„Per balandžio, gegužės ir birželio mėnesius Lietuvoje įvyko 99,7 tūkst. automobilių sandorių – 12,8 proc. mažiau nei prieš metus. Balandį ir gegužės pradžioje automobilių prekyba buvo silpna, tačiau gegužės pabaigoje bei birželio pradžioje jau fiksavome aiškius rinkos atsigavimo požymius. Birželio mėnesio duomenys nustebino sandorių gausa, o tai parodė, kad automobilius pirko ir tie, kurie šį procesą dėl įvykusio karantino buvo atidėję vėlesniam laikui“, – su rinkos tendencijomis supažindina Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Per pastaruosius 3 mėnesius įvyko 60,7 tūkst. naudotų automobilių perregistravimo operacijų – tik 3,6 proc. mažiau nei per tą patį 2019-ųjų laikotarpį. Kiek labiau buvo paveikta importo rinka: iš užsienio pastoviai registracijai įvežtų naudotų automobilių srautas per antrąjį šių metų ketvirtį mažėjo 12,6 proc. iki 32,2 tūkst. sandorių.

Panoro prabangesnių

2020 metų antrojo ketvirčio metu Lietuvoje buvo užfiksuotas ne tik staigus atsigavimas, bet ir pokyčiai pirkėjų prioritetuose. Nors šalyje ir toliau dominavo prekyba 11 – 15 metų amžiaus grupės automobiliais, geidžiamesni antrąjį ketvirtį buvo „premium“ segmento modeliai.

„Pirmą kartą populiariausias naudotas automobilis Lietuvoje buvo ne „Volkswagen Passat“. Jį iš pirmos pozicijos išstūmė 3 serijos „BMW“. Negana to, „Passat“ nuo 3 vietoje esančio kiek didesnio 5 serijos „BMW“ modelio skyrė tik kukli 55 sandorių persvara. Ekonominės klasės automobilių populiarumas atlėgo, tačiau tikėtina, jog tai buvo trumpalaikiai pokyčiai“, – tvirtina Autoplius.lt komunikacijos vadovas.

Anot jo, labai tikėtina, kad dar iki registracijos mokesčio įsigaliojimo vairuotojai suskubo užregistruoti galingesnius, sunkesnius, brangesnius automobilius, kurių CO2 emisija didesnė, tad, atitinkamai, lauktų ir didesnis mokestis už tokio modelio registraciją.

Kitas per paskutinius 3 mėnesius pastebėtas pokytis pasireiškė importuotų automobilių pasiskirstyme pagal degalų tipą. Pasak rinkos eksperto Mato Buzelio, pirmą kartą dyzelinių automobilių proporcija tarp visų per antrąjį ketvirtį importuotų naudotų automobilių neviršijo 70 proc. – tokio tipo automobiliai sudarė 69,7 proc. visos importo rinkos arba net 3,7 proc. punkto mažiau nei 2019-ųjų antrąjį ketvirtį.

Naudotų kaina ūgtelėjo

Autoplius.lt duomenimis, vidutinė naudoto automobilio rinkos kaina 2020 metų balandžio – birželio mėnesiais siekė 4,6 tūkst. eurų – 320 eurų daugiau nei tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu. Matas Buzelis tvirtina, jog rodiklį išaugino pasikeitęs naudotų automobilių pasiskirstymas pagal amžių.

„Iš visų į Lietuvą įvežtų automobilių populiariausios 11 – 15 metų amžiaus grupės modeliai sudaro 42,3 proc. visos importo rinkos – beveik 3 proc. punktais mažiau nei per 2019-ųjų antrąjį ketvirtį. 1 – 5 bei 6 – 10 metų amžiaus grupių rinkos dalys didėjo atitinkamai 2,3 bei 0,3 proc. punkto“, – teigia M. Buzelis.

Foto: DELFI / Kotryna Dagenytė

Tiesa, ekspertas vadinti rinkos jaunėjančia negali, mat kol kas Lietuvoje populiariausia naudotų automobilių grupe išlieka 11-15 m. amžiaus modeliai.

„Visgi tendencijos malonios, mat ši grupė menko, o ūgtelėjo kitos, naujesnių automobilių grupės“, – kalbėjo žinovas.

Naujų automobilių rinkoje – riebus minusas

Lėčiausiai balandžio – birželio mėnesiais gijo naujų automobilių prekyba. Anot M. Buzelio, per šį laikotarpį Lietuvoje buvo įregistruota tik 6,8 tūkst. naujų M1 ir N1 automobilių arba 55,7 proc. mažiau nei prieš metus. Tačiau ir naujų automobilių rinkos dinamikoje pastebėtas teigiamas sandorių poslinkis.

Neskaitant reeksporto atvejų, M1 ir N1 tipo naujų lengvųjų transporto priemonių registracijų skaičius šį balandį buvo 66 proc. mažesnis nei prieš metus. Gegužę deficitas sumažėjo iki 53 proc., o birželį metinis sandorių atsilikimas siekė tik ketvirtadalį – 24,5 proc.

„Būtų naivu tikėtis, jog naujų automobilių prekyba į prieškrizinį lygį sugrįš dar šiais metais, bet antrąjį ketvirtį užfiksuota sandorių progresija tikrai suteikia optimizmo. Tačiau turime nepamiršti, kad karantinas palietė ne tik pirkėjus, bet ir gamintojus – prireiks laiko, kol naujų automobilių sandoriai sugrįš į 2019-ųjų lygį – tiekimas gali vėluoti“, – priduria Matas Buzelis.

Pardavimams atsigauti reikės laiko

Per antrąjį ketvirtį Lietuvoje buvo įregistruota naujų automobilių už maždaug 152 mln. eurų – 46 proc. mažiau nei prieš metus.

Apyvarta už naujus automobilius per kelis pastaruosius metus sudarydavo 33 – 40 proc. visos automobilių rinkos apyvartos. Šį kartą, anot M. Buzelio, naujų automobilių sandoriai sudarė tik kuklius 26,4 proc. iš visos 577 mln. eurų rinkos apyvartos. Tad naudotų automobilių apyvarta šį ketvirtį pasivijo naujų automobilių apyvartą.

Prieš metus, 2019-ųjų antrąjį ketvirtį iš viso įvyko sandorių už 708,8 mln. eurų – 18,5 proc. daugiau nei šiemet.

„Kalbant apie naujų automobilių sandorius, jiems atsistatyti reikės gerokai daugiau laiko. Pavyzdžiui, jei lygintume 2008-ųjų metų krizę su šia, atsistatyti naujų automobilių prekybai prireikė septynerių metų. Žinoma, ši krizė nėra tokia gili, tačiau laiko tikrai prireiks“, – kalbėjo žinovas.

Anot jo, priežasčių tokiems pokyčiams gali būti pačių įvairiausių, viena iš jų – ir finansavimo stoka. Ekspertas pasakoja, kad rinkoje vis garsiau kalbama, kad sunku gauti lizingą automobilio pirkimui, kur kas skeptiškiau vertinami dirbantys tokiose sferose, kaip turizmas ir pan.