Vilniaus savivaldybės duomenimis, iki 20 proc. automobilių, kurie stovi kiemuose yra nenaudojami. Kartais jie net negali būti naudojami, nes neturi langų, ratų ar netgi variklio. Ir yra laikomi kaip daiktai nenaudojami, o ne transporto priemonės“, – kalbėjo Seimo narys Mykolas Majauskas.

Pasak jo, siūlomas Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) 603 straipsnio pakeitimas suteiktų teisę savivaldybei patraukti tokius automobilius, kitaip tariant, savivaldybė arba perimtų, arba pasidalintų funkcijomis su policija.

„Tai leistų efektyviau teikti viešąsias paslaugas, tokias, kaip šiukšlių išvežimas, taip pat palengvintų privažiavimą specialiųjų tarnybų automobiliams, nes matėme ne vieną situaciją, kai greitosios pagalbos ar ugniagesių automobiliai negali į daugiabučio kiemą patekti“, – komentavo Seimo narys.

Pasak jo, iki šiol ši pareiga patraukti nenaudojamą automobilį tekdavo jo savininkui, o jeigu jis veiksmų nesiima, įsikiša policija. Tačiau, kaip pastebėjo M. Majauskas, policija užsiėmusi „rimtais reikalais, rimtais darbais“. Dėl šios priežasties siūloma suteikti teisę patraukti automobilį savivaldybei – tokia tvarka galioja daugelyje Europos šalių.

Prasidėjus balsavimui, už pasiūlymą balsavo 118 Seimo narių, iš kurių 114 pataisoms pritarė.

Siūlo didinti ir baudas

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovo Vladimiro Jankoit teigimu, ir dabar už be priežiūros paliktos transporto priemonės laikymą viešose erdvėse taikoma administracinė atsakomybė, tačiau ji nepadeda išspręsti jau daug metų egzistuojančios problemos.

„Naujos įstatymo nuostatos leis lengviau išgabenti eksploatuoti netinkamus automobilius iš bendro naudojimo vietų, bet iš esmės problemų neišspręs, nes kova ir toliau bus vykdoma su pasekmėmis. Kai transporto priemonė neeksploatuojama ir neišregistruojama nustatyta tvarka, reikėtų ekonomines sankcijas savininkams taikyti automatiškai – tai paskatintų savininkus nelaikyti nenaudojamų transporto priemonių bendro naudojimo vietose“, – sako V. Jankoit.

Kieme sandėliuojami nenaudojami automobiliai/ Pranešk apie skriaudžiamą gamtą nuotr.

Pasak jo, kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Estijoje nėra neapdraustų automobilių, nes už tokias transporto priemones kiekvieną dieną skaičiuojama draudimo įmoka. Draudimas užtikrina, kad automobilis yra eksploatuojamas, o jei ne – tuomet sunaikinamas.

„Asociacija kasmet gauna apie 2 tūkst. gyventojų pranešimų apie bendro naudojimo vietose (gatvėse, daugiabučių gyvenamųjų namų kiemuose ar pakelėse) paliktas eksploatuoti netinkamas transporto priemones. Administracinė atsakomybė neatbaido neatsakingų transporto priemonių savininkų nuo pažeidimų, nes pranešimų skaičius iš gyventojų nemažėja“, – tikina V. Jankoit.

Kartu su Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisomis Seimas numato priimti ir Administracinių nusižengimų kodekso pataisas, kurios taip pat įsigaliotų nuo kitų metų sausio. Pagal jas už pažeidimą pirmą kartą automobilio savininkas gautų įspėjimą, o už pakartotinį nusižengimą būtų baudžiamas nuo 140 iki 300 eurų bauda arba transporto priemonė būtų konfiskuojama.

Šio metu Administracinių nusižengimų kodeksas numato, kad už neeksploatuojamos ir be priežiūros paliktos transporto priemonės laikymą bendro naudojimo vietose gyventojui gresia bauda arba automobilio konfiskavimas. Už pirmą kartą padarytą pažeidimą numatyta bauda siekia nuo 70 iki 140 eurų, o už antrąkart – iki 300 eurų bauda su (arba be) automobilio konfiskavimu.

Kur atiduoti seną automobilį

Pagal Lietuvos teisės aktus eksploatuoti netinkamos transporto priemonės ir jų dalys turi būti perduotos tik atliekų tvarkytojams, turintiems teisę užsiimti tokių transporto priemonių surinkimu ir tvarkymu. Seni automobiliai taip pat gali būti pristatyti į transporto priemonių gamintojų ir importuotojų įsteigtas eksploatuoti netinkamų transporto priemonių priėmimo vietas. Gyventojams draudžiama patiems užsiimti senų automobilių ardymo veikla neturint tam tinkamų leidimų.

Pažymėtina, kad pridavus seną taršų (M1 klasės) automobilį ir gavus sunaikinimo pažymėjimą (išregistravus iš Lietuvos kelių transporto priemonių registro), galima bus kreiptis į Aplinkos projektų valdymo agentūrą (APVA) dėl 1 000 eurų kompensacinės išmokos įsigijus mažiau taršią judumo priemonę, elektrinį motociklą ar elektrinį motorolerį. Visos senus automobilius superkančios įmonės išduoda automobilių sunaikinimo pažymėjimus nemokamai, o APVA kompensacinė išmoka turėtų startuoti netrukus.

Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2019 metais Lietuvoje buvo surinkta 36,4 tūkst. tonų naudotų nebetinkamų transporto priemonių, iš jų 35,7 tūkst. tonų buvo apdorota (paruošta naudojimui ar šalinimui). Tačiau dėl automobilių ardymo veiklos šešėlio šie duomenys toli gražu neatspindi realios padėties šalyje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (63)