Vertinant automobilius pagal stabdžių pedalo jautrumą ir jėgos pasiskirstymą tarp priekinės bei galinės ašių ratų geriausiai įvertintas „Porsche Taycan“, o tarp lyderių buvo ir tokie modeliai kaip „Mercedes-Benz EQC“, „Peugeot e-208“ ar e-2008. Esminis jų išskirtinumas – elektros variklis.

Bandymas – kaip techninėje apžiūroje

Įprastai geriausio automobilio rinkimų stabdymo testai būdavo atliekami bendradarbiaujant su Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininkais. Šiais metais dėl visuotinio karantino bandymų, specialiais prietaisais matuojant pagreičius, surengti nepavyko. Todėl stabdžių efektyvumo patikrinimas persikėlė į ekspertizių įmonės „Transporto studijos“ laboratoriją.

Procedūra buvo kone identiška tai, su kuria kas dvejus metus susiduria kiekvienas vairuotojas techninių apžiūrų centre. Esminis skirtumas buvo tik vienas – papildoma įranga leido išmatuoti ne tik skirtingoms ašims ir ratams tenkančias stabdymo jėgas, bet ir užfiksuoti, kokia jėga spaudžiamas pedalas.

Modernūs automobiliai, nepaisant jų dydžio, yra aprūpinti gausybe įvairių saugumo sistemų, pavyzdžiui, kiekvieno naujo miesto hečbeko „Peugeot e-208“ standartinėje įrangoje yra ratams užsiblokuoti neleidžianti stabdžių antiblokavimo (ABS), vienodą stabdymo jėgą užtikrinanti elektroninė stabdymo jėgos paskirstymo (EBD), eismo įvykių išvengti padedanti automatinė avarinio stabdymo (AEB) ir daugybė kitų sistemų. Jų nauda, anot transporto specialistų, bandymuose ant stendo neatskleidžiama, tačiau įtaka eismo saugumui yra didžiulė.

Vis dėlto automobilis iš principo yra saugus tiek, kiek greitai geba sustoti. Geriausio naujo automobilio rinkimų komisijos nario Renaldo Gabarto teigimu, elektromobiliai iš bendro konteksto išsiskyrė tuo, kad itin tolygiai stabdė abiem ašimis. Anot žurnalisto, tai lėmė vienodos ašims tenkančios apkrovos.

Foto: Egidijus Babelis

„Tai, kad galinė ašis spaudžiant pedalą pradeda stabdyti šiek tiek didesne jėga, liudija konstruktorių pastangas taip sureguliuoti automobilį, kad pernelyg didelis jo pasukamumas, kai galas vejasi priekį, netaptų saugaus eismo problema“, – komentavo pašnekovas.

Regeneracija taip pat padeda

„Peugeot“ tam skyrė ypač daug dėmesio, todėl naujojo e-2008 priekinės ir galinės ašių ratams tenkančios stabdymo jėgos yra kone identiškos. Tai patvirtino ir lietuvių ekspertų atlikti testai, pavyzdžiui, abu priekiniai ratai buvo stabdomi idealiai vienoda jėga, o skirtumas tarp galinių buvo vos 3 procentai. Tolygumu galėjo pasigirti vos vienas rinkimų dalyvis – „Mercedes-Benz EQC“ abu priekiniai ratai stabdo identiškai, kaip ir galiniai.

R. Gabartas pažymėjo, kad į „Peugeot“ elektromobilius diegiamų stabdžių sistemų efektyvumas artimas automobilių industrijos technologijų lyderiams.

Foto: Vytautas Pilkauskas

„Abiejų modelių tos pačios ašies ratais stabdė itin tolygiai, o balansas tarp priekio ir galo – beveik idealus“, – aiškino pašnekovas.

Žurnalistas taip pat pridūrė, kad elektromobiliai stabdė efektyviau dėl energijos regeneracijos mechanizmo. Tai paverčia elektromobilius itin efektyviais – jie ne tik stabdo geriau, bet ir lėtėdami yra įkraunami.