Nesitraukianti koronaviruso pandemija riboja žmonių judėjimą, o prekyba persikelia į elektroninę erdvę. Vis svarbesnis tampa komercinis transportas. Tokie automobiliai kaip naujasis „Peugeot e-Boxer“ ar „Volkswagen e-Crafter“, nekeldami jokio triukšmo ir neteršdami aplinkos, prekes gali pristatyti bet kur mieste ar užmiestyje įsikūrusiems vartotojams.

Vokiečių kūrinys rinką pasiekė dar pernai, tačiau nuo 2020 m. debiutavusio prancūzo atsilieka universalumu. „Peugeot“ siūlo dvi skirtingas elektrinio furgono „e-Boxer“ versijas su 37 arba 70 kWh talpos baterijomis. Didesnes energijos atsargas turintis „e-Boxer“ viena įkrova gali nuvažiuoti 340 kilometrų pagal WLTP bandymų režimą („e-Crafter“ – tik apie 150).

Įvairiais tyrimais nustatyta, kad beveik 80 proc. komercinio transporto vairuotojų per dieną nuvažiuoja mažiau nei 200 kilometrų, tad bent 250 km deklaruojamo nuvažiuojamo atstumo yra daugiau nei užtektinai bet kokiomis eismo sąlygomis.

Elektrifikacija nesumažina komercinių modelių universalumo ir pajėgumo. Pavyzdžiui, iš įprastų dyzeliniais degalais varomų furgonų elektrinis „Peugeot e-Boxer“ paveldėjo maksimalią 1890 kilogramų apkrovą vienai ašiai, o tokio pat dydžio krovinių skyriaus tūris siekia iki 17 kubinių metrų, t. y. jo salonas ir bagažo skyrius – identiški dyzelinėms versijoms.

Baterijoms suteikiama garantija

Sixt Lietuva“ pardavimo vadovo ir konkurso „Lietuvos komercinis automobilis 2020“ komisijos nario Valdo Stanislovaičio skaičiavimu, kad elektrinis komercinis furgonas atsipirktų, reikia per mėnesį nuvažiuoti apie 6 tūkst. kilometrų.

Vis patrauklesni taksi ir trumpų pervežimų įmonėms tampa tokie modeliai kaip „Peugeot e-Traveller“. Jau standartinėje versijoje su 4,6 metro ilgio kėbulo gali įsitaisyti 9 keleiviai, o bagažo skyriuje tilps ir bent 1 500 litrų krovinio. Elektros variklio pajėgumas siekia 100 kW, išvystomas sukimo momentas – 260 Nm.

V. Stanislovaitis pažymėjo, kad elektriniai komerciniai modeliai taip pat pasiteisina ilgalaikiam naudojimui iš anksto numatytais maršrutais, pavyzdžiui, vežti iš oro uosto. 150 kilometrų vienu įkrovimu nuvažiuojamo atstumo tokiu atveju per dieną gali visiškai užtekti, o naktį baterijos vėl bus pripildytos. Įkrovimo įrangai nereikia didelių investicijų: užtenka už kelis šimtus eurų įsigyti ant sienos montuojamą priedėlį.

Komercinio transporto specialistas atkreipė dėmesį, kad įsigyjant naują transporto priemonę svarbu įvertinti ir netiesiogines sąnaudas, kurių įprastai niekas neskaičiuoja. Pavyzdžiui, kokios bus garantijos sąlygos.

„Jei garantija trumpesnė ir jai pasibaigus automobilis pradeda gesti, kyla nemažai problemų. Visų pirma, verslininkui tai kainuoja, o antra – turi gaišti laiką sėdėdamas servise ar ieškodamas, kuo jį pakeisti“, – kalbėjo pašnekovas.

Mažiau judančių detalių turintys elektromobiliai rečiau genda, o jų eksploatacija yra pigesnė. Brangiausia bet kurio elektrinio modelio dalis – baterija, tačiau, pavyzdžiui, „Peugeot“ ar „Nissan“ suteikia garantiją, kad jų komercinių modelių baterijos 8 metus arba 160 tūkst. kilometrų išlaikys mažiausiai 70 proc. talpos. Nesudėtingos elektrinių modelių vidaus degimo variklio, jo aušinimo, transmisijos ir sistemos, kurių remontas įprastai yra brangus.

Nauda didesnė nei atrodo

V. Stanislovaitis pastebėjo, kad jei ateityje Lietuvos miestų savivaldybės apribos dyzelinu varomų automobilių eismą, elektrinis komercinis transportas gali tapti būtinybe.

„Vakarų Europoje jau dabar tokie apribojimai galioja kai kuriuose miestuose, labai tikėtina, kad netolimoje ateityje prekes pačiuose centruose įsikūrusiems vartotojams ir pas mus bus galima pristatyti tik elektromobiliais“, – komentavo specialistas.

V. Stanislovaičio teigimu, elektromobiliai taip pat naudingi ir kaip įvaizdžio formavimo priemonė, nors tai ir sudėtingiau įvertinti pinigine išraiška. Anot jo, elektrinis transportas rodo atsakingą kompanijos požiūrį į aplinkos apsaugą ir ekologiją, o tai visuomet – papildomas pliusas. Nemažai Europos Sąjungos fondų finansuojamų programų netgi numato reikalavimą naudoti ekologiškas transporto priemones.

„Klientams turbūt taip pat malonu, kai į kiemą automobilis atvažiuoja be garso, o vėliau lygiai taip pat tyliai išvažiuoja“, – pastebėjo pašnekovas.

Anot automobilių nuomos kompanijos atstovo, į elektromobilius persėdę vairuotojai įvertina tylą salone ir mažesnes vibracijas. Be to, ilgalaikėje perspektyvoje tai teigiamai atsiliepia ir paties darbuotojo sveikatai.

V. Stanislovaitis pastebėjo, kad neigiamos įtakos naujų elektrinių komercinių automobilių patrauklumui turėjo tai, jog sparčiai tobulėjant technologijoms jų kaina antrinėje rinkoje vertinant procentais krisdavo smarkiau nei įprastų dyzelinių modelių. Visgi šios srities situacija pamažu keičiasi – elektra varomų transporto priemonių technologijos jau pasiekė ganėtinai aukštą lygį, o tai gali paskatinti daugiau kompanijų įsigyti tokius automobilius.