Dabar tik laiko klausimas, kada keliuose elektromobilių bus daugiau nei automobilių, varomų benzinu, dyzelinu ar dujomis. Modelių su alternatyviomis jėgainėmis pasirinkimas auga, tačiau išlieka klausimas: ieškant naujo automobilio jau žvalgytis varomo vien elektra ar rinktis tarpinį variantą – įkraunamą hibridą?

Kas tiktų lietuviams?

„100 proc. elektrinis“ tinklaraščio autorius, elektromobilių entuziastas Dainius Jakas prognozuoja skirtingą naujų modelių sėkmę. Anot jo, Lietuvos rinkoje šiemet debiutuosiantis „Honda e“ bus tik siauram pirkėjų ratui skirtas brangus automobilis. „Volkswagen ID.3“ gali sutrukdyti vartotojų nusivylimas – jis kilo paaiškėjus, kad elektromobilio kaina gerokai didesnė nei dyzelinio „Golf“, nors gamintojas žadėjo būsiant priešingai.

„Iš trijų gamintojų daugiausiai šansų mūsų rinkoje turi „Peugeot“, nes jų e-208 kaina yra įkandama“, – pranešime cituojamas elektromobilių entuziastas.

D. Jako manymu, „Peugeot e-208“ jau gali būti vienintelis šeimos automobilis, tačiau yra viena sąlyga – namuose arba darbovietės stovėjimo aikštelėje reikia turėti elektros energijos šaltinį.

Anot pašnekovo, į tokį mažą automobilį montuojama 50 kWh talpos baterija – tinkamas derinys ir rimtas e-208 pranašumas. 340 km vienu įkrovimu įveikiamas atstumas tampa ne tik gamintojo skelbiamu techniniu rodikliu, o realiu nuvažiuojamu nuotoliu.

BMW i3
Foto: Gamintojo archyvas

„Peugeot“ įkrovos užteks 99 proc. kelionių, o jeigu teks nuvažiuoti kažkur toli, vieną kartą per metus galima kažką išsinuomoti arba pasinaudoti dalinimosi paslauga“, – pažymėjo jis.

Maža šalis turi ir savų privalumų. Lietuvoje atstumai nedideli, todėl su nauju elektromobiliu visą kelionę dažniausiai galima įveikti vienu įkrovimu. Jei ir teks pildyti energijos atsargas, pakeliui nesunkiai galima rasti įkrovimo stotelę, pagrindiniuose šalies keliuose jų yra maždaug kas 50 km.

Dažniau renkasi naudotus

Vilnietis Simonas Jurkonis jau ketverius metus kasdien vairuoja „Tesla Model S“ sedaną. Jo manymu, didelė elektromobilių kaina ir mažai praktiškumo kiša koją daugeliui.

„Gerų naudotų elektromobilių taip pat nėra tiek daug. Tik visai neseniai atsirado modelių, galinčių vienu įkrovimu įveikti bent 300 km. Iki tol buvo tik seni „Nissan Leaf“, nuvažiuojantys 150 km atstumą, arba „Tesla“ modeliai, kurių kainos – visai kitos“, – kalbėjo pašnekovas.

S. Jurkonio vertinimu, infrastruktūra elektromobilių naudojimo galimybes ribojo prieš 5 metus. Dabar automagistralėse įkrovimo stotelės įrengtos gana tankiai, o miestuose viešo naudojimo prieigų skaičius taip pat gerokai išaugo.

„Prie daugelio biurų pastatų atsiranda lėtojo įkrovimo stotelės, prie kurių ryte palikęs automobilį vakare išvažiuosi jau su visiškai įkrauta baterija. Arba galima pasinaudoti greitojo įkrovimo stotele, kol apsipirksi prekybos centre, per 30 min. baterija jau bus įkrauta“, – įsitikinęs vilnietis.

Lietuvoje debiutavo naujas elektromobilis – "Peugeot e-208"
Foto: Vytautas Pilkauskas

Įkraunami hibridai žavi ne visus

Dauguma gamintojų dabar siūlo bent po kelis įkraunamus hibridinius modelius. Įvairovė – didelė: nuo praktiškų sedano ar universalo „Peugeot 508“, krosoverio 3008 HYBRID4 iki sportiško „Volvo S60“ ar prabangiojo BMW X5. Vis dėlto lietuvių toks tarpinis variantas nevilioja. 2020 metų sausio 1 dienos „Regitros“ duomenimis, šalyje buvo įregistruoti 1434 elektromobiliai ir 1172 iš išorės įkraunami hibridai.

S. Jurkonis teigia, kad pats irgi svarstė pirkti įkraunamą hibridinį automobilį, tačiau išbandęs tokią technologiją turintį „Volkswagen Passat GTE“, juo nesusižavėjo. Vilniečio netenkino jo priežiūra, nedidelis elektra nuvažiuojamas atstumas (daugelio gamintojų pagal senąjį NEDC standartą nurodomas viena įkrova įveikiamas realiai – nepasiekiamas).

Reikalai pakito atsiradus naujajam realaus važiavimo WLTP standartui. Pagal šią metodiką gamintojai nurodo gana tikslias degalų sąnaudas ir elektra nuvažiuojamą atstumą. Naujieji „plug-in“ hibridiniai modeliai turi didesnes baterijas ir kasdien gali būti naudojami kaip elektromobiliai. Pavyzdžiui, „Peugeot 508 Hybrid“ įkraunamas hibridas pagal WLTP standartą gali nuvažiuoti 54–59 km (priklauso nuo važiavimo režimo). Tiek arba dar mažiau kilometrų kasdien įveikia dauguma vairuotojų, to visiškai pakanka, norint suderinti kasdienį ekologiškumą su tolimomis savaitgalių kelionėmis.

S. Jurkonis nusprendė rinktis elektromobilį, su kuriuo galėtų įveikti didesnį atstumą, salone tilptų penki žmonės, o bagažinėje – visi daiktai. Jis su savuoju „Tesla Model S“ ne kartą leidosi į keliones po Europą, o ilgesnėse išvykose įveikdavo ir po 8 tūkst. km.