Nuo birželio Kelių eismo taisykles (KET) papildo keli pakeitimai, kuriuos labiausiai pastebės miestų vairuotojai. Čia galės būti įrengtos specialios gatvės dviračiams, keisis viešojo transporto eismo juostų žymėjimas ir viešojo transporto vairuotojams galės būti įrengti atskiri šviesoforai. Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas pabrėžia, kad iš esmės vairuotojams beveik niekas nepasikeis, tačiau nauji pakeitimai – puiki proga darkart pasikalbėti apie empatiją kelyje.

„Apie taisyklių pakeitimus dabar daugiausiai žino vairavimo instruktoriai, „Regitros“ darbuotojai, kelių policija, o visiems kitiems vienas ar kitas pakeitimas didelės įtakos neturės“, – sako jis.

Taip važiuoti natūralu

Vienas didžiausių naujovių – dviračių gatvės. Čia greitis ribojamas iki 30 km/val., o dviratininkus lenkti bus draudžiama. Negana to, kitaip nei likusiose gatvėse, dviratininkai neturės prievolės laikytis dešiniojo kelio krašto ir galės važinėti poromis. Kaip pastebi A. Pakėnas tose gatvėse, kur planuojami šie pakeitimai, ir taip saugus eismas turi vykti tokiu greičiu, o vairuotojai čia jau pripratę prie dviratininkų.

Foto: Susisiekimo ministerija

„Mums nereikia laukti birželio 1 dienos, kad tose gatvėse važiuoti 30 km/val. greičiu. Pavyzdžiui, M. K. Čiurlionio gatvė yra nelygi, daug stabdymo kalnelių ir pastatytų automobilių. Bent kiek patyrusiam vairuotojui čia nesinori važiuoti net 50 km/val. greičiu“, – sako jis.

Tiesa, tokios gatvės kol kas atsiras tik Vilniuje, nes kiti miestai savo gatvių skirti dviratininkams nežada. Sostinėje dviračių gatvės ženklai pirmiausiai atsiras M. K. Čiurlionio gatvėje nuo Santuokų rūmų iki Vingio parko. Taip pat prie šios gatvės prisijungiančiose Jovaro, Z. Sierakausko, K. Donelaičio, Raseinių, P. Klimo ir Krokuvos gatvėse.

Proga priminti apie save

Kaip pastebi pašnekovas, eismas dviračių gatvėse bus sezoniškas, todėl tai bus gera proga pasikalbėti apie eismo saugumą, kaip tai daroma prieš žiemą arba pavasarį, kai kalbama apie į gatves išvažiavusius motociklininkus.

„Pakalbėkime pavasarį apie santykius su kitais eismo dalyviais, kurie yra sezoniški, ir kaip juos gerbti. Taip pat ir jiems reikia priminti, ką galėjo per sezoną pamiršti. Tačiau norisi ir abipusės pagarbos. Jeigu aš kaip vairuotojas gerbiu kitus eismo dalyvius, tai noriu, kad ir dviratininkai, paspirtukininkai bei pėstieji gerbtų mane“, – svarsto A. Pakėnas.

A juostos esmės nepakeis

Nuo birželio 1 dienos keičiasi vadinamų A juostų žymėjimas ir taisyklės. Nuo šiol A juostomis galės važiuoti tik viešasis transportas. Tuo tarpu A+ ženklu pažymėtose juostose be maršrutinio transporto, galės važiuoti dviračiai, mopedai ir lengvieji keturračiai bei automobiliai, pažymėti skiriamuoju ženklu „Neįgalusis“. Toliau išlieka papildomas žymėjimas ir kitiems eismo dalyviams dėl važiavimo A+ juosta. Jei tai leidžia ženklai, šiomis juostomis galės naudotis motociklai, lengvieji taksi automobiliai, taip pat automobiliai, kuriuose važiuoja 4 ir daugiau eismo dalyvių bei elektromobiliai.

Foto: Susisiekimo ministerija

„Vertinčiau tai labiau kaip administracinį pakeitimą, nes man kaip vairuotojui tai daug nekeičia. Viskas priklausys nuo to, kokiam transportui ir kur atitinkama savivaldybė leis važiuoti. Kaip ta juosta bus žymima yra tik susitarimo reikalas ir iš esmės situacijos eisme nekeičia“, – savo įžvalgomis dalijasi ekspertas.

Tai ne vienintelis pakeitimas A juostose. Naujai įsigaliosiončiose KET, numatyti atskiri, tik maršrutiniam transportui skirti šviesoforo signalai. Jie leistų anksčiau įvažiuoti į sankryžas arba judėti viešajam transportui, kai trajektorija nesikerta su kitų eismo dalyvių. Tiesa, artimiausiu metu lietuviai tokio šviesoforo nepamatys. Kol kas apie tokią galimybę svarsto tik Klaipėdos savivaldybė, tačiau planuose datos dar nėra.

Pakėnas nuogąstauja, kad dėl vieno dalyko šiuose šviesoforuose gali kilti sumaišties.

„S ir brūkšnelis yra visiškai nauji ženklai ir įprasto transporto vairuotojui bus lengva suvokti, kad tai ne jam. Tačiau rodyklė į viršų yra pažįstamas ženklas ir vairuotojai gali painioti su savo signalu. Ji įrengta apačioje, kaip ir įprastame šviesofore, todėl ar nebus vairuotojų, kurie pajudės pagal jį, nepaisant to, kad ženklas ne žalias, o baltas“, – aiškina jis.