Žinoma, kiekvienas siūlymas, skatinantis galvoti, kad ir motociklais važinėja žmonės ir kad jiems galima kažką leisti, o ne tik drausti ir riboti yra sveikintinas, tačiau ar tas pokytis yra išties toks reikšmingas ir reikalingas?

Pirmiausia pradėkime nuo to, kiek kilometrų „A“ juostų yra sostinėje. Atsakymas – 45. Įgyvendinant Darnaus judumo planus, tikėtina, kad šis skaičius pakilometriui gali padidėti kasmet. Visgi 45 km nublanksta palyginus su tuo, koks yra visas Vilniaus gatvių tinklas – daugiau kaip 1700 km. Tad svarstomas siūlymas keistų eismą apytiksliai 3 proc. sostinės gatvių. Ar tai išspręs „užsikimšusios“ sostinės problemas? Vargu. Ir štai kodėl.

Ko gero daugiausia ir išsamiausiai galimybę motociklams (neretai ir kitoms dviratėms transporto priemonėms) važiuoti viešajam transportui skirtomis eismo juostomis yra išnagrinėję Londono saugaus eismo ekspertai. Čia leidimas važiuoti „A“ juosta motociklais yra, jis galioja nuo 2010 – ųjų, tačiau ne visur ir ne kiekviena ‚A“ juosta atvira motociklininkams.

Be išimčių šis leidimas veikia Olandijoje, kituose Didžiosios Britanijos miestuose – Bristolyje, Belfaste. Ispanijoje tokią galimybę motociklininkai turi Madride ir Valensijoje, o, pavyzdžiui, Barselonoje – ne.

Marius Eidukonis

Kaimynai latviai, ilgai svarstę tokią galimybę, nusprendė leisti „A“ juosta naudotis ir motociklininkams. Toks KET pakeitimas įsigalios po gero mėnesio. Latviai apskritai liberaliau žvelgia į motociklizmą. Šioje šalyje, turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, galima vairuoti ir motociklą iki 125 kub.cm.

Nuo 2016-ųjų Izraelio didmiestis Tel Avivas viešajam transportui skirtomis juostomis taip pat leido naudotis motociklininkams ir taksi automobiliams. Po šešių mėnesių bandomojo laikotarpio buvo nuspręsta, kad tokia taisyklė galėtų galioti ir visoje šalyje. Saugaus eismo specialistai teigė, kad nekilo daug konfliktinių eismo situacijų ir šios skirtingos transporto priemonių kategorijos gali sutilpti „A“ juostoje.

Visgi tie patys britai investavo labai daug, kad Londono vairuotojai žinotų, kad motociklininkams leidžiama važiuoti „A“ juosta, nes pirmieji metai, kuomet šis leidimas galiojo buvo paženklinti ne vienu sužalotu motociklininku. Kodėl taip nutiko? Britai pateikia ir argumentuotus atsakymus. Motociklininkas yra sunkiau įžvelgiamas automobilio galinio vaizdo ar šoniniuose veidrodėliuose, vien dėl to, kad juose automobilio vairuotojas tikisi išvysti didesnę transporto priemonę – autobusą ar troleibusą. Be to nemažai apeliuojama ir į pačių motociklininkų saugų elgesį – prieš akis matoma tuščia ir laisva „A“ juosta nėra it raudonas skuduras buliui ar šachmatinė vėliava suteikianti leidimą lėkti. Čia motociklininkams ypatingai svarbu laikytis saugaus greičio reikalavimų ir būti dar atidesniems nei važiuojant, sakykime, nespecializuotomis eismo juostomis. Tad buvo imtasi itin daug išteklių aiškiai ir matomai pateikti informaciją apie tai, kur motociklininkai gali naudotis „A“ juosta, o kur ne.

Lietuvos kelių policijos tarnybos paskelbta pirmojo šių metų ketvirčio statistika taip pat šliūkštelėjo kibirą abejonių. Per pirmus tris mėnesius įvyko 914 įskaitinių eismo įvykių, iš kurių net 17,58 proc. sudaro avarijos dėl „reikalavimo duoti kelią važiavimo pirmenybę turinčiai transporto priemonei“. Paprastai tariant, eismo įvykiai nutiko dėl to, kad vairuotojai, važiuodami pagrindiniu ar šalutiniu keliu, sukdami į kairę ar dešinę nepraleido transporto priemonės važiuojančios pagrindine kelio ženkle nurodyta kryptimi. Prisiminkime, kur motociklininkui pavojingiausia ir kur jis dažniausiai nepamatomas. Būtent sankryžose ir nesvarbu, į kurią pusę kita transporto priemonė atlikinėtų manevrą. Jeigu dažnas, sukdamas į kairę dar stengiasi daugmaž apsidairyti, tai sukdamas į dešinę iš pagrindinio kelio į šalutinį, į dešinį veidrodėlį net nedirsteli, ar apskritai pamiršta parodyti posūkio signalą.

Marius Eidukonis

Dar viena rizika. Sostinė po truputėlį tvarkosi su posūkiais į kiekvieną kiemą ar kiekvienoje sankryžoje, tačiau tai toli gražu ne visur. Panagrinėkime Švitrigailos gatvę, kurioje į abi puses yra „A“ juosta. Nuo Švitrigailos-J.Basanavičiaus gatvės iki Švitrigailos-Panerių visose pakeliui esančiose trijose sankryžose posūkiai į kairę draudžiami nuo 7 iki 20 valandos, tačiau įvažiavimai į kiemus atviri ir į juos galima įvažiuoti atliekant kairįjį posūkį, o tai esant intensyviam eismui, kelia didelę tikimybę, kad motociklininkas liks nepastebėtas ir sostinės „juodųjų dėmių“ žemėlapį papildysime dar keliais taškais.

Kur „A“ juosta be didesnės įtampos galėtų naudotis motociklininkai? Tokios gatvės Vilniuje yra kelios – Konstitucijos pr., Pylimo g., Pilaitės pr., Savanorių pr. nuo Gerosios Vilties žiedo iki Žemųjų Panerių, Laisvės pr., T. Narbuto g., Ozo g., dalis Kalvarijų g., arba visos tos, kur posūkis į kairę neįmanomas dėl fizinių priežasčių – dėl žalia veja apaugusių skiriamųjų juostų (Laisvės pr., Kalvarijų g. iki Ozo g./Kareivių g. sankirtos, T. Narbuto g., Savanorių pr.) ar tiesiog tokios galimybės nebuvimo, kaip Konstitucijos pr.

Beje, dar vienas klausimas yra „A“ juostų dangos kokybė. Dėl jomis nuolatos judančio sunkiasvorio transporto jos neretai virsta lyg bulviasodžiui paruošta lysvė, kur juostos vidurys, lyginant su vėžių vieta yra ūgtelėjęs vos ne keliais centimetrais, o tai nėra patogiausia vieta manevruoti motociklu. Tad prieš įvažiuodamas čia su motociklu pirmiausia norėčiau pamatyti dirbančią naujo asfalto klojimo techniką, o nenufrezuotas provėžas, kaip Šeimyniškių gatvėje.

Kaip dėmesį motociklininkams galėtų parodyti sostinė be atskiro kreipimosi į Susisiekimo ministeriją, kur, žinant saugiu eismu besirūpinančių ekspertų poziciją, šis siūlymas bus kaipmat atmestas? Siūlau prie „Stop“ juostų, kurios yra prieš kiekvieną sankryžą, nupiešti papildomas „Stop“ juostas su erdve sustoti motociklų ar motorolerių vairuotojams, kad jiems prasispraudus tarp eilių netektų vienu ratu priartėti prie pėsčiųjų perėjos ribų ar duslintuvu kone remtis į užnugaryje likusio automobilio buferį. LGBT bendruomenėmis spalvomis perėją Vilnius nuspalvino ir aš nieko prieš, bet gal dar liko ir baltų dažų?

Šio komentaro autorius yra motociklininkas ir žurnalo „Keturi ratai“ redaktorius. Autoriaus nuomonė nėra susijusi ir neatspindi DELFI redakcijos nuomonės