloti 211 eurų per mėnesį“, – skaičiuoja S. Mickus.

Atsirado, iš ko rinktis

SEB banko ekspertų duomenimis, tiek Vilniuje, tiek visoje Lietuvoje gyvenantis vienas asmuo vidutiniškai turėtų pasirinkimą iš kelių naujų arba bent keliolikos vienų–penkerių metų senumo EV modelių. Vidutines pajamas gaunanti šeima Lietuvoje gali įpirkti prabangesnius ir talpesnius elektromobilius, įskaitant elektrinius miesto visureigius. Jų pasirinkimas apima dešimtis naujų ir naudotų EV modelių.

Lietuvos elektromobilių įperkamumo indeksas apskaičiuotas atsižvelgus į geriausiai Lietuvoje parduodamų naujų ir naudotų automobilių duomenis bei sumą, už kurią lizingu gyventojai galėtų įsigyti automobilį. Į indeksą taip pat įskaičiuotos valstybės taikomos subsidijos (5 000 eurų perkant naują elektromobilį, 2 500 eurų – naudotą, papildoma 1 000 eurų išmoka – už sunaikintą seną automobilį, kai įsigyjama mažiau tarši transporto priemonė) elektromobiliams įsigyti.

Vieno asmens galimų įsigyti elektromobilių penketukas:

  1. Dacia Spring“ (naujas)
  2. „VW Up!” (naujas)
  3. Fiat 500“ (2022 m. ir senesnis)
  4. Škoda Citigo“ (2021 m. ar senesnis)
  5. Renault Zoe“ (2020 m. ar senesnis)

Dviejų asmenų šeimos galimų įsigyti elektromobilių penketukas:

  1. BMW i3“ (naujas)
  2. Nissan Leaf“ (naujas)
  3. „Cupra Born“ (naujas)
  4. „Dacia Spring“ (naujas)
  5. Hyundai Kona“ (naujas)

Įdomu tai, kad Lietuvoje populiariausių elektromobilių sąraše – ne tik pigiausi elektromobiliai, mat naujų elektromobilių sąraše vienas populiariausių lietuvių pasirinkimų – prabangus „Porsche Taycan“. O populiariausių naudotų elektromobilių sąraše – net keli „Tesla“ modeliai („Model 3“, „Model Y“, Model S“) bei „BMW i3“ elektromobiliai.

Tiek naujų, tiek naudotų elektromobilių rinkoje populiariausias lietuvių pasirinkimas – „Nissan Leaf“ elektromobilis, o taip pat „Hyundai“ ir „Renault“ modeliai. Tiesa, lietuvius taip pat žavi tokie nauji elektromobiliai, kaip „Škoda Enyaq iV“, Dacia Spring“, „Mazda MX-30“, „Kia Niro“ bei „Volvo XC40“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)